|
کدخبر: 319808

بازار بورس / پیش بینی بورس / بازار سرمایه

خروج سرمایه از بورس / قیمت نفت سهامداران را نجات می دهد؟

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با اندکی ریزش، پس از کاهش ۸ درصدی دو روز ابتدای هفته در تراز ۴ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومانی متوقف شد.

اقتصاد خروج سرمایه از بورس / قیمت نفت سهامداران را نجات می دهد؟

در روز گذشته، بازار سهام شاهد کاهش تراز شاخص کل و افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن بود. در ابتدای معاملات، تراز شاخص‌ کل هم‌وزن افزایش یافت ولی شاخص کل بورس تهران کاهش داشت. در نیمه دوم معاملات، هر دو شاخص اندکی تعدیل شدند. معاملات روز دوشنبه در سطح ۴ همتی ارزش معاملات خرد داشت. خروج جریان پول حقیقی از سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان از کاهش انتظارات صعودی و افزایش احتیاط معامله‌گران است.

روند-ساعتی-شاخص-کل-بورس

روز دوشنبه، شاخص‌های فرابورسی روند مشابه بازار بورس تهران داشتند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۲۸ صدم درصد بود و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۴۳ صدم درصدی داشت و رشد تراز شاخص کل هم‌وزن را بیان می‌کرد. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با ۲۴ صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با ۳۲ صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت مخابرات با ۳۷.۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سیمان با ۱۵.۸ میلیارد تومان و صنعت انبوه‌سازی با ۹.۷ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۲۴.۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با ۲۳.۶ میلیارد تومان و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۲۲.۸ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با اندکی ریزش، پس از کاهش ۸ درصدی دو روز ابتدای هفته در تراز ۴ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومانی متوقف شد. کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد در بهمن ماه امسال موجب خروج سنگین جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی شده بود که در روز‌های گذشته شدت کمتری پیدا کرده است.

پیش-بینی-شاخص-بورس

دیروز برآیند جریان پول حقیقی منفی ۲ میلیارد تومان بود و بازار سهام برای دومین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری سهامی بود. روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز در سه روز طی شده از هفته جاری متغیر بوده است.

بازار سهام در اولین روز هفته شاهد رشد ارزش صف‌های خرید سهام تا سطح ۴۲۶ میلیارد تومانی بود و ارزش صف‌های فروش سهام در محدوده ۱۸۲ میلیارد تومانی قرار داشت. در سه روز معاملاتی این هفته ارزش صف‌های خرید سهام همچنان در محدوده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی قرار داشته است اما شاهد رشد شدید ارزش صف‌های فروش بوده‌ایم. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه ۱ درصد رشد کرد و به ۳۱۱ میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با ۸۵ درصد رشد تا سطح ۳۰۱ میلیارد تومان افزایش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۴.۲ میلیون تومان روز یکشنبه تا ۲۳.۳ میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز اندکی افزایش داشت و در سطح ۲۳.۵ میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه بار دیگر به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با سقف حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و ۲۶ هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. در روز‌های گذشته انتظارات افزایشی قیمت جهانی نفت با رشد تنش‌های دریای سرخ تشدید شده است. با این اوصاف همچنان اصلی‌ترین سیگنال‌های حمایتی بازار سهام انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ بازار سهام از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. از سوی دیگر رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار محدودیت‌های گازی صنایع را می‌توان سیگنال‌های مقاومتی شاخص کل و ارزش معاملات خرد دانست. در این روز‌ها ریسک سیاسی بازار سهام رشد چشمگیری داشته و بازار‌های موازی بازار سهام همچون بازار آزاد طلا و ارز با افزایش انتظارات صعودی همراه هستند. همچنین بازارهای جهانی انرژی و فلزات شاهد رشد قیمت انس و نفت برنت هستند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۶ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

منبع: اقتصادنیوز
  • ناشناس ارسالی در

    عشقی که میگه بورس خیلی عالیه و هیچ مش کلی نداره !!!!!!!!
    یا خیلی خر تشری ف دارند یا خودش را به خریت زده.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها