|
کدخبر: 289102 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از بازار سرمایه

با ۳۰۰ هزار تومان شمش طلا بخرید! / سود سهام عدالت واریز می شود؟

بورس هفته گذشته وضعیت خوبی را ثبت کرد اما برخی خبرها بی‌تاثیر بر روند بازار نبودند. در این گزارش وضعیت کلی بازار، تکلیف واریز سود سهام عدالت و جزئیات عرضه شمش طلا در بورس را بررسی کردیم. شما بازار را چطور پیش بینی می‌کنید؟

اقتصاد با ۳۰۰ هزار تومان شمش طلا بخرید! / سود سهام عدالت واریز می شود؟

بورس در هفته گذشته وضعیت قابل قبولی از خود به جای گذشت. با وجود اینکه شاخص کل ۲۳ صدم درصد نزولی بود اما شاخص‌های دیگر بورسی روند صعودی ثبت کردند. شاخص هم وزن در هفته جاری ۷۷۸۶ واحد معادل ۱.۴۵ درصد و شاخص کل فرابورس ۳۹ واحد معادل ۱۷ صدم درصد صعود کرد.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس، نمادهای فولاد، شستا، کچاد، شپنا، شبندر، پارس، فارس بودند. ۱۲۲ نماد در صف خرید قرار گرفتند که ازرش آن در مجموع ۴۲۶ میلیارد تومان گزارش شد. سنگین‌ترین صفوف خرید در بین نمادهای واحیا، ذوب، ثفارس دیده شد. همچنین ۲۹ نماد در صف فروش قرار داشتند که در مجموع ارزش صف‌های فروش ۲۲۶ میلیارد تومان اعلام شد. سنگین‌ترین صفوف فروش نیز در بین نمادهای خبنیان، غناب، آبین مشاهده شد.

لازم به ذکر است که برترین تقاضا در بورس در بین نمادهای بورسی ذوب، ثفارس، ونفت گزارش شده است. برترین عرضه در بورس نیز در بین نمادهای بورسی خزامیا، شبندر، انرژی۱ مشاهده شده است. نمادهای ونفت، قمرو، تپمپی یشترین افزایش قیمت در بورس را به اسم خود ثبت کردند و همچنین نمادهای قپیرا، غدشت، خزامیا بیشترین کاهش قیمت را در معاملات ثبت کردند. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۳۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار تزریق شده است. از این میزان ورود پول به بورس نمادهای فولاد، بورس، شستا بیشترین سهم را در بازار داشتند. در مقابل نیز نمادهای تاپیکو، خزامیا، خودرو بیشترین سهم را در خروج پول حقیقی از بورس به اسم خود ثبت کردند.

خرید شمش طلا از بورس کالا

تازه‌ترین دارایی پایه بازار گواهی سپرده کالایی، شمش طلا است. جذابیت بالای طلا از نظر نقدشنودگی بالا، پیش بینی می‌شود که دارایی پایه جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد. برای خرید شمش طلا از بورس، همه مشتریان بازار مالی بورس کالای ایران برای مشارکت در این معاملات باید در سامانه جدید پذیرش مشتریان کد بازار مالی دریافت کنند.سرمایه‌گذاران می‌توانند در این بازار، طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰ سوت طلا معامله کنند. این قابلیت یکی دیگر از مزیت‌های این بازار است که امکان حضور سرمایه‌گذاران خُرد را مهیا کرده است. به عنوان مثال اگر قیمت هر گرم طلای بورس (با عیار ۹۹۵ قسمت در هزار) را حدود ۳ میلیون تومان (قیمت ظهر ۱۵ اسفند ۱۴۰۱) در نظر بگیرید با ۳۰۰ هزار تومان می‌توانید در بورس کالا ۰.۱ میلی‌گرم طلا بخرید.

مرحله دوم واریز سود سهام عدالت اسفند ماه انجام می‌شود؟

در مرحله قبلی واریز سود سهام عدالت اینگونه اطلاع‌رسانی شد که مرحله دوم واریزی سود سهام عدالت به همان میزان مرحله اول تا پایان اسفندماه سال جاری انجام خواهد شد. اما طبق گزارش‌ها شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت بندرعباس به همراه چند شرکت دیگر بخشی از سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. از ۱۹ هزار میلیارد تومان سودی که هنوز پرداخت نشده، ۱۵.۲ میلیارد تومان مربوط به سه شرکت مذکور است. خاندوزی وزیر اقتصاد در آخرین اظهارات خود تاکید کرد: امیدواریم جمع بندی‌ها زودتر به پایان برسد و سود واریز شود.

پیش بینی وضعیت بورس در هفته آینده ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

طبق نظر کارشناسان بورسی در هفته‌های اخیر، رفتار بورس تحت تاثیر دلار صعودی پیش رفت اما در هفته گذشته علی رغم اینکه دلار به کاهشی نسبی خود ادامه داد؛ بورس وضعیت مطلوبی از خود به جای گذاشت. تحلیل گران سفر گروسی به تهران را بی‌تاثیر نمی‌دانند و رفتار بورس را خوشبینانه ارزیابی می‌کنند. برخی از فعالان بورسی نیز با اشاره به تسویه اعتبار کارگزاری‌های بورسی، فشار فروش نسبی را در بازار پیش بینی می‌کنند و همچنین انتظار افزایش عرضه در روزهای پایانی سال را دارند. در مجموع بورس برای هفته آینده متعادل پیش بینی می‌شود.

  • ناشناس ارسالی در

    فقط مردمو مسخره کردین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها