|
کدخبر: 277230

انحصار بازار زعفران ایران به قطر

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است، مجموع تولید زعفران امسال ایران ۳۵۰ تن است، بر اساس قرارداد ایران و قطر قرار است، بخش عمده از زعفران ایران به میزان ۲۰۰ تن تنها به این کشور صادر شود. به گفته کارشناسان؛ قرار داد زعفران ایران و قطر علاوه بر داشتن ابهامات زیاد، مصداق تقدیم انحصار بازار زعفران ایران به کشور قطر است.

در پایان شهریور ماه امسال رسانه‌ها از امضاء بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان به حجم ۲۰۰ تن به ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار، بین ایران و قطر خبر دادند.

از اهداف این قرار داد که، بزرگترین قرارداد تجاری انتقال زعفران در جهان محسوب می‌شود، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده، تعریف بازارهای جدید و بین‌المللی برای عرضه زعفران ایران ذکر شده است. در انتهایی مهرماه امسال نخستین محموله زعفران ایران به قطر ارسال شد.

اما، آغاز ارسال زعفران به قطر در حالی است که، این قرار داد ابهامات زیادی دارد و تا امروز به آنها به روشنی پاسخ داده نشده است.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران ایران درباره برخی از این ابهامات، اظهار کرد: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی امسال ۳۵۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود، بر اساس قرارداد ایران و قطر قرار است حجم ۲۰۰ تن زعفران فقط به کشور قطر صادر شود، به عبارت دیگر ما بخش اعظم تولید یکسال خود را تنها به یک کشور ارسال خواهیم کرد.

وی معتقد است؛ این اقدام تقدیم انحصار بازار محصول ارزشمند ایرانی به کشور قطر است.

به گفته حسینی، انحصار بازار زعفران ایرانی به قطر و تبدیل این کشور به بازیگردان بازار زعفران جهان در حالی است که پیش از این قطر هیچ سابقه در بازار زعفران نداشته است و نامی از آن در این بازار نبوده است.

وی یادآور شد: درحال‌حاضر ۶۵ کشور مشتری زعفران ایران هستند و با ارسال بخش عمده زعفران ایران به کشور قطر، به طور قطع نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز سایر کشورها باشیم که سال‌ها مشتریان اصلی ایران بوده‌اند.

وی همچنین، منحصر شدن صادرات این حجم از زعفران به یک شرکت داخلی را نیز مورد انتقاد قرار داد و آن را از دیگر ابهامات این قرارداد عنوان کرد.

حسینی افزود: در این قرارداد، تنها یک شرکت متولی صادرات ۲۰۰ تن زعفران شده است که خود نیز مصداق انحصار است.

وی با اشاره به ذکر جلوگیری از خام فروشی زعفران به عنوان یکی از اهداف قرارداد ایران و قطر، گفت: ارسال حجم قابل توجه‌ای از زعفران ایران به کشور قطر بدونه فرآوری آن، خام فروشی در حجم زیاد است که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

حسینی اضافه کرد: درحال‌حاضر در صنایع فرآوری کشور برای جذب یک هزار تن زعفران ظرفیت‌سازی شده است، جای سؤال دارد دلیل بی‌توجه‌ای به این ظرفیت‌ و متوسل شدن به کشور ثالث برای فرآوری به بهانه ایجاد ارزش افزوده به جای حمایت از صنایع داخلی چیست؟

این عضو شورای ملی زعفران خواست کشاورزان و فعالان بازار زعفران را شفاف‌سازی و رفع ابهامات قرار داد ایران و قطر دانست و افزود: انتظار ما این است به دور از هر گونه تعصب و اتهام و با اولویت قرار دادن منافع ملی، درباره این قرارداد شفاف‌سازی شود و به سؤالات و ابهامات متعدد ایجاد شده، پاسخ داده شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها