|
کدخبر: 285761 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

گره پیچ خورده عرضه خودرو در بورس / بازار ۸ بهمن چطور پیش بینی می شود؟

بورس در هفته اول بهمن ماه بر خلاف ماه گذشته روندی کاهشی را پشت سر گذاشت.سیاست گذاران مخصوصا در مورد عرضه خودرو در بورس کالا شاید سهم بزرگی در ریزش بازار داشتند. در این گزارش نگاهی به وضعیت بورس و پیش‌بینی هفته آینده داریم.

اقتصاد گره پیچ خورده عرضه خودرو در بورس / بازار ۸ بهمن چطور پیش بینی می شود؟

هفته اول بهمن برای بورس بازان، روزهای خوش رنگی در معاملات رقم نخورد. شاخص کل در تمام هفته ریزشی به پایان می‌رسید طوریکه در آخرین روز معاملاتی با سقوط ۳۴۰۹۱ واحدی روی کانال ۱ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۶۲ واحدی قرار گرفت. نمادهای دسینا، فاما، وساخت در آخر هفته بیشترین افزایش قیمت را در بازار رقم زدند و در مقابل نمادهای بترانس، دکیمی، دسینا بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

میزان خروج پول حقیقی در آخرین روز هفته جاری ۱۳۲۴ میلیارد تومان اعلام شد. نمادهای ثعمرا، غچین، کتوکا بیشترین ورود پول حقیقی و نمادهای شپنا، خساپا، شتران بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند. ۸۱ نماد به ارزش ۵۲۵ میلیارد تومان در صف خرید بازار چهارشنبه قرار داشتند و نمادهای اردستان، ثتران، کتوکا سنگین‌ترین صفوف خرید را از آن خود کردند. ۱۲۵ نماد به ارزش ۴۵۹ میلیارد تومان در صف فروش قرار داشتند و نمادهای وسالت، خبنیان، کاما در سنگین‌ترین صفوف فروش قرار گرفتند.

وضعیت ارزش سهام عدالت در آخر هفته

سهام عدالت در آخرین روز هفته با افت قیمت شدیدی روبرو شد. ارزش سهام عدالت در آخرین روز معاملاتی هفته به ۱۱ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۲۲۵ تومان رضایت داد و در مقایسه با روز معاملاتی گذشته ۲۱۱ هزار و ۸۸۳ تومان معادل ۱.۸ درصد نزولی رقم خورد. با این حساب ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۷۳۵ تومان رسیده است.

جزئیات عرضه اولیه جدید در بازار سرمایه

بازار عرضه اولیه‌ها در بورس باز هم داغ شده است. بر اساس آمار منتشر شده نمادهای اردستان و فروژ و غدانه در بورس عرضه شدند. هفته آینده در تاریخ سه شنبه ۱۱ بهمن ماه نماد ثجنوب عرضه اولیه می‌شود.

بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس عرضه اولیه شرکت انتخاب الکترونیک آرمان به زودی در بازار سرمایه انجام خواهد شد. طبق آمار منتشر شده اعلام شده است که مجموع درآمدهای عملیاتی گروه انتخاب ۱۶ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان است. همچنین ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود خالص وجود دارد و سود خالص سال جاری حدود ۳ میلیارد تومان است. سرمایه شرکت از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ۱۳۷۰ به یک هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین براساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه این شرکت در سال مالی جدید که منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ است، ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است.

جزئیات آخرین جلسه شورای عالی بورس

در هفته جاری جلسه شورای عالی بورس در تاریخ ۴ بهمن ماه با حضور وزیر صمت، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس برگزار شد. این جلسه به منظور بررسی عرضه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا و شنیدن نقطه نظرات وزرای صمت و اقتصاد و همچنین تحلیل نظرات بورس کالا برگزار شد.

در این جلسه قرار شد برنامه عرضه خودرو در بورس کالا طبق مصوبه قبلی شورای عالی بورس تا زمان اتخاذ تصمیم از سوی شورای رقابت ادامه‌دار باشد. همچنین وزارت صمت باید برنامه زمانی منظم عرضه خودروهای تولیدی مجاز را اعلام و تمامی خودروهای در دسترس را در بورس کالا عرضه کند. منظور از خودروهای در دسترس، همه خودروهای تولیدی پس از کسر طرح نوسازی خودروهای فرسوده و طرح جوانی جمعیت است. طبق این هم اندیشی بین حاضران و عمده اعضای شورای رقابت پذیرفته‌اند که قیمت‌های پایه اعلامی خودرو ها، منطقی نیست و منجر به ضرر تولید کننده می‌شود و نیاز به بررسی مجدد دارد. فاطمی امین در این جلسه تاکید کرد که عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها قیمت خودروهای نو را کاهش داده است بلکه منجر به کاهش قیمت خودروهای دست دوم نیز شده است.

عرضه هایما در بورس کالا ادامه دارد

طبق اعلام شرکت ایران خودرو و با استناد بر استقبال خریداران از عرضه ۲ هزار دستگاه خودرو هایما S۷ در سه شنبه ۴ بهمن ماه، این شرکت در صدد است شرایط عرضه مجدد را فراهم کند. خودروهای هایما S۷ با قیمت پایه ۷۴۳ میلیون تومان و به صورت ۵۰ درصد پیش پرداخت در بورس کالا عرضه می‌شوند و زمان تحویل آن نیز با احتساب تعطیلات نوروز ۱۰۵ روزه تخمین زده شده است.

پیش بینی بورس در ۸ بهمن ماه

براساس نگاه کارشناسان بازار سرمایه به احتمال زیاد بازار در آغاز هفته نیز کاهشی استارت بخورد. فعالان از تصمیمات شتاب زده سیاست گذاران کشور گله‌مند هستند و غریب به اتفاق می‌گویند متاسفانه در بازاری که نسبتا به تعادل رسیده بود و انتظار صعود شاخص کل به کانال‌های بعدی را داشتیم اما با نوسانات شدیدی روبرو هستیم. عرضه خودرو در بورس کالا یکی از چالش‌های مهم در بازار است و اگر به صورت شفاف این ابهامات بر طرف نشود شاید روند نزولی بورس را ادامه دار شاهد باشیم.

  • ناشناس ارسالی در

    مسولی که کل اعضای خانوادش و خودش خودرو ندارد برای خودرو ملت تصمیم بکیرد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها