|
کدخبر: 294766 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

وعده خوش برای سهامداران بانکی و معدنی / از عرضه اولیه جدید چه می دانید؟

بورس در آخرین هفته اردیبهشت ماه به طور نسبی به روند صعودی بازگشت اما هنوز به سطح قبلی بازنگشته است. در این گزارش به بررسی کلی وضعیت بورس و معرفی عرضه اولیه جدید بازار پرداختیم. بازار شنبه را چطور پیش بینی می‌کند؟

اقتصاد وعده خوش برای سهامداران بانکی و معدنی / از عرضه اولیه جدید چه می دانید؟

بورس بعد از گذر از هفته‌ای تماما قرمز و در حال سقوط در هفته گذشته به تعادل نسبی رسید. با این حال بازار هنوز به جایگاه قبل از سقوط نرسیده است و هنوز چندین کانال عقب است. شاخص کل با رشد ۱.۹۴ درصدی در پایان هفته چهارم اردیبهشت ماه از سطح ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار واحد به دو میلیون و ۳۲۱ هزار واحدی رسید. شاخص هم وزن نیز با افزایش ۶ صدم درصدی همراه بود و همچنین شاخص فرابورس نیز ۲۵۸ واحد معادل ۹ دهم درصد رشد از خود نشان داد.

لازم به ذکر است که در هفته چهارم اردیبهشت ماه نمادهای ثبهساز، قصفها، شپنا برترین عرضه و در مقابل نمادهای پی پاد، غکورش، شلعاب برترین تقاضا در بورس را ثبت کردند. بیشترین افزایش قیمت در بورس در بین نمادهای تایرا، ما، غشاذر دیده شد و در مقابل نیز بیشترین کاهش قیمت در بورس در بین نمادهای ثبهساز، شسینا، غشصفا به ثبت رسیده است.مجموع ورود پول حقیقی در بازار ۴۱۴ میلیارد تومان براورد شد که از این میزان نمادهای وبصادر، ثجنوب، پی پاد بیشترین سهم را در ورود پول حقیقی به بازار داشتند و در مقابل نیز نمادهای شپنا، خودرو، ثبهساز بیشترین نقش را در خروج پول حقیقی به ثبت رساندند.

آخرین جزئیات درباره عرضه اولیه جدید بورس

طبق آخرین اطلاعیه فرابورس قرار بر این است عرضه اولیه سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان به روش ترکیبی در نماد معاملاتی «زفجر۱» انجام شود. این عرضه اولیه در ۳۰ اردیبهشت ماه در فرابورس به صورت ترکیبی انجام خواهد شد. تعداد کل سهام ۹۰۰ میلیون سهم است و سهام قابل عرضه به ۱۳۵ میلیون سهم، معادل ۱۵ درصد از کل سهام شرکت اعلام شده است. لازم به ذکر است که شرکت کارگزاری بورس بهگزین به عنوان مشاور عرضه اولیه در این طرح معرفی شده است.

پیش بینی درباره وضعیت بورس در ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

به نظر می‌رسد بازار از فاز اصلاحی بیرون آمده باشد و آمادگی لازم را برای بازگشت به روند صعودی پیدا کرده باشد. شرط اصلی این اتفاق این است که پول حقیقی به بازار همچنان وارد شده و باعث ارزنده‌تر شدن ارزش معاملات شود. فعالان بورسی نقطه نظر مشترکی درباره مثبت شدن روند معاملات بورس دارند و در مورد هفته آینده ابراز امیداوری کرده اند.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز در اولین واکنش نسبت افت سنگین بورس عنوان کرد: «تعدادی از اهالی بازار به جهت سیو سود کردن، دست به فروش زدند و اصلاً دلیلی بنیادی برای این موضوع وجود ندارد.»

آخرین وضعیت سهام عدالت و ارزش آن در بازار

در پایان معاملات هفته بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۶ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۸۵۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳۰ هزار و ۶۶۶ تومان معادل ۰.۱ درصد افزایش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۱۱۴ تومان رسیده است.

بنابراین شاخص کل بورس در پایاین معاملات ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با رشد ۱۹ هزار و ۹۶۹ واحدی به سطح دو میلیون و ۳۲۱ هزار واحدی رسید. ارزش سهام عدالت نیز صعودی بود.

معرفی سهم های ارزنده در بازار بورس

براساس نگاه کارشناسان بورسی گروه بانکی‌ها با توجه به میزان دارایی‌هایی که در اختیار دارند و در کنار رشدی که از خود ثبت کردند، پتانسیل رشد بیشتر را از خود نشان داده اند. در کنار بانکی‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز با وجود دارایی‌های با ارزش بالاتر از قیمت سهام خود، امکان رشد بیشتر را نشان داده اند.

همچنین در بازار سرمایه صنایع معدنی وضعیت خوبی را از خود نشان داده اند. معدنی‌ها از نظر قیمت ارزش مناسبی دارند و پتانسیل سودآوری را از خود نشان داده‌اند و در کنار این موضوه در دسته صنایعی قرار دارند که بیشتر در کانون توجه سرمایه گذاران هستند. لازم به ذکر است که در کنار این صنایع، نمادهای کوچکی پهستند که بازار به آن‌ها توجه دارد و آن صنایعی هنوز به سقف تاریخی خود نرسیده‌اند و احتمال رشد در آن‌ها زیاد است.

در صنعت بیمه نیز پرتفوی بورسی ارزشمندی مشاهده می‌شود. دارایی‌های ارزشمندی مثل ساختمان و زمین در دسته دارایی‌های این صنایع قرار دارد. صعنت بیمه هم مانند بانکی‌ها فضای رشد مناسبی را از خود نشان داده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها