|
کدخبر: 319351

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

جایگزین کارت ملی برای واردات خودرو مشخص شد / انحصار ادامه دارد؟

پنجمین نمایشگاه خودرو در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با حضور مهدی چمران رییس شورای شهر تهران و جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد.

اقتصاد جایگزین کارت ملی برای واردات خودرو مشخص شد / انحصار ادامه دارد؟

پنجمین نمایشگاه خودرو در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با حضور مهدی چمران رییس شورای شهر تهران و جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد. 

رشیدی کوچی؛ عضور کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در جمع خبرنگاران خودرو ضمن اشاره به برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه اتو اکسپو گفت: در گذشته هم برای بازدید از چند نمایشگاه به اینجا آمدم، به‌طور کل فضای بسیار خوبی در این نمایشگاه حاکم است.  باید نگاه سیاسی را به نگاه تخصصی در  نمایشگاه خودروی تهران تغییر دهیم؛ چرا که امکانات و فضای خوبی در اختیار برگزار کننده ها قرار گرفته است.

رشیدی-کوچی1

رشیدی کوچی ضمن اشاره به عدم استقبال خودروسازان و واردکنندگان از مسئله واردات خودرو برقی  یا مونتاژ خودرو هیبریدی گفت: خودروسازان گمان می‌کنند با اتمام دوره وزارت آقای علی آبادی دیگر این مسئله پیگیری نمی‌شود. در نگاه اول این موضوع جای تاسف دارد که چرا این ذهنیت برای تولید کنندگان یا واردکنندگان ایجاد شده است؟ آقای علی آبادی هم ۲۰ سال وزیر نمی ماند که با خروج ایشان از وزارت، تمرکز از روی این مسئله برداشته شود.  بعید می‌دانم تا این سطح از حوزه مدیریتی کشور تنزل پیدا کرده باشد که رفتار های سلیقه ای در سیستم مدیریتی حاکم شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه واردات خودرو انحصاری و در اختیار گروه خاصی است و بر اساس نظر  انجمن واردکنندگان خودرو این واردات باید در اختیار اکثریت باشد؛ گفت: نگاه ما در مورد واردات خودرو در مجلس به این صورت بود که هر شخصی  حقیقی بتواند با کد ملی خود یک دستگاه خودرو وارد کند و این موضوع در انحصار نباشد. باید به این نکته اشاره کرد که درآیین نامه خودرو‌های کارکرده تنظیم شده توسط وزارت صمت و مجلس نیز بند واردات خودرو به ازای هر کد ملی حذف شد و  کارت بازرگانی جایگزین این موضوع شد. نگاه کلی من به انحصار این است که انحصار در هر جایی که وجود داشته باشد حتما رانت هم وجود دارد.

عضور کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ضمن اشاره به اصرار برخی نمایندگان و مسئولان نسبت به واردات خودروهای برقی به دلیل همگام شدن با فناوری روز دنیا، بیان کرد: حتما باید خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی در بازار خودروی کشور ما وجود داشته باشد، اما نکته اینجاست که عموم مردم کشور ما تاکنون از خودروهای برقی استفاده نکرده‌اند و موضوعی نامشخص است در صورتی که سال‌ها است که در حال استفاده از خودروهای بنزینی هستیم.

رشیدی کوچی در پایان اضافه کرد: به عنوان مثال فرض کنید خودروی برقی در جاده دچار اتمام شارژ شود، چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟ درست است که می‌توان با اقداماتی نظیر نصب ایستگاه‌های شارژ در کنار پمپ بنزین‌ها به حل این مسئله کمک کرد، اما آیا مردم آمادگی و شرایط استفاده از این خودروها را دارند؟ برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای برقی فکری شده است؟

خودروهای برقی ایرانی

به تازگی محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) اعلام کرد: گروه مپنا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه‌نگری، حدود ۱۰ سال است که تصمیم به ورود به حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل با ایجاد زیرساخت‌ها و وورد به عرصه تولید تجهیزات خودرو‌های برقی گرفته‌است. امروز هم در زمینه طراحی خودروی برقی، هم پیشرانه و هم طراحی و ساخت قطعات خودرویی و همچنین در زمینه ایجاد ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت برقی‌سازی حمل‌و نقل ورود کرده‌ایم و تا امروز از چند خودروی برقی طراحی شده داخلی رونمایی کرده‌ایم.

هایما-برقی

رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با بیان اینکه "امیدوارم در آینده نزدیک صادرات شارژر‌های تولید داخل انجام شود"، گفت: پشت صحنه تولید و راه‌اندازی شارژرها، یک شبکه بزرگ است که مراکز شارژ خودرو‌ها را به هم متصل می‌کند و این شبکه، به شبکه سراسری برق کشور و از آنجا به مرکز دیسپچینگ برق متصل است.

ریرا-برقی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها