|
کدخبر: 294161 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بورس بعد از اصلاح سنگین صعودی می شود؟

هفته گذشته بورس رفتاری کاملا غیر قابل پیش بینی از خود ثبت کرد و با ریزشی سنگین معامله گران را سورپرایز کرد. در این گزارش به عوامل موثر بر بازار و پیش بینی درباره وضعیت بورس در هفته آینده پرداختیم.

اقتصاد بورس بعد از اصلاح سنگین صعودی می شود؟

هفته سوم اردیبهشت برای بورس بسیار پر افت وخیز پشت سر گذاشته شد. شاخص کل با اصلاحی بی‌سابقه روبرو شد و کاهش ۹.۴ درصدی را ثبت کرد. در آخرین روز معاملاتی با ریزش ۲۸۰۹۲ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۴۶ واحدی رسید. شاخص هم وزن نیز روند نزولی به خود گرفت و با کاهش ۱۰.۷ درصدی به سطح ۷۶۴ هزار واحدی رضایت داد. روند این هفته بورس برای بسیاری از سرمایه گذاران رضایت بخش نبوده و ترس را بر بازار حاکم کرده است و احتمال تکرار رفتار بورس مانند سال ۱۳۹۹ و ادامه دار بودن ریزش بازار این ترس را بیشتر از پیش کرده است.

ارزش دلاری بازار در آخرین روز هفته گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شد. نمادهای شستا، رمپنا، خودرو، مبین، اخابر، حکشتی، وغدیر تاثیرگذارین بر بورس گزارش شده است. ۳۰۹ نمادبه ارزش ۲۹۹۳ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفت که از این بین خزامیا، دی، ثشاهد بیشترین صف فروش را از آن خود کردند. ۷۱ نماد به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان در صف خرید بودند که از این بین وبرق، خکمک، وملی بیشترین صف خرید را به نام خود زدند. براساس گزارش‌های بورسی نمادهای خکمک، وملی، خلنت برترین تقاضا و نمادهای خزامیا، ثشاهد، ثفارس برترین عرضه را در معاملات ثبت کردند. بیشترین افزایش قیمت در بورس به اسم نمادهای خنصیر، سکرما، فنوال ثبت شد و در مقابل نیز نمادهای واتی، قشصفا، کهمدا بیشترین کاهش قیمت را از آن خود کردند. طبق آمار ۲۸۷۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار ثبت شده است و خساپا، خودرو، شستا بیشترین سهم را در خروج پول از بازار داشتند و در مقابل نیز نمادهای تاصیکو، سرچشمه، فسازان بیشترین نقش را در ورود پول به بورس به اسم خود زدند.

پیش بینی بورس در شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

برخی کارشناسان و فعالان بورسی بر این باورند که بازار نیاز به اصلاح داشت و روند طولانی بورس در مسیر صعود این نیاز را بیشتر می‌کرد. با این حساب این انتظار می‌رود که بازار بعد از پشت سر گذاشتن اصلاح دوباره به روند قبلی بازگردد.
با وجود تعدیل سنگین بورس در هفته گذشته برخی سهام‌ها با به قیمت خوبی رسیده‌اند و برای خرید جذاب شده‌اند اما با این حال دست به عصا رفتار کردن سهامداران بورسی در هفته آینده اجتناب ناپذیر است و بدون شک در معاملات روزهای آینده احساس خواهد شد. اعلام برخی اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی مثل تحلیل صورت‌های مالی و گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها نیز کمک کننده خواهد بود تا سهم‌های باارزش برای ورود سرمایه گذاران شناسایی شود و این نقطه قوتی خواهد بود که همچنان بورس را برای سرمایه گذاران سودمند ارزیابی کنیم.

تکلیف سهام عدالت جاماندگان چیست؟

مجید عشقی رئیس سازمان بورس از نهایی شدن پرونده سهام عدالت و جمع‌بندی آن تا پایان سال خبر داد. حفظ منافع دارندگان سهام عدالت و تعیین تکلیف سهام عدالت جاماندگان و متوفیان قرار است تعیین تکلیف شود. عشقی همچنین تاکید کرد امسال سعی بر این شده است، مجامع شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها برگزار شود.

لازم به ذکر است که ارزش سهام عدالت در تازه‌ترین به روزرسانی قیمت به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۴۵۵ تومان رسیده است که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹۲ هزار و ۹۸۹ تومان معادل ۰.۵ درصد افت داشته است. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۲۷۳ تومان رسیده است.

تاثیر افزایش کارمزد بانکی بر وضعیت بازار سرمایه

هفته گذشته یک خبر مهم درباره افزایش نرخ کارمزد بانکی اطلاع‌رسانی شد و خواه نا خواه بین گروه‌های بانکی بورس این تصور به وجود آمد که این خبر وضعیت این نمادها را دچار تحول خواهد کرد. بحث ناتزاری بانک ها، تسیهلات بانکی و مسائل مالیاتی در چند سال اخیر همیشه موردد بحث بوده است و افزایش نرخ کارمزدها نوید بخش اتفاق خوبی برای صنعت بانکی کشور است. با این حال برخی کارشناسان بانکی این اتفاق را تاثیر گذار بر بانکی‌های بورس نمی‌دانند. بخش درآمد بانک‌ها از قسمت کارمزدها در مقایسه با درآمدهای ضمانت نامه‌های بانکی و تسهیلات قابل مقایسه نیست ولی در مجموع در بخش درآمد تاثیر کمی خواهد داشت.

ارسال نظر