|
کدخبر: 315088 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران؛

آرامش بازار موبایل با این راهکار / دولت از شعار دادن دست بردارد

محمدرضا عالیان؛ بیان کرد: طرح رجیستری موبایل، تاثیرات مثبتی برجای گذاشته و موفقیت های خوبی نیز کسب کرده است. علت و منطق برخی از نقدها به این طرح را درک نمی‌کنم. متر و معیار حملات اخیر به درستی مشخص نیست.

اقتصاد آرامش بازار موبایل با این راهکار / دولت از شعار دادن دست بردارد

طرح رجیستری موبایل یک سیستم نظارتی است که به منظور ثبت دستگاه‌های موبایل در یک سازمان یا اپراتورهای مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح به منظور کنترل و پایش بر دستگاه‌های موبایل مورد استفاده در یک منطقه یا کشور، امنیت اطلاعات و مبارزه با سرقت و قاچاق دستگاه‌های موبایل اجرا می‌شود.

در این سیستم، کاربران موبایل باید دستگاه‌های خود را در رجیستری موبایل ثبت کنند. این ثبت نام ممکن است شامل ارائه اطلاعات شخصی و فنی مرتبط با دستگاه موبایل شامل شماره سریال (IMEI)، شماره مدل، نام تولیدکننده و سایر جزئیات باشد. سپس این اطلاعات در سامانه ثبت می‌شود و به عنوان مرجعی استفاده می‌شود.

طرح رجیستری موبایل می‌تواند از مزایای موثری برخوردار باشد که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره می کنیم.

با ثبت و پایش دستگاه‌های موبایل، امکان سرقت و قاچاق آن‌ها کاهش پیدا کرده و مراکز قانونی توانایی تشخیص و بازیابی دستگاه‌های مفقود شده را دارند.

این طرح می‌تواند به ارتقای امنیت اطلاعات کاربران کمک کند. با ثبت و پایش دستگاه‌های موبایل، امکان شناسایی و مسدودسازی دستگاه‌های مشکوک یا مفقود شده برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و حفظ حریم خصوصی فراهم می‌شود.

با به کارگیری این پروژه دولتی، مدیریت و پشتیبانی از دستگاه‌های موبایل بهبود پیدا می کند. اپراتورهای مخابراتی و سازمان‌های مربوطه می‌توانند بهترین خدمات و بروزرسانی‌ها را برای دستگاه‌های ثبت شده فراهم کنند.

طرح رجیستری موبایل می‌تواند با همکاری سازمان‌های مخابراتی، مراکز قانونی و تولیدکنندگان دستگاه‌های موبایل اجرا شود.

دولت سیزدهم برای مقابله با قاچاق و واردات غیرقانونی تلفن های همراه، این طرح را به کار گرفت. نوع اجرای طرح رجیستری مورد موافقت همگان قرار نگرفته و مخالفان زیادی دارد. اخیرا یکی از نمایندگان مجلس نسبت به نحوه اجرای این طرح انتقادات تندی را مطرح کرد و به وزیر ارتباطات نیز هشدار جدی داد. البته بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات با این طرح موافق هستند و از این جهت دولت را تحسین می‌کنند.

گسترش نیوز برای بررسی  این موضوع گفت و گویی با محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران انجام داده که در ادامه می خوانید.

عالیان-موبایل

درآمدهای خوبی نصیب دولت شد

محمدرضا عالیان درباره موج انتقادها علیه طرح رجیستری دولت برای بازار موبایل گفت: این طرح در حوزه بازار تلفن همراه، تاثیرات مثبتی برجای گذاشته و موفقیت های خوبی نیز کسب کرده است. علت و منطق برخی از نقدها به این طرح خوب را درک نمی‌کنم و متر و معیار حملات اخیر به درستی مشخص نیست.

او ادامه داد: طرح رجیستری از چند جهت طرح موفقی محسوب می شود؛ این طرح به اقتصاد دیجیتال کشور کمک شایانی کرده است. طرح رجیستری، درآمدهای قابل توجهی را نصیب دولت کرده و وزارت ارتباطات از گذر این درآمدها، به پروژه های دیگر حوزه فناوری پرداخته است. این طرح در بحث کنترل قاچاق بسیار موفق عمل کرده و حالا شرایط مثل سابق نیست. در گذشته، حدود ۹۰ درصد کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شد و وضع بسیار بدی بر بازار موبایل ما حاکم بود.

متوجه دلیل انتقادها نمی‌شوم

عالیان افزود: پس از اجرای طرح رجیستری، ورق برگشت و شاهد وقوع شرایط دیگری بودیم. درحال حاضر، ۸۰ تا ۹۰ درصد کالاها به صورت قانونی وارد کشور می شوند و ضابطه مندی خوبی در این بخش شکل گرفته است. این موارد تنها بخشی از تاثیرات مثبت و بی سابقه طرح رجیستری بر واردات تلفن های همراه و به طور کلی بازار موبایل است.

این کارشناس ضمن حمایت از طرح رجیستری به گسترش نیوز گفت: از این حیث، من دلیل انتقادها به این طرح را متوجه نمی شوم و امیدوارم دوستان ادله خود در این قسمت را به روشنی توضیح داده و شفاف سازی کنند. البته من منکر برخی تصمیمات نادرست در مسیر اجرای طرح رجیستری نیستم. به عنوان مثال، ممنوعیت های به کار برده شده در برخی مدل های گوشی نظیر آیفون ۱۴ و ۱۵، یکی از این قبیل تصمیم گیری های غلط به شمار می روند.

بازار-موبایل

ضرورت تغییر سیاست‌گذاری‌های غلط

عالیان در ادامه خاطرنشان کرد: مسلما سیاست گذاری های این چنینی باید تغییر پیدا کند و موانع موجود برای به ثمر نشستن این طرح مهم برطرف شود. دوستان حاضر در مجلس به جای نقد و گله مندی، بهتر است به دنبال یافتن راه حلی برای کمبودهای موجود باشند و ایرادات اساسی این طرح را پیدا کنند. زیر سوال بردن بنیادین این طرح، عمل اشتباهی است و باید نگاه منطقی و صحیح تری به موضوع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در گذشته، یک تصمیم اشتباه تبعات فراوانی را برای دولت به همراه داشت. ورود قاچاق کالاها، خروج ارز از کشور و نابسامانی بازار موبایل، قسمتی از این تبعات سخت برای دولت به حساب می آیند. در این مسیر، مردم هم زیان زیادی را متحمل شدند و در ادامه اقدام به خرید گوشی دست دوم آیفون ۱۳ با قیمتی گزاف کردند.

پاک‌سازی صورت مسئله را همه بلد هستند

کارشناس حوزه فناوری در ادامه مطرح کرد: ریشه یابی و یافتن ضعف اصلی، نکته‌ای است که باید در دستور کار مسئولان منتقد ما در این حوزه قرار بگیرد وگرنه پاک‌سازی صورت مسئله را همه به خوبی بلد هستند. طرح رجیستری یکی از مهم ترین اقدامات دو دولت قبلی در حوزه فناوری و اقتصاد دیجیتال محسوب می شود و در این مسئله تردیدی وجود ندارد.

دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران در ارتباط با وعده وزارت ارتباطات مبنی بر ساخت گوشی ایرانی در آینده نزدیک اظهار کرد: وعده دولت یا وزارتخانه درباره اقدام مربوط به بخش خصوصی را نباید خیلی جدی گرفت. اظهارنظر دولت در خصوص آمار و ارقام و وعده هایی که ضمانت اجرایی آن در بخش خصوص است را نادرست می‌دانم.

هیئت دولت

دولت از شعار دادن دست بردارد

عالیان ادامه داد: مسئولیت تولید موبایل برعهده بخش خصوصی است و دولت در این زمینه نقش اجرایی و ضمانتی ندارد. این قبیل وعده‌ها از سوی دولت، صرفا مصرف داخلی و جنبه تبلیغاتی دارد. نقش دولت در این بخش باید تسهیل‌گری و فراهم‌سازی بستر مناسب برای تولید باشد. من برخلاف سایر همکاران خود، از موافقان سرسخت تولید موبایل داخلی هستم.

وی در پایان اضافه کرد: اولین گام برای کسب موفقیت در اقتصاد دیجیتال، پیشگامی در بحث تولید است، درغیراینصورت نباید از توفیق در اقتصاد دیجیتال سخن به میان آورده شود. دولت باید زمینه تولید در یک محیط امن را برای بخش خصوصی مهیا کند و پس از آن دم از ساخت یک میلیون موبایل زیر صد دلار بزند.  دولت باید از فضای شعاری فاصله بگیرد و به سمت عمل گرایی در این حوزه حرکت کند. در حوزه تکنولوژی، دولت باید همراه و یاور بخش خصوصی باشد و از دادن وعده های پوشالی اجتناب کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها