|
کدخبر: 314800

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

قیمت ماسک مناسب آلودگی هوا اعلام شد / دستگاه تصفیه هوا چند؟

آلودگی پایتخت، مدت زمان بسیار زیادی است که چتر خود را بر آسمان آبی باز کرده و رنگ آن را به خاکستری تبدیل کرده است.

جامعه قیمت ماسک مناسب  آلودگی هوا اعلام شد / دستگاه تصفیه هوا چند؟

دود ناشی از اگزوز خودروهای فرسوده، مازوت سوزی کارخانه و نیروگاه ها، بنزین بی کیفیت و ... تمام عواملی هستند که در افزایش آلودگی هوای تهران نقش موثری دارند. مدت زمان زیادی است که تهران رنگ هوای پاک به خود ندیده است و گویا مجدد استفاده از ماسک در محیط خیابان برای حفظ جان و سلامت ضروری شده است. در زمان گذشته، برای جلوگیری از بیماری در محیط های سربسته از ماسک استفاده می کردیم، اما اکنون در محیط باز باید از ماسک استفاده کنیم.

 

مازوت-نیروگاه

البته که نمی توان تمام تقصیرها را بر گردن خودروهای فرسوده و کیفیت بنزین انداخت. چرا که این خودروها در فصل تابستان و بهار هم در محیط خیابان حضور دارند و هوای پایتخت مانند پاییز و زمستان آلوده نیست. پس باید گفت مازوت سوزی و نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می کنند، متهم ردیف اول آلودگی تهران هستند.

سهم خودروهای فرسوده و بنزین بی کیفیت هم، نمی توان نادیده گرفت. همانطور که در ابتدا اشاره شد، تمام این موارد از متهمان آلودگی تهران و چتر خاکستری آسمان پایتخت هستند. به نظر می آید، نظارت کافی نسبت به نیروگاه هایی که مازوت سوزی می کنند انجام نمی شود؛ آلودگی هوا به ۹٪ مرگ و میر در سراسر جهان نسبت داده می‌شود. همچنین یکی از عوامل خطرزا برای افزایش بیماری است. بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در کشورهای کم درآمد-تا-متوسط اتفاق می‌افتد و تا بیش از ۱۰۰ برابر اختلاف در سراسر جهان متغیر است. در سطح جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در حال کاهش است.

مدارس-آلودگی

برای مقابله با آلودگی هوا نیاز است از ماسک هایی استفاده شود که بتواند جلوی آلودگی را بگیرد. طبق اطلاعات به دست آمده از قیمت ماسک، میانگین قیمت بین ارزان ترین و گران ترین، مبلغ ۶ هزار تومان است. طبق اعلام سازمان هواشناسی، در طول سال، تهران فقط ۱۰ روز هوای پاک دارد. پس هر ایرانی باید حفاظت از جان خود در طول ۳۵۵ روز، مبلغ ۲میلیون ۱۳۰ هزار تومان پرداخت کند.

                         مدل ماسک

  قیمت ( تومان )

                  ماسک n95 ۱۲ عددی

                    ۱۰۵،۰۰۰     

                 ماسک ۳لایه ۵۰ عددی

                  ۱۲۴،۸۰۰

               ماسک ۶لایه ۱۰ عددی

                   ۷۰،۰۰۰

             ماسک نانو ۶لایه ۱۰ عددی

                   ۱۱۹،۰۰۰

 

 

 

سازمان های بهداشت، راهکارهای قابل توجهی را برای پیشگیری از بیماری های ریه در زمان آلودگی هوا پیشنهاد داده اند که یکی از این راهکارها، استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منازل و ادارات است. اگر کسی بخواهد در محیط اداره و یا منزل شخصی خود از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کند، باید مبلغ بسیاری را هزینه کند.

دستگاه های تصفیه هوا از ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آغاز و تا ۶۲ میلیون تومان هم ادامه دارد.

 

                           مدل دستگاه

   قیمت( تومان )

              دستگاه تصفیه هوا با کیفیت معمولی

                 ۳،۶۰۰،۰۰۰

              دستگاه تصفیه هوا با کیفیت متوسط              

                 ۱۶،۰۰۰،۰۰۰

              دستگاه تصفیه هوا با کیفیت متوسط

                ۲۴،۵۰۰،۰۰۰

              دستگاه تصفیه هوا با کیفیت عالی

                 ۴۷،۰۰۰،۰۰۰

              دستگاه تصفیه هوا با کیفیت عالی

                 ۶۲،۰۰۰،۰۰۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نارضایتی تمام شهروندان از آلودگی هوا

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر تهران در ارتباط با بحث آلودگی هوا به گسترش نیوز گفت: موضوع آلودگی هوا، مدتی است که بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و مردم تهران از آلودگی هوا، نارضایتی بسیاری دارند. اختلاف نظرها و موضوعات بسیاری در ارتباط با آلودگی هوای تهران وجود.

پیرهادی ادامه داد: جدا از آنکه چه دستگاهی یا چه مرجعی مقصر است، باید گفت که هوای تهران یک هوای آلوده است. شهروندان تهران به صورت روزانه درحال استشمام این هوا هستند و فرزندان و کودکان ما، درگیر بیماری های مختلف می شوند و امکان دارد تا نسل آینده، ضررهای بسیار زیادی را متحمل شود. همچنین بسیاری از بزرگسالان، درگیر بیماری های جدی می شوند و امکان دارد تا جان خود را از دست دهند.

مهدی-پیرهادی

وی افزود: جا دارد اشاره ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس کنم. این گزارش در سال ۱۴۰۱ بررسی شده و در تیر ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شده است. همانطور که درجریان هستید، قانون هوای در تاریخ ۲۵ تیر ماه سال ۹۶ به تصویب مجلس رسیده است. کمیت و کیفیت اجرای این قانون به خوبی بررسی شده است. کمیسیون در آخرین گزارش خود راهکارهایی را برای کاهش آلودگی هوا مشخص کرده است که عملا باید گفت به هچکدام از آن ها توجه نشده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: سازمان محیط زیست متولی اجرای ۶۰ حکم قانونی در قانون هوای پاک بوده است که طبق شواهد تنها ۱۰درصد آن محقق شده است. چنین موضوعی درحالی اتفاق افتاده است که فرماندهی اجرای این قانون بر عهده سازمان محیط زیست است. نکته بعدی و قابل توجه آن است که روند تحقیقات غلظت ذرات معلق کمتر از ۲نیم میکرون، در بازه زمانی سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱، روند کاهشی داشته است اما باید گفت این میزان همچنان بیشتر از حد مجاز است. وزارت نفت، استانداردهای لازم را برای استفاده نیروگاه ها از سوخت مازوت به کار نگرفته است و سوخت های تولیدی کشور، مانند بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید، مطابق با استانداردهای ملی مصوب عرضه نشده است.

مصرف ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت

پیرهادی در ادامه این گفت و گو به گسترش نیوز گفت: وزارت نیرو، در تامین برق کشور، نه تنها از انرژی تجدید پذیر استفاده نکرده است بلکه شواهد نشان می دهد تا مصرف مازوت برای تامین سوخت درحال افزایش است. طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان محیط زیست، از ۱۶ نیروگاه کشور، تعداد ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند. این آمار را کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ مطرح کرده است. چنین گزارشی موجود است و من نمی دانم چرا بسیاری از آقایان اعلام می کنند که اطراف تهران مازوت سوزی نداریم.

مازوت-پالایشگاه

وی در پایان گفت: طبق آخرین آمار که واقعا جای تاسف دارد، تمام هزینه های مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا طی سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱.۳دهم میلیارد دلار برآورد شده است. مجموع هزینه های ناشی برای طرح مقابله با آلودگی هوا در تهران به طور میانگین برابر با ۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. در جلسه ای که چند روز گذشته در استانداری تهران داشتیم، نماینده پخش و پالایش اظهار کرد که ۲ مجموعه و نیروگاه درحال استفاده از مازوت هستند. مردم تاکی باید در بحث آلودگی هوا عذاب بکشند و درگیر بیماری شوند؟

کلام آخر:

گویا مسئولان، هیچ راهکاری به غیر از هشدار و توصیه استفاده از ماسک را بلد نیستند و اعلام کرده اند که باید منتظر وزیدن باد باشیم. آقایان مسئول، جلوی مازوت سوزی کارخانه هارا بگیرید. تعطیلی مدارس هیچ فایده ای ندارد و حتی به صورت مقطعی هم نمی تواند آسمان خاکستری تهران را به رنگ آبی بازگرداند. عوارض تنفس در این هوای آلوده اکنون مشخص نخواهد شد و در دراز مدت، البته اگر عمری باقی باشد، در اثر آلودگی هوا، درگیر بیماری هایی خطرناکی خواهیم شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها