|
کدخبر: 312132 سهیل مافی

بازار مسکن /مجلس شورای اسلامی / قیمت خانه

وضعیت اورژانسی بازار مسکن / نماینده مجلس هشدار جدی داد

بازار مسکن در ماه های اخیر اسیر رکود تورمی شده و کارشناسان این حوزه در این ارتباط به دولت هشدار دادند. در پیوند با این موضوع، گفت و گویی با نمایندگان مجلس انجام دادیم.

اقتصاد وضعیت اورژانسی بازار مسکن / نماینده مجلس هشدار جدی داد

در حال حاضر بازار مسکن با رکود تورمی مواجه شده است. دلایل زیادی برای این وضعیت مطرح می شود که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

 افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های مرتبط با مسکن، مانند بهای خرید ملک و هزینه تسهیلات مالی، باعث کاهش قدرت خرید خریداران می‌شود.

در دوره‌های رکود اقتصادی، معمولاً درآمد افراد کاهش پیدا می کند و بخش‌های مختلف اقتصاد نامتعادل می‌شوند. در این شرایط، افراد اغلب ممکن است از خرید مسکن خودداری کنند یا تصمیم به فروش ملک خود بگیرند که این امر باعث کاهش تقاضا و فعالیت در بازار مسکن می‌شود.

بازار-مسکن

تصمیمات و سیاست‌های دولت نیز می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بازار مسکن داشته باشد. به عنوان مثال افزایش مالیات‌ها یا محدودیت‌های اعتباری روی وام‌های مسکن می‌تواند بازار را تحت تأثیر قرار داده و فعالیت را نزولی کند.

در برخی مناطق، تعداد مسکن‌های موجود به اندازه کافی بالا است و بازار را در معرض رونق نیاورده و قیمت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. این موضوع ممکن است باعث کاهش فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شود.

به طور کلی، رکود در بازار مسکن نشان‌دهنده کاهش فعالیت و تقاضا، کاهش قیمت‌ها و کاهش فروش ملک‌ها است. این وضعیت برای خریداران می‌تواند فرصتی مناسب برای خرید مسکن با قیمت مناسب باشد اما برای فروشندگان و سرمایه‌گذاران می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد.

در این راستا گفت و گویی با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

علیرضا پاک فطرت

خطرات جدی ادامه این وضعیت اسفناک

علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس درباره رکود فعلی در بازار مسکن و تحولات اخیر پیرامون خرید و فروش خانه بیان کرد: این رویه را برای بازار مسکن به شدت خطرناک ارزیابی می کنم. این جریانات برای مسکن مهر نیز رخ داد اما ظاهراً برخی قصد ندارند که از غفلت های سابق عبرت بگیرند. در آن مقطع زمانی، دولت شعار بزرگی در خصوص این طرح و فرآیند ساخت خانه های مسکن مهر دارد اما در ادامه شاهد کمبودهایی بودیم که ترکش های آن تا به امروز هم حس می شود.

مسکن مهر با آن همه سر و صدا و شعارهای آن‌چنانی، به ۲ میلیون واحد هم نرسید.

او ادامه داد: در یک نمای کلی، دولت را نمی توان یک نهاد مسکن‌ساز قلمداد کرد و این این مسئله را نباید از یاد برد. کسی این مطلب را فراموش نمی کند که مسکن مهر با آن همه سر و صدا و شعارهای آن‌چنانی، به ۲ میلیون واحد هم نرسید. پس از گذشت یک دهه از مطرح سازی این طرح، باید ثمرات آن برای عموم جامعه ملموس می‌شد که متاسفانه چنین چیزی را شاهد نبودیم و برای برخی متولیان نیز اهمیت چندانی ندارد.

مشاور-املاک

مردم باید ایفای نقش داشته باشند

پاک فطرت افزود: درصورت ساخت سالانه خانه توسط مردم به میزان ۳۰۰ هزار واحد، شاهد ثمرات بهتری بودیم و این مقدار از حواشی و کم کاری هم وجود نداشت. این اقدام منجر به کاهش هزینه های مربوطه و ممانعت از بروز تورم می‌شد که از این زاویه بسیار حائز اهمیت است. تزریق پول موجب تورم غیرقابل کنترل می شود و تاثیرگذاری مردم از این جهت می تواند مثمرثمر واقع شود.

به طول انجامیدن ساخت خانه های نهضت ملی برای دولت اتفاق خوبی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه توضیح داد: بازار مسکن در حال حاضر دچار یک رکود تورمی بدی شده و دولت هم ظاهرا برنامه خاصی برای مهار آن ندارد. فرآیند ساخت خانه های مسکن ملی طولانی شده و مردم گلایه مندی های فراوانی در این خصوص دارند که قابل درک است. مسلما این به طول انجامیدن ساخت خانه های نهضت ملی برای دولت اتفاق خوبی نیست و من از همین رو به دولتمردان هشدار جدی می‌دهم.

مسکن-25-متری

جهش قیمت مسکن ۱۰ برابر شد

پاک فطرت در ادامه عنوان کرد: دولت باید هرچه سریع تری راهکاری برای این موضوع پیدا کند و به داد مردم برسد. در ابتدا امیدواری های زیادی نسبت به این طرح مطرح بود اما درحال حاضر شرایط طور دیگری رقم خورده که اصلا به نفع مردم و دولت نیست. در شرایط فعلی بازار مسکن، سرمایه گذار پول خود در بخشی قرار می دهد که سود و منفعتی نصیبش شود که با این وضع کنونی، وقوع چنین امری محال به نظر می رسد.

در شرایط فعلی بازار مسکن، سرمایه گذار پول خود در بخشی قرار می دهد که سود و منفعتی نصیبش شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه مطرح کرد: در ادامه این جریان، جهش قیمت مسکن ۱۰ برابر شد و یک وضعیت اسفناک را پدید آورد که صدای اعتراض و گلایه همگان به آسمان رفت. طبعا این شرایط مورد تایید شخص من نیست و مجلس نیز موضع مشخص و روشن خود را در این رابطه بارها و بارها اعلام کرده است.

ساخت-مسکن

ضرورت ساماندهی بازار 

پاک فطرت در ادامه به خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز گفت: مسکن یک مسئله بسیار حیاتی و مهم برای خانوارها محسوب می شود و از این رو، دولت مکلف به حل نیازمندی های مردم در این حوزه است. باید به مطالبات برحق مردم در این بخش پاسخ شفاف داده شود و بازار مسکن سروسامان اساسی پیدا کند. ساماندهی بازار یکی از وظایف مشخص قوه مجریه است و هیچ گونه کوتاهی در این مورد قابل پذیرش نیست.

تقویت بخش خصوصی در حوزه مسکن، یکی از سرفصل های مهم به شمار م‌رود که باید در دستورکار باشد. 

وی در پایان اضافه کرد: سرمایه های مربوط به بخش مسکن، نباید از این قسمت خارج شود و بایستی از آن حمایت لازم صورت بگیرد و در حفظ آن کارهای جدی و اساسی انجام بگیرد. تقویت بخش خصوصی در حوزه مسکن، یکی از سرفصل های مهم به شمار می رود که باید در دستورکار مسئولان باشد. در غیر این‌ صورت، با ماندگاری رکود فعلی، پیامدهای بدی در انتظار بازار مسکن خواهد بود که رفع آن را با سختی‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری مواجه می‌کند.

آصفری

تکمیل طرح مسکن ملی به کندی جلو می‌رود

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس در ارتباط با به طول انجامیدن نهضت ملی مسکن و موضع خانه ملت در این رابطه بیان کرد: مجلس قصد دارد تا از بُعد نظارتی فشار لازم را به دولت وارد کند تا این طرح به سرانجام مطلوبی منتهی شود. تسریع در پیشبرد این طرح و اتمام ساخت این خانه‌ها، باید در اولویت برنامه های دولت باشد. تکمیل طرح مسکن ملی به کندی پیش می رود و پیمانکاران، دیگر توانی برای ادامه کار ندارند. مشکلات زیادی در این پروژه مهم وجود دارد که دولت برای حل آن‌ها هیچ اقدامی نمی‌کند و این مسئله موجب حیرت من و بسیاری از نمایندگان دیگر شده است.

نهضت-ملی

تنها ۳۰ درصد پیشرفت وجود داشته است

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: طبق برخی آمار موثق، مردم مبلغ قابل توجهی را واریز کردند و طی ۱۵ ماه گذشته هیچ گونه پیشرفتی حاصل نشده که این موضوع، گلایه‌مندی‌ها و اعتراضات فراوانی را به وجود آورده است. میزان پیشرفت ساخت این خانه ها در طول یک سال گذشته، تنها ۳۰ درصد گزارش شده که این آمار و ارقام به واقع نگران کننده است. دولت باید هرچه سریع تر به این جریان ورود کند و موانع موجود را از سر راه بردارد.

استانداران باید بُعد نظارتی خود را تقویت کرده و با برگزاری جلسات، مانع از متضرر شدن مردم شوند.

آصفری در ادامه خاطرنشان کرد: کنار گذاشتن پیمانکاران ناتوان در تکمیل فرآیند مذکور، کم‌ترین کاری است که قوه مجریه در این خصوص می تواند انجام دهد. استانداران نیز بایستی بُعد نظارتی خود را تقویت کرده و با برگزاری جلسات فوری، مانع از متضرر شدن مردم کشورمان شوند. به طول انجامیدن ساخت خانه های نهضت ملی، باعث افزایش قیمت خواهد شد و در این مورد هیچ گونه تردیدی وجود ندارد. اجاره نشین‌ها به خاطر صرف هزینه و سرمایه گذاری‌های اخیر، به شدت زیان دیدند و حالا هیچ کسی پاسخگوی این عزیزان نیست.

گرانی۱

مردم توان تحمل گرانی‌ها را ندارند 

او در خصوص وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال عنوان کرد: در حال حاضر، بازار مسکن در یک رکود تورمی قرار دارد و وضعیت خوب و امیدبخشی در بخش معاملات دیده نمی‌شود. این رکود می‌تواند در آینده نزدیک منجر به افزایش بهای مسکن شود و از همین رو دولت باید برنامه‌ریزی جدی و اصولی برای جلوگیری از این رخداد داشته باشد. مردم دیگر توان تحمل رشد قیمت در بازار مسکن را ندارند و ما نیز در مجلس به خوبی نسبت به این موضوع مطلع هستیم.

شهرداری‌ها حق دریافت هزینه های سنگین از مردم بابت پروانه ساخت را ندارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه مطرح کرد: مردم ما طی سال های اخیر فشار زیادی را از بابت قیمت های گزاف در بازار مسکن متحمل شدند. امیدوارم که در اسرع وقت فکری برای این معضل اندیشیده شود و با تکمیل طرح نهضت ملی، قدری از مشکلات موجود کاهش پیدا کند.

نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان اضافه کرد: دولت در این مسیر می‌تواند با بهره‌گیری از سیاست های تشویقی، رایگان‌سازی قیمت زمین، اعطای وام‌ها و تسهیلات لازم، همکاری شهرداری در این زمینه و ساماندهی برخی سامان های مهم، به یاری مردم آمده و بخشی از دل مشغولی های آنان را از بین ببرد. درنظر گیری سیاست‌های حمایتی برای شهرداری در این راه می‌تواند بسیار مثمرثمر واقع شود و مردم در کوتاه مدت نتیجه آن را با تمام وجود حس کنند. شهرداری‌ها حق دریافت هزینه های سنگین از مردم بابت پروانه ساخت را ندارند و دولت در پیوند با این موضوع باید دقیق و جدی عمل کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها