|
کدخبر: 278224

زعفران در بازار چقدر خرید و فروش می شود؟

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در حال حاضر هر کیلو زعفران حداکثر ۳۸ میلیون و حداقل ۲۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. همچنین هر کیلو گل تر زعفران بین ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تومان به دلیل نوسانات در بازار فروخته می‌شود.

غلامرضا میری در خصوص قیمت خرید زعفران در خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه برداشت زعفران تا ۲۰ آذر ماه ادامه دارد بنابراین هنوز نمی‌شود در خصوص برداشت زعفران و افرایش یا کاهش تولید آن نسبت به سال گذشته آمار دقیقی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت حمایتی زعفران ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است، افزود: در حال حاضر هر کیلو زعفران حداکثر ۳۸ میلیون و حداقل ۲۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: در خرید حمایتی زعفران بخشی از مبلغ به روز پرداخت شده و بقیه آن سه ماه بعد پرداخت می‌شود. کشاورز فروش نقد را ترجیح می‌دهد زیرا پول نیاز دارد و ترجیح می‌دهد زعفران را با قیمت کمتری بفروشد و برای دریافت پول خود صبر نکند.

میری با اشاره به اینکه قیمت خرید حمایتی زعفران در سال گذشته ۲۰ میلیون و ۵۰۰ تومان بود،گفت: این محصول در سال گذشته تا ۴۷ میلیون تومان نیز خریداری شد. البته هنوز خریداران خارجی برای خرید زعفران ورود پیدا نکرده اند و اگر ورود پیدا کنند قیمت این محصول روند صعودی را پیش خواهد گرفت. نوسانات قیمت زعفران موجب این مساله شده و خریداران خارجی ترجیح می‌دهند تا بازار تثبیت شود.

نائب رئیس شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: هم اکنون هر کیلو گل تر زعفران بین ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تومان به دلیل نوسانات در بازار فروخته می‌شود. در روزهای اول گل تر تا کیلویی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شد که اکنون این قیمت کاهش داشته است.

کاهش ۴۷ درصدی صادرات زعفران طی ۶ ماه ابتدای سال جاری

میری درباره پیش‌بینی صادارت زعفران از خراسان رضوی بیان کرد: اگر موانع صادارت برطرف نشود، تصور نمی‌کنم صادرات امسال بیشتر شود. هم اکنون صادرات زعفران طی ۶ ماه ابتدای سال جاری ۴۷ درصد کاهش داشته است. اگر این موانع برطرف نشود بنگاه های صادراتی باید تعطیل کنند، زیرا قاچاقچی جای صادر کننده را گرفته است. قاچاقچی زعفران را در بازارها ۲۰ درصد زیر قیمت به فروش می‌رساند که موجب کاهش صادرات رسمی می‌شود.

وی درباره افزوده کیفیت زعفران گفت: در حال حاضر دستگاه‌های خشک کن خوبی در کشور داریم، اما وجود دستگاه جداسازی کلاله کمک موثری به کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید زعفران می‌کند. جداسازی کلال با دستگاه مشکلات آلودگی را کاهش داده و کیفیت زعفران را بالا خواهد برد.

عملیات جداسازی کلاله هر کیلو زعفران نزدیک ۳ میلیون تا ۴ میلیون تومان هزینه دارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی افزود: هم اکنون عملیات جداسازی کلاله هر کیلو زعفران نزدیک ۳ میلیون تا ۴ میلیون تومان هزینه دارد و در صورت استفاده این دستگاه هزینه هر کیلو ۱۵۰ تومان شده و از طرفی کیفیت بار صادارتی بسیار عالی خواهد شد. با توجه به اینکه زعفران محصول ۱۰۰ درصد صادارتی است اگر بتوانیم بازارهای صادارتی را توسعه دهیم و بازارهای جدیدی را به دست آوریم صادرات توسعه یافته و قیمت زعفران افزایش خواهد داشت.

 

ارسال نظر