|
کدخبر: 315499

بیمه/بیمه مکمل/یارانه

۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان وجود دارد / بیمه مکمل چه تفاوتی با بیمه پایه دارد؟

در پنل تخصصی اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها در نظام مالیاتی و رفاهی همایش اقتصاد ایران، علی حیدری، رئیس کارگروه رفاه اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور خود اظهار کرد که یکی از مشکلات اصلی و موانع در حوزه نظام یکپارچه مالیاتی، فقدان نظام چندلایه تامین اجتماعی است. این اظهارات در روز دوم همایش با ریاست مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

اکنون در حوزه بیمه سلامت فاقد نظام سطح‌بندی هستیم و بیمه مکمل‌های ما همان بیمه پایه است با کمی خدمات بهتر در صورتی که باید خدماتی را در بیمه مکمل ارائه دهیم که در بیمه پایه وجود ندارد.

وی افزود: فقدان نظام یکپارچه مالیاتی، نبود نظام مالیاتی چندلایه و درخواست محور بودن نظام‌های مالیاتی رفاهی، دور شدن نهادها و سازمان‌ها از وظایف اصلی خودشان است، فقدان روحیه توانمندساز از مشکلات نظام رفاهی‌ موفق است که ماندگاری افراد آسیب‌دیده در دوره فقر را کوتاه کند.

رئیس کارگروه رفاه اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: دنیا به جای اینکه به سمت اقدامات مکانیکی و ساختاری برود، الان به سمت فناوری‌های نوظهور رفته است و به جای رفتن به سمت نظام‌های یکپارچه‌سازی، می توان به سمت رویکردهای پلتفرمی و سیستم‌های هوشمند رفت. تصمیم‌گیری‌های ما اکنون بر اساس چانه‌زنی‌ها است چون ما اطلاعات سطح مبنا مانند کد ملی، کد پستی و کد شغلی را نداریم.

حیدری گفت: مشکل دیگر عدم شکل‌گیری نظام احسان و نیکوکاری است که البته این مورد جزو اساسنامه کمیته امداد هم بوده است. در حقیقت یک نظام هوشمند بین ظرفیت‌های مدنی و ظرفیت‌های دولتی نداریم.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر فقدان نظام رگولاتوری و تنظیم‌گری نظام تامین اجتماعی است و همچنین عدم تجمیع و تمرکز یارانه‌های اجتماعی که شاهدیم که ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود. در نتیجه اگر بتوانیم نظام یارانه‌های اجتماعی را مبنی بر رویکرد پلتفرمی ایجاد کنیم، این مشکل برطرف خواهد شد.

وی گفت: همچنین اگر بتوانیم همین منابعی که الان داریم هزینه می‌کنیم، در حوزه رفاهی بر اساس اطلاعات سطح مبنا توزیع کنیم؛ بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها