|
کدخبر: 314194

زعفران / قیمت زعفران / بازار

قیمت واقعی زعفران در این بازار / کشاورزان سود کردند؟

فلاح گفت: مکانیزم‌های بورس کالا در بازار زعفران نتایج خوبی از جمله کشف نرخ منصفانه زعفران و آگاهی کشاورزان نسبت به قیمت واقعی را دربرداشته است.

اقتصاد قیمت واقعی زعفران در این بازار / کشاورزان سود کردند؟

جواد فلاح، مدیر بازار‌های مالی بورس کالا توضیح داد: زعفران مانند سایر محصولات کشاورزی، نیاز به شرایط و دوره نگهداری خاصی دارد تا کیفیت آن حفظ شود. به همین دلیل، در فصل برداشت محصول، انبارها با سررسید جدیدی مورد پذیرش قرار می‌گیرند و زعفرانی که در انبارها سپرده شده است، تا سررسید مشخص شده در سال آینده قابلیت نگهداری دارد. در حال حاضر، با توجه به شرایط انبارهای پذیرش شده در بورس، سررسید زعفران تقریباً در ماه دی خاتمه می‌یابد.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر زعفران در انبار‌های بورس کالا وجود دارد و باتوجه به این که در فصل برداشت زعفران قرار داریم به محض این که انبار‌ها بتوانند تضامین مربوطه را ارائه دهند و مقدار قابل قبولی زعفران تولیدی سال جدید در انبار‌ها سپرده شود به نحوی که شاهد کشف نرخ مناسب باشیم، معاملات برای نماد‌های سررسید جدید گواهی سپرده زعفران که تولید امسال خواهد بود آغاز خواهد شد.

فلاح می‌گوید: زعفران یکی از دارایی‌های پایه اصلی در بازار گواهی سپرده کالایی است و به لحاظ آماری، حدود ۱۷ درصد ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا را به خود اختصاص داده است.

او در خصوص مزیت‌های عرضه زعفران در بورس کالا عنوان کرد: انبار‌های بورس کالا تقریبا در خراسان رضوی و جنوبی مستقر هستند و ۱۷ انبار در این دو استان پذیرش شده است که کشاورزان می‌توانند زعفران را در صورتی که حداقل‌های کیفی ابلاغ شده از سوی بورس را احراز نماید، به انبار‌های بورسی تحویل دهند. انبار‌ها پس از بررسی زعفران از نظر ظاهری، از آن نمونه برداری کرده و برای آزمایشگاه ارسال می‌نمایند تا از نظر شاخص‌های شیمیایی هم بررسی شود. اگر همه موارد تایید شد، زعفران ارائه شده از سوی کشاورزان در انبار بورسی سپرده شده و قبض انبار به نام مالک آن صادر می‌شود و این قبض یک روز کاری بعد به ورقه بهادار گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود که در نماد معاملاتی آن انبار، قابلیت معامله دارد.

فلاح افزود: بنابراین مکانیزم بورس کالا کمک کرده است که زعفران تولیدی از نظر کیفی ارتقاء پیدا کند، کشف نرخ منصفانه برای زعفران صورت گیرد، کشاورزان نسبت به قیمت واقعی زعفران آگاه باشند و نگهداری زعفران در شرایط ایده‌آل صورت گیرد. زعفران کالای با ارزشی است که اگر در منازل نگه‌داری شود دارای ریسک‌های مختلفی مانند سرقت است که در مقابل، با توجه به این که انبار‌های بورسی دارای پوشش بیمه هستند و محافظت و امنیت خوبی دارند، امنیت خاطر مناسبی برای کشاورزان ایجاد کرده‌اند. در نهایت تمام این موارد به کشاورز کمک می‌کند بتواند محصول تولیدی خود را با قیمت بهتر در یک بازار بزرگ به وسعت ایران و بدون محدودیت عرضه کند.

پیش از این نیز فلاح مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران اعلام کرده بود: با تصویب کمیته پذیرش انبار شرکت بورس کالای ایران، به زودی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران تولید امسال  راه اندازی می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها