|
کدخبر: 277807

دلالان بازار زعفران همچنان دولت را دور می زنند

بر اساس اعلام ادارات جهادکشاورزی استان‌های زعفران خیز، دولت از فردا خرید تضمینی این محصول را با هدف حمایت از کشاورزان آغاز می‌کند. اما، کارشناسان معتقدند؛ به دلیل به کارگیری سازو کار‌های غلط، خرید تضمینی زعفران به جای حمایت از کشاورزان، دغدغه دلالان را از بین می‌برد.

برداشت زعفران در کشور به اوج خود رسیده است، معمولاً هر ساله با اوج گرفتن برداشت محصول، افت قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و دولت با هدف حمایت از کشاورزان دست به خرید تضمینی می‌زند.

کارشناسان بر این باروند؛ به دلیل به کارگیری سازو کار‌های غلط، خرید تضمینی زعفران نتایج مورد انتظار را به همراه ندارد و به جای حمایت از کشاورزان، دغدغه دلالان برای فروش و بازارشان را از بین می‌برد.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران ایران، در اینباره به اقتصاد آنلاین گفت: سال هاست دولت‌ها خرید تضمینی را به عنوان یکی از راه‌های حمایتی از کشاورزان در هنگام افت قیمت محصولات به کار می‌گیرند اما، خرید تضمینی هیچگاه نتوانسته است آنگونه که باید مؤثر باشد و نتایج مطلوبی نداشته است.

وی ادامه داد: در خصوص زعفران نتایج خرید تضمینی به مراتب نامطلوب‌تر و حتی در مواردی به زیان کشاورزان بوده است.

حسینی توضیح داد: در حال حاضر دولت در طرح خرید تضمینی زعفران مبادرت به خرید زعفران فرآوری شده می‌کند، در حالی که امکان فرآوری تمام محصول برای همه‌ کشاورزان به دلیل مشکلات مالی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: عدم توان مالی کشاورزان برای فرآروی موجب شده دلالان ورود کنند و محصول را از کشاورزان ارزان بخرند و با قیمت بالاتر در خرید تضمینی به دولت بفروشند.

این کارشناس معتقد است، اگر دولت قصد حمایت از کشاورز در زمان افت قیمت زعفران را دارد باید سازکار درستی را به کار گیرد تا نتیجه خرید تضمینی به جای حمایت از کشاورز کاهش دغدغه بازار دلالان نشود.

حسینی پیشنهاد داد؛ برای اصلاح ساز و کار خرید تضمینی زعفران، دولت خرید گل زعفران از کشاورز را جایگزین خرید زعفران فرآوری کند.

این عضو شورای ملی زعفران اضافه کرد: همچنین دولت می‌تواند در حمایت از کشاورزان، گل زعفران را از آن ها تحویل بگیرد و پس از فرآروی به آن‌ها بگرداند و پس از فروش محصول هزینه فرآوری را از کشاورزان بگیرد.

بر اساس این گزارش؛ طبق اعلام ادارات جهاد کشاورزی استان‌های زعفران خیز، با هدف حمایت از کشاورزان و تولید‌کنندگان زعفران و ساماندهی قیمت این محصول، خرید تضمینی زعفران از فردا ۱۰ آبان ماه آغاز می‌شود.

قیمت خرید تضمینی نگین زعفران به ازای هر کیلوگرم ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نگین معمولی ۳۶ میلیون تومان، شبه نگین ۳۳ میلیون تومان و پوشال مرغوب ۳۲ میلیون تومان تعیین شده است.

پیش از این مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از در نظر گرفتن ۱۳ میلیارد تومان در قانون هدفمندی یارانه‌ها برای خرید تضمینی زعفران از کشاورزان خبر داده بودند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر