|
کدخبر: 316918

ساخت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

آمار باورنکردنی بانک ها در پرداخت تسهیلات / این بانک نمره قبولی گرفت

تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد بانک‌ها و نهادهای مالی در قالب طرح نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که در طول دو سال از زمان آغاز این طرح، تنها ۲۴ درصد از میزان وام‌های تعهد شده به فرآیند پرداخت رسیده است.

اقتصاد آمار باورنکردنی بانک ها در پرداخت تسهیلات / این بانک نمره قبولی گرفت

طبق مفاد قانون جهش تولید مسکن، وظیفه بانک‌ها و موسسات مالی آن است که سالانه وام‌های تعیین شده را به منظور پشتیبانی مالی از پروژه‌های تعریف شده در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن پرداخت نمایند.

بر این اساس در سال اول اجرا قانون (شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) ۲۶ بانک و موسسه مالی بایستی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردند. در سال دوم اجرا قانون یعنی از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ نیز این تسهیلات تکلیفی ۴۵۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

به‌عبارت دیگر طی دو سال گذشته بانک‌ها باید ۸۱۸ همت تسهیلات پرداخت می‌کردند. این در حالی است که بررسی عملکرد بانک‌ها با احتساب سه ماه پاییز امسال نشان می‌دهد در مجموع حدود ۲۳۴ همت قرارداد برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن امضا شده است،‌ یعنی حدود ۲۴ درصد از کل تعهدات.

در بین بانک‌ها و موسسات مالی،‌ بانک مسکن با امضای قرارداد تسهیلات حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۷۴ درصد تعهدات خود عمل کرده است.

سهمیه بانک ملی طی ۲ سال اجرا قانون، ۷۱.۵ همت وام بوده که تاکنون ۱۸ درصد تعهدات این بانک محقق شده است. سهمیه تکلیفی بانک صادرات نیز حدود ۹۵ همت بوده که تاکنون حدود ۱۲ همت یعنی تقریباً به ۱۰.۵ درصد تعهدات این بانک در نهضت ملی مسکن عمل شده است.

در بین بانک‌های خصوصی کارآفرین، پاسارگاد و دی به زیر یک درصد از تعهدات خود در نهضت ملی مسکن عمل کرده‌اند. بانک سرمایه نیز تاکنون هیچ تسهیلاتی در نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده و عملکرد این بانک صفر است.

بانک-اصناف

نقش بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن

بانک‌ها نقش کلیدی در فرآیند تأمین مالی خرید یا ساخت مسکن دارند. در این راستا، وظایف و نقش‌های متعدد آن‌ها شامل موارد زیر است:

ارزیابی اعتباری: بررسی و ارزیابی توانایی مالی و اعتباری وام‌گیرندگان برای بازپرداخت تسهیلات.

تعیین شرایط وام: تعیین نرخ بهره، مدت زمان بازپرداخت، و میزان اقساط ماهانه بر اساس پروفایل و توانایی مالی وام‌گیرنده.

پرداخت وام: تأمین منابع مالی لازم برای خرید یا ساخت مسکن به وام‌گیرندگان واجد شرایط.

مشاوره و راهنمایی: ارائه اطلاعات و راهنمایی به متقاضیان در خصوص انواع تسهیلات مسکن و شرایط مربوطه.

نظارت و کنترل: اطمینان از استفاده صحیح از وام‌های پرداخت شده و نظارت بر روند پیشرفت پروژه‌های ساختمانی.

بازپرداخت وام‌ها: اطمینان حاصل کردن از بازپرداخت به موقع اقساط وام توسط وام‌گیرندگان.

کمک به بازار مسکن: کمک به رونق بازار مسکن و تأمین مالی برای عرضه و تقاضای مسکن.

با اجرای دقیق و مؤثر این نقش‌ها، بانک‌ها می‌توانند به استحکام بازار مسکن و دسترسی گسترده‌تر مردم به خانه‌دار شدن کمک کنند.

منبع: اقتصاد ۱۰۰

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها