|
کدخبر: 318649

خرید ضایعات/معتاد متجاهر/شهرداری تهران

تعطیلی مراکز خرید و فروش ضایعات غیر مجاز

گزارش ها حکایت از آن دارد که قرار است مراکز خرید و فروش ضایعات غیرمجاز تعطیل شوند.

جامعه تعطیلی مراکز خرید و فروش ضایعات غیر مجاز

قطعا همه ما کسانی را مشاهده کرده ایم که در طول روز، ضایعات را جمع آوری می کنند و به افرادی می فروشند که هیچ ارتباطی با شهردای ندارند. گزارشات نشان می دهد که قرار است مراکز غیر مجاز خرید ضایعات به زودی جمع آوری شوند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساماندهی و جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

«محمد امین توکلی‌زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی شهر تهران انتخاب شده‌اند چه اقداماتی در خصوص معتادان متجاهر در این مدت صورت گرفته است؟ گفت: آقای رییس‌جمهور لطف کردند و دکتر زاکانی را به درستی و براساس عملکردی که در دو سال گذشته در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشتند به عنوان نماینده ویژه خودشان در امور آسیب‌های اجتماعی شهر تهران انتخاب کردند. ما در شهر تهران با بحران‌های اجتماعی مواجه شده‌ایم نه آسیب‌های اجتماعی. وضعیت شوش، هرندی، خلازیر، خاک سفید و… را همه می‌دانستند که این مکان‌ها نه اینکه یک پاتوق باشد، بلکه تجمعی از آسیب‌ها در این مناطق شکل گرفته بود.

حدود ۶ هزار تخت برای نگهداری معتادان متجاهر آماده شده است

وی ادامه داد: می‌دانید که به نسبت ۲۰ و چند هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ شهر تهران ده هزار تخت داشتیم و بیش از ده هزار تخت هم کمبود داشتیم. شهرداری در این زمینه پیشگام شد و با دستور رییس‌جمهور جلسه شورای اجتماعی کشور تشکیل شد و آقای رییس‌جمهور قریب دو سال پیش یک تقسیم کاری را بین دستگاه‌ها انجام دادند و وظیفه شهرداری تهران این شد که ۵ هزار تخت را به مجموعه زیرساخت‌های شهر تهران اضافه کند و اضافه شدن ۵ هزار تخت دیگر نیز بین سایر دستگاه‌ها تقسیم شد، اما بیشترین سهم را به شهرداری تهران دادند. ما الحمدالله از این ۵ هزار تخت عبور کردیم و در حال حاضر حدود ۶ هزار تخت را در حال آماده‌سازی هستیم.

تمام افراد منع پذیرش مراکز خاص خود را دارند

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به افراد منع پذیرش در مراکز ماده ۱۶ خاطرنشان کرد: یک بخش بزرگی از مشکلات ما به افراد منع پذیرش مربوط می‌شد معمولا مراکز افراد منع پذیرش را قبول نمی‌کردند و آن چیزی که موجب آزردگی شهروندان می‌شد افراد منع پذیرش بودند که در واقع کسی متولی آن‌ها نبود و پذیرش نمی‌شدند. تمام افراد منع پذیرش در حال حاضر اماکن تخصصی خود را دارند یعنی افراد دارای کبر سن، صغر سنی، افراددارای زخم باز، زنان، معلولان، آلزایمری‌ها، بیماران اعصاب و روان، بیماران مبتلا به هپاتیت و ایدز و تقریبا تمام افراد منع پذیرش در حال حاضر مراکز مربوط به خود را دارند و پذیرش می‌شوند.

جابجایی معتادان بهبودیافته به مراکز دیگر سازمان‌ها

توکلی‌زاده تصریح کرد: بعد از این مرحله که رفتیم یک نکته پیش آمد و دیدیم که برخی از مراکز با مشکل و سختی روبرو هستند و بودجه و اعتبارات این مراکز پاسخگوی نیازشان نیست تا بتوانند افراد منع پذیرش را نگهداری کنند، چراکه هزینه نگهداری این افراد زیاد است و ساخت مراکز تخصصی برای همه نهادها امکان‌پذیر نیست. به دستور شهردار تهران قرار شد ما معتادانی که شرایط‌شان تثبیت‌شده و بیماری‌هایشان بهبودیافته بود و ۹ مرحله گام‌های ساماندهی را طی کرده بودند و به یک نقطه آرامش تقریبا رسیده بودند را به مراکز دیگر انتقال دهیم و هر آنچه که دیگر سازمان‌ها نمی‌پذیرند را ما بپذیریم و جایگزین این افراد کنیم. در مرحله اول هزار نفر از معتادان ساکن در یاورشهرها به دو مرکز دیگر منتقل شدند و جایگزین این افراد، ما افرادی را که سایر مراکز توانایی پذیرش آن‌ها را ندارند، پذیرش می‌کنیم.

برای خانه‌های پلاک قرمز تدابیری اندیشیده شده است

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر به پاتوق‌ها سر بزنید واقعا دیگر پاتوق نیست. البته نمی‌گویم که صفر شده است نه صفر نشده بلکه تعداد اندکی باقی‌مانده است. این‌ها هم عمدتا ساکنان پلاک‌های قرمز هستند که درخصوص پلاک‌های قرمز نیز تدابیری داریم. ما معمولا وقتی پاتوق‌ها را خالی می‌کنیم این پلاک قرمزها جایگزین می‌شوند. در حال حاضر این پلاک قرمزها شناسایی شده‌اند فهرست آن‌ها درآمده است مقام قضایی درخصوص این پلاک‌های قرمز حکم صادر می‌کند تا بتوانیم یکی یکی این پلاک‌ها قرمز را ببندیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید براینکه ما چرخه اقتصادی این‌ها را از بین می‌بریم، گفت: چرخه اقتصادی این افراد معطوف به بازیافت و مراکز ضایعات است. در حال حاضر مراکز ضایعاتی غیرمجاز را تعطیل می‌کنیم.همچنین پلاک‌های قرمز را مسدود می‌کنیم و پاتوق‌ها را نیز مد نظر قرار داده‌ایم.وقتی این موارد انجام شود تا حد زیادی می‌توانیم ساماندهی معتادان متجاهر را در سطح شهر تهران داشته باشیم.

منبع: آرمان ملی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها