|
کدخبر: 317124

قیمت اینترنت / تعرفه اینترنت / اینترنت رایگان

اینترنت دولت آب رفت!

یک کاربر ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات، با انتشار پیامی که از همراه اول برای او آمده، عنوان کرده است که پس هدیه ۱۰ گیگ و ۱۲ گیگ دولت کجا رفت؟

اقتصاد اینترنت دولت آب رفت!

کاربری با انتشار پیام همراه اول، از کاهش حجم اینترنت دولت خبر داد و به این شکل انتقاد خود را نشان داد. او در این خصوص گفت: «الان پیامکی که برای من آمده است فقط ۵ گیگابایت می‌باشد.»

اینترنت-رایگان

تصمیم پرچالش دولت

افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت حرف و حدیث های بسیاری را در سطح جامعه ایجاد کرد و شهروندان و حتی برخی مسئولان نسبت به آن موضع گیری های تندی داشتند. چندی پیش اپراتورها طی نامه ای از وزارت ارتباطات تقاضای افزایش بهای اینترنت را کرده بودند که درنهایت با درخواست آن ها موافقت شد.

اپراتورها دلایل عمده‌ای برای تقاضای افزایش قیمت اینترنت ذکر کرده‌اند که شامل: نبود پیشرفت متوازن در زیرساخت‌های ارتباطی لازم برای پشتیبانی از اقتصاد دیجیتالی، عدم مطابقت بین رشد هزینه‌های نگهداری و توسعه شبکه با افزایش تعرفه‌ها در سال‌های قبل، کاهش قابل توجه توانمندی‌های سرمایه‌گذاری اپراتورها، افزایش ادامه‌دار نرخ ارزی که بر اقتصاد تأثیر گذاشته و فقدان منابع مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های بروز مانند اینترنت ۵G هستند.

گرانی-اینترنت

اکثر کارشناسان نسبت به این تصمیم دولت نقد داشتند و به وزارت ارتباطات هشدارهایی در خصوص محرومیت کامل اقشار کم درآمد جامعه از اینترنت دادند. نقره کار، کارشناس حوزه فناوری ارتباطات در این راستا به گسترش نیوز گفت: «گویی اهمیت اقتصاد دیجیتال برای مسئولان اهمیتی ندارد و صرفا نگاه سطحی به این حوزه دارند. عدم توجه کافی به این بخش را می توان در تخصیص بودجه‌ها توسط دولت نیز به وضوح مشاهده کرد.»

او تصریح کرد: «با وقوع این اتفاق، دسترسی اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه به فضای مجازی محدودتر از گذشته می شود و در این مسئله تردیدی وجود ندارد. فارغ از این موارد، حوزه های مربوط به سلامت و درمان ما نیز ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شوند.»

این کارشناس در پایان اضافه کرد: «افزایش هزینه ها و خارج از اولویت قرار گرفتن نیاز جامعه در خصوص تامین اینترنت باکیفیت با قیمت مناسب، تمام حوزه ها را به نوعی درگیر خواهد کرد. امکان حذف اینترنت برای اقشار ضعیف وجود دارد و نمی توان این واقعیت را کتمان کرد.»

زارع-پور

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعال‌سازی یک بسته اینترنت هدیه از سوی دولت برای مردم خبر داده بود که در راستای تحقق این وعده، کاربران می‌توانند با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند این بسته را فعال کنند.

چندی پیش زارع‌پور، وزیر ارتباطات درباره جزئیات بسته اینترنتی دولت توضیح داد: «فعال‌سازی اینترنت رایگان هدیه دولت برای مردم در قالب ۱۰ گیگا بایت اینترنت داخلی (معادل پنج گیگا بایت اینترنت بین الملل) بر روی یکی از سیم‌کارت‌های هر فرد به انتخاب خود او انجام می‌شود.»

دولت از عزم جدی خود برای کمک به کاربران پس از افزایش قیمت اینترنت سخن گفته اما شواهد نشان می دهد که در راه به هدف موردنظر، چالش ها و ایرادات بسیاری وجود دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها