|
کدخبر: 318939

اقتصاد خیابان/زباله گردی/شهرداری تهران

درآمد بالای زباله گردی / برخورد با این افراد ضرورت دارد

زباله گردی یکی از اقداماتی است که مدت زمان زیادی می شود در کشور رواج پیدا کرده و مشخص نیست که این افراد توسط چه کسانی حمایت می شوند.

اقتصاد درآمد بالای زباله گردی / برخورد با این افراد ضرورت دارد

زباله گردی را می توان یک پدیده عجیب و پر درآمد دانست که امروز شاهد آن هستیم تا افراد بسیاری به این کار مشغول هستند. افرادی که یک گونی بزرگ بر پشت دارند و بر سر هر مخزن زباله، اندکی توقف می کنند تا پسماند های مورد نیاز را جمع آوری کنند. اینت افراد شاید روزانه بالای ۲۰۰ کیلو زباله جمع آوری می کنند و آن را با قیمت بسیار خوبی می فروشند. اما عده ای دیگر، در این سطل های زباله به دنبال پیدا کردن غذا برای پر کردن شکم هستند و برای کسب درآمد، زباله گردی نمی کنند.

دقایقی پیش تفاهم نامه همکاری میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با موضوع مقابله با زباله گردی امضا شد.

تفاهم نامه همکاری میان دادگستری و سازمان مدیریت پسماند با موضوع مقابله با زباله گردی و پیشگیری از بکارگیری کودکان کار با حضور جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران امضا شد.

محمدی  مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این مراسم گفت: مقابله با زباله گردی در دستور کار است و از بکارگیری کودکان در زمینه جمع آوری زباله جلوگیری می شود.

وی به درآمد بالای زباله گردها اشاره کرد و گفت:  برخی می‌گویند افرادی در زباله به دنبال غذا می‌گردند، اما برخی از این زباله گردها درآمد بالایی دارند. مردم ما دلسوز هستند و اگر ببینند کسی در مخزن زباله به دنبال غذا می‌گردد با توجه به روحیه انسان دوست ایرانی، حتما برای آن فرد غذا تهیه می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بعضی نقاط روزی ۴ بار مخازن زباله تخلیه می‌شود، گفت: مدیریت کاهش پسماند نیازمند همکاری شهروندان و اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به طرح نوماند اشاره کرد و گفت: زیرساخت ها را ایجاد کرده ایم و در ۳ منطقه در حال فعالیت است که زباله خشک را جمع آوری می‌کنیم،در طول یک ماه برای ۱۰هزار خانواده در سه منطقه ۸،۱۶ و ۱۴ اپلیکیشن نوماند  نصب کرده ایم و تنها ۵ درصد از این شهروندان، زباله خشک خود را به ما تحویل دادند.

بیشتر شهرها به ویژه شهرهای پرجمعیت کشور با پدیده رو به گسترش «زباله‌گردی» مواجه هستند؛ پدیده‌ای که بر جمع‌آوری ضایعات قابل فروش به وسیله افراد کم‌درآمد و فقیر جامعه متکی است. آمار دقیقی از تعداد این افراد و شواهدی از وضعیت زندگی آنها در دست نیست. این افراد به واسطه ماهیت شغلشان یا مسائلی که آنها را به سمت انتخاب این شغل سوق داده است، در معرض مخاطرات جدی قرار دارند؛ مسائلی چون بهداشت و سلامت فردی، رنجوری، کیفیت پایین زندگی، کار کودکان، مسکن و تغذیه نامناسب، نبود سیستم‌های حمایتی مثل بیمه و ...

ورود خوجی‌ها به تهران بعد از انقلاب و همزمان با ورود جامعه به عصر مصرف انبوه و تولید زباله‌های انبوه بوده است. خوجی‌ها بعد از انقلاب از شهرهای اطراف تبریز و برخی مناطق دیگر کشور که عمدتا نیز اهل حق هستند به صورت طایفه‌ای با پیدایش شغل جدید زباله‌گردی وارد تهران شدند. سپس به تدریج در منطقه ۱۸ به صورت سنتی و در جوار هم به شغل گردآوری و بازیافت پرداخته و با ایجاد مراکز غیررسمی و حتی انجام کارهای بازیافت در منزل و به صورت خانوادگی درگیر در مسائل بسیاری شده‌اند.

منبع: فارس
  • من ارسالی در

    خیلی به فکر مردم هستید که جلو زباله گردی فقرا هم میخواهید بگیرید، ظالمها

  • سید مسعود قائم مقامی ارسالی در

    وقتی بی عدالتی حاکمه چه توقعی میشه داشت. یارو یک خط عربی می خونه حدود یک میلیون تومن برای عقد ازدواج میگیره... نفت و گاز و سایر منابع طبیعی پولاشون کجا هزینه می شه که عده ای مجبورند تو هر کثافتی بگردن برای یک لقمه نون...

  • محمد ارسالی در

    کلتون تو برفه نمیدونید اینا کین خوب معلو مه ۹۹ درصدشون افغانی هستن و با سوال ازشو ن راحت میشه فهمید کیا حمایتشان میکنن شبا ماشینای که زباله اینا رو جمع میکنن رو د نبال کنید معلوم میشه کجا میبرن شما مردمو خر فرض کردیم

  • ناشناس ارسالی در

    شماحتی به نان درآوردن اززباله هم چشم دیدن کسی رابرنمیتابید این مردم نونشون اززباله هم که درآمدی دارن بایدسهم شهردارودارودسته اش رابایدبدهند لعنت برشما

  • ناشناس ارسالی در

    بدبختا چه کار کنند دارند یه لقمه نون با زحمت در میارن زباله هارو هم براتون بازیافت میکنند برن دزدی

  • من ارسالی در

    خخخ دولت دست از پسمانده ها هم بر نمیداره خوب این بندگان خدا از کجا شکم خانواده شون سیر کنند حقوق میدید بهشون خجالت داره بابت پسمانده هایی که خود ملت پول دادن خریدن حالا این بندگان خدارو نمیگذارید،،یک لطف کنید شماها پس این بدبخت ها که شکم خود وخانواده رو به این بدبختی سیر می‌کنند را زنده به گور کنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها