|
کدخبر: 314846 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار بورس

بورس تا پایان سال به این سطح می رسد / سازمان به داد سهامداران رسید!

اشتیاقی گفت: رشد اخیر در بازار بورس بیشتر به واسطه پیگری سازمان بورس است که شرکت های بزرگ و هلدینگ بازار را به همراه بانک ها دعوت به تجدید ارزیابی دارایی های خود کرده است.

اقتصاد بورس تا پایان سال به این سطح می رسد / سازمان به داد سهامداران رسید!

اگر تصمیمات مخربی از سوی سیاست‌گذاران گرفته نشده و عرضه‌های سنگین از جانب حقوقی‌ها رخ ندهد، روزهای خوشی در پیش روی بورس قرار دارد. اگر مسائل مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز در صحن مجلس مطرح شود، همزمانی این موضوع با جلسه اخیر سازمان بورس با شرکت‌های بزرگ، به‌عنوان یک عامل مثبت، تأثیر قابل توجهی بر رشد شاخص بورس خواهد داشت و رکورد مطلوبی برای رشد شاخص ثبت خواهد کرد.

معافیت تجدید ارزیابی دارایی های ۵ ساله برای بورس باید لحاظ شود. این بحث به‌ویژه برای صنعت خودرو  که یکی از لیدرهای مهم بورس است، ضروری محسوب می شود.  با این روند شاخص کل می‌تواند تا پایان سال به سطوح بالای ۳ میلیون واحدی برسد اما اگر  این مسئله برای این صنعت درنظر گرفته نشود، احتمالا شاخص کل تا پایان سال به محدوده ۲.۵ تا ۲.۶ میلیون واحد رضایت دهد.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف تاثیر گذار بر بورس و همچنین پیش بینی روند بازار و شاخص بورس تا پایان سال پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

احمد+اشتیاقی

دلیل رشد چشمگیر اخیر در بورس

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: رشد اخیر در بازار بورس بیشتر به واسطه پیگیری سازمان بورس است که شرکت های بزرگ و هلدینگ بازار را به همراه بانک ها دعوت به تجدید ارزیابی دارایی های خود کرده است.

وی درباره پتانسیل موجود در شرکت های بزرگ بورسی افزود: هلدینگ هایی مثل فولاد مبارکه که اغلب سرمایه گذاری های برجسته ای دارند، از محل سرمایه گذاری بلند مدت  و از محل زمین های که مالک آن هستند، امکان تجدید ارزیابی دارند. ضمن اینکه این تجدید ارزیابی بدون اینکه هزینه ای به این شرکت ها تحمیل کند، انجام می شود و به این دارایی ها، استهلاک ناپذیر می گویند. این آپشن منجر به اقبال سهامداران شده است. پتانسیل موجود در شرکت های بورسی محرک خوبی برای سهامداران است که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

افشای تجدید ارزیابی ها در خلال بازار بورس

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در روز یکشنبه با توجه به اینکه شرکت های فولاد مبارکه و مخابرات ایران بحث مربوط به تجدید ارزیابی خود را افشا کردند، بازار به استقبال این خبر رفت و سهام ها را با صف خرید مواجه کرد. فولاد مبارکه به عنوان دومین شرکت بزرگ بورس، کلیت بازار را مثبت کرد. مابقی شرکت ها هم به تدریج می توانند به استقبال موضوع تجدید ارزیابی بروند و شاهد تحرک در بورس و رشد شاخص باشیم.

اشتیاقی در ادامه گفت: اتفاق مذکور می تواند اثر محدودی بر رشد بازار بگذارد. قیمت ها به کف خود رسیده بود و ارزندگی سهام با توجه به قیمت هایی که در تابلو بود، مورد نظر افراد خاص و عام فعال در بازار سرمایه بود اما با توجه به اینکه پول در جریان بازار، پول محدودی بود و افراد ترجیح می دادند به صورت احتیاطی سهام بخرند، بنابراین ترکیب این ۲ موضوع باعث رشد بازار شد.

تاثیر اخبار مثبت و دقیق بر روند بورس

وی تاکید کرد: بازار هر چقدر با اخبار دقیق تر و سریع تری روبرو شود و امکان عملیاتی شدن آن زودتر انجام شود؛  روند صعود بازار سریع تر انجام خواهد شد. با دیدگاهی که بازار به اخبار دارد و با توجه به اینکه سهامداران اصولا در قیمت های پایین مبادرت به خرید می کنند و پولی هم از بیرون از بازار وارد نمی شود، احتمالا این موج افزایشی در چند روزی بازار را با روند صعودی مواجه کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به گسترش نیوز گفت: گزارش های ماهانه هم اعداد خوبی را نشان می دهد و سود های ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۴۰۱ بوده است. همچنین بازار می تواند با گزارش های ۹ ماهه که به مرور در اواسط دی ماه منتشر می شود،  محرک جدیدی را تجربه کند. بورس از رکود خارج شده و میل به افزایش دارد و روند صعودی شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ می توان این سطح را کف جدید معرفی کرد و این روند اگر ادامه دار باشد به کمک گزارش های ۹ ماهه و ۱۲ ماهه شاخص کل  به سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها