|
کدخبر: 297347

معدن، فرشته نجات این افراد است

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقشه راه سیاست های توسعه ای کشور تغیر یافت تا توسعه و عمران مناطق روستایی و محروم در اولویت قرار گیرد.

اقتصاد معدن، فرشته نجات این افراد است

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقشه راه سیاست های توسعه ای کشور تغیر یافت تا توسعه و عمران مناطق روستایی و محروم در اولویت قرار گیرد. مسئولان با توجه به شناخت دقیقی که از محرومیت های منطقه داشتند بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی دست به برنامه ریزی های لازم زدند تا بتوانند خدمات انقلاب را برای مردم جاری سازند.

رهبر معظم انقلاب هشتم شهریورماه ۱۳۶۸ در دیدار اعضای هیئت دولت (دولت پنجم) با حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) ضرورت اولویت دادن به قشرهای محروم، مناطق دور افتاده از مرکز، روستائیان و عشایر کشور در برنامه ریزی های آینده را مورد تأکید قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نهم فروردین ماه ۱۳۷۸ در اجتماع بزرگ مردم ایذه با اشاره به محرومیت های موجود در این منطقه خاطر نشان ساختند: «رژیم طاغوت تنها به خوانین طاغوتی توجه داشت و به نیازها و مشکلات مردم بی اعتنا بود، اما در جمهوری اسلامی توده های مردم اساس هر کاری به شمار می روند و مسئولان کشور خود را به حل مشکلات و رفع محرومیت های آنان موظف می دانند و اعتقاد کامل دارند که کشور و نظام تنها با اتکا به توده های مردم به پیشرفت و آبادانی خواهد رسید.»

«ترجیح متن مردم به اهداف و منافع جناحی و حزبی» و «اولویت خدمت رسانی به قشرهای ضعیف و مناطق محروم» دو توصیه مهم رهبر انقلاب (مدظله العالی) در بیست ونهم بهمن ماه ۱۳۹۶ به مسئولان بود.

احمد فتاحی، مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می گوید: براساس قانون معادن، مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت اجرای عملیات اکتشاف و توسعه آن هستند.

امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری می گوید: به برکت انقلاب اسلامی و با مجاهدت های کارکنان جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب، امروز یکی از ۲۰ کشوری هستیم که در شاخص های توسعه روستایی حرف برای گفتن داریم.

مدنی می افزاید: رییس جمهور دولت سیزدهم اولویت کار خود را توجه به اقتصاد روستا گذاشته اما در دوران قبل از پیروزی انقلاب هیچ توجهی به روستاها نمی شد.

حجت الاسلام اکبر احمدپور، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را از مهمترین اولویت های دولتمردان ذکر می کند و می گوید: در سال جهش تولید و برای بهبود فضای و کسب و کار باید از تمام ظرفیت ها و امکانات به شکل مطلوب استفاده کرد.

نقش معدن کاری در توسعه مناطق کم برخوردار

علی خان نصر اصفهانی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه مناطق کم برخوردار با افزایش مجوز معدن تیغ دولبه است و بستگی به عوامل زیادی دارد به خبرنگار ایمنا می گوید: صنایع معدنی اهرم حرکت و توسعه است. زمانی که در مناطق کم برخوردار به فعالیت می پردازیم و معدن کاری را آغاز می کنیم مباحث مختلفی مطرح می شود. توسعه معدن در مناطق کم برخوردار قاعدتاً می تواند ظرفیت بالایی را در به کارگیری نیروی انسانی ایجاد کند.

وی می افزاید: برای موفقیت معدن کاری ایجاد زیرساخت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که معدن کاری در مکانی توسعه یابد باعث تنوع گسترده محصولات و ایجاد یک دامنه وسیع از کاربردهای مختلف می شود؛ در نتیجه می تواند طیف وسیعی از صنایع را در مناطق کم برخوردار توسعه دهد.

این دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه صنایع در مناطق کم برخوردار امکانات زیادی را به دنبال خود ایجاد خواهد کرد، خاطرنشان می کند: هر صنعت در صورتی که تحت قواعد نظام مند عمل نکند، می تواند اثر معکوس داشته باشد؛ اکثر تنش های اجتماعی که در کنار توسعه معادن ایجاد می شود ناشی از همین موضوع است. در صورتی کنترل های زیست محیطی به صورت قاعده مند پیگیری شود معدن کاری می تواند اثر بسیار مهمی در توسعه هر منطقه ای داشته باشد. توسعه معدن کاری به معنای کاهش فقر در هر محدوده و حتی یک خطه کشور است. در کنار نام معدن عناوینی مانند فرصت های شغلی ایجاد خواهد شد که به طور معنادار به منصه ظهور خواهد رسید.

وی با ابراز تاسف نسبت به عملکرد نامناسب دولت های پیشین در توسعه صنایع می گوید: در دولت های پیشین صرفاً سیاست های تولیدی مد نظر قرار گرفته بود ولی در حال حاضر به بازار محوری و توسعه کسب وکار نیز توجه ویژه ای می شود. تولیدات باید براساس نیاز بازارهای جهانی باشد که توجه کمتری به این موضوع شده است و گاهی محصولی تولید می شود که منطبق بر نیازهای جهانی نیست.

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه در ایران مطالعات آن گونه که باید و شاید صورت نپذیرفته و یکی از علل فرسودگی و بازار نامناسب برای محصولات ایران ساخت مباحث کسب وکار است، می گوید: متاسفانه معدن به کسب و کاری تبدیل شده که افراد حاکم بر آن از لحاظ سواد آکادمیک آموزش دیده نیستند و صرفاً براساس تجربیات در حال توسعه کسب و کار خود هستند؛ همین شرایط باعث می شود که این افراد بدون توجه به شرایط جهانی بخش های معدنی را به هر سویی بکشند.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها