|
کدخبر: 316455

شورای شهر/مدیریت پسماند/بودجه

سرمایه گذاری هزار میلیاردی در پسماند/ توقع مدیریت اصولی نداشته باشید

مدیریت پسماند یکی از مهم ترین خدماتی است که شهرداری ها باید به شهروندان ارائه دهند.

اقتصاد سرمایه گذاری هزار میلیاردی در پسماند/ توقع مدیریت اصولی نداشته باشید

بحث مدیریت پسماند در پایتخت، حال و روز خوشی ندارد و آنطور که از شواهد و گزارش های میدانی مشخص است، ماشین های جمع آوری پسماند، در زمان مقرر اقدام به جمع آوری زباله ها نمی کنند.

اعضای شورای شهر اساسنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران را تصویب کردند.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر بررسی اساسنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران را روی میز بررسی قرار دادند و ناصر امانی با قرائت بندهای اساسنامه، گفت: در ادامه بررسی اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به سازمان پسماند رسیدیم و در اساسنامه سازمان مدیریت پسماند براساس ماده دوم و سوم در مورد اهداف سازمان مدیریت بهینه، تفکیک در مبدا، بازیافت مواد قابل استفاده، دفع بهداشتی زباله ها، افزایش آگاهی مردم در چارچوب قوانین و مقررات مدنظر قرار گرفته است.

مهدی پیرهادی پس از قرائت تغییرات اساسنامه اعلام کرد: من تعجب می‌کنم که تغییرات مورد نظر کمیسیون خدمات شهری در این متنی که قرائت شده، نیست.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران که اداره جلسه را برعهده داشت در واکنش به درخواست برخی از اعضا مبنی بر برگشت لایحه پسماند برای بررسی بیشتر گفت: ما در تنگنای زمانی هستیم و درست نیست که مدام طرح و لایحه ای به صحن بیاید اما برای بررسی بیشتر به کمیسیون برگشت داده شود.

رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران در دفاع از این اساسنامه با تأکید بر اینکه اساسنامه مورد بررسی با اساسنامه ارائه شده تفاوت چندانی ندارد، گفت: برخی از تغییرات اعمالی نیز عین تکلیف قانونی است که به ما ابلاغ شده است و نمی‌توانیم تغییر بدهیم.

وی با بیان اینکه در اساسنامه فعلی سازمان مدیریت پسماند یک سازمان اجرایی دیده نشده است، ادامه داد: در دهه ۸۰ که این سازمان  اجرایی بود، ما موفق بودیم و حتی به الگوی سایر شهرها بدل شده بودیم؛ اما اواخر سال  ۹۴ مأموریت اجرایی مدیریت پسماند را گرفتند و اساسنامه ای که ابلاغ شده هم عمدتا مربوط به برنامه ریزی است. با اینکه اداره کل برنامه ریزی برای این اقدام کفایت می کند، در واقع اصلی ترین تغییر ما اجرایی کردن سازمان است و  در قراردادهای جدید عملکردمان را عملیاتی دیده‌ایم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه امروز نباید از ما توقع مدیریت پسماند داشته باشید چون با اساسنامه فعلی سازمان هیچ جزیی از قرارداد با پیمانکاران نیست، گفت: ما در قراردادهای جدید دوباره به اصل خود بازگشته ایم و این اساسنامه ای که تدوین شده به ما کمک می کند سازمان را از حالت برنامه ریزی خارج و به اجرایی تبدیل کنیم. چون حرف ۳۶ هزار تن پسماند است که از شهر خارج می شده و مدیریت واحدی نداشته است و حتی مناطق هم کمک نبودند.

محمدی با اشاره به فعالیتش در سازمان پسماند در سالهای قبل گفت:  آسیب شناسی شد که این ۱۵۰ پیمانکاری که با ما همکاری می کنند قابلیت و توانایی مدیریت ندارند. بنابراین تصمیم گرفته شد به اینها سر و سامان داده شود. با این حال اساسنامه فعلی به پیشبرد این کار کمک نمی کند و با این هدف مغایر است و از شورا می خواهیم ما را کمک کند تا ۱۶ دی ماه اساسنامه ابلاغ شود و ما با قراردادهای جدید فعالیت خود را شروع کنیم.

به گفته وی، ۴۰۰ دستگاه ماشین مدل ۱۴۰۲ خریداری کردند و ۱۲۰۰ میلیارد پیمانکارهای جدید در پسماند در چندماه اخیر سرمایه گذاری کرده اند. البته ماشین آلات خریداری شده است چرا که ماشین آلات همه پیمانکاران برای دهه ۸۰ بوده اما ماشین آلاتی که در چند ماهه اخیر آوردیم و به طور میانگین مدل۱۴۰۰ شده است، اگر اساسنامه ابلاغ بشود می تواند کمک کند تا بحث مدیریت پسماند را به درستی انجام بدهیم.

در ادامه میثم مظفر خواهان تعیین درخواست وقت برای سازمان پسماند در راستای ارائه گزارش عملکرد در صحن علنی شورای شهر شد.

اعضای شورای شهر  با رأی مثبت خود اساسنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران را تصویب کردند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها