|
کدخبر: 288591 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بورس در اوج و فرود / تکلیف سود مرحله دوم سهام عدالت چیست؟

بورس در هفته‌های اخیر وضعیت مطلوبی از خود به جای گذاشته است اما همزمان با ریزش قیمت دلار، شاخص کل نیز نزولی کار خود را به پایان داد. تکلیف واریز سود سهام عدالت نیز که قول آن را در اسفند ماه داده بودند هنوز به اما و اگرها وصل است. در این گزارش به پیش بینی وضعیت بورس در هفته‌های آتی پرداختیم با ما همراه باشید.

اقتصاد بورس در اوج و فرود / تکلیف سود مرحله دوم سهام عدالت چیست؟

بورس روند صعوی خود را در هفته دوم اسفند ماه نیز حفظ کرد. در تمام روزهای معاملاتی به جز روز پایانی هفته، شاخص کل سبز بسته شد. در مجموع رشد ۹.۹ درصدی را شاخص کل در این هفته ثبت کرد. روز پایانی اما ورق به سمت ریزش برگشت و شاخص با ریزش ۱۶۳۵۰ واحدی روی کانال ۱ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۷۶۹ واحدی قرار گرفت.

سنگین‌ترین صفوف خرید را نمادهای وبانک، کساپا، شکبیر در تابلوی معاملات به ثبت رساندند و در مقابل نیز سنگین‌ترین صفوف فروش بین نمادهای بورسی خبنیان، خودرو، خساپا مشاهده شدند. در پایان معاملات آخرین روز هفته ارزش صف‌های فروش ۳۳۹ میلیارد تومان گزارش شد و در مقابل نیز ارزش صف‌های خرید ۴۱۹ میلیارد تومان به ثبت رسید.

نمادهای بورسی وبانک، کساپا، فاذر در بین ۳ نماد برتر تقاضا در بورس دیده شدند و نمادهای خودرو، خساپا، شستا در بین ۳ نماد برتر عرضه در معاملات بازار مشاهده شدند. میزان خروج پول حقیقی ۸۶۹ میلیارد تومان براورد شد و نمادهای شستا، فولاد، شتران بیشترین سهم را در خروج پول از بازار داشتند و در مقابل نیز نمادهای رمپنا، فپنتا، کچاد بیشترین سهم را در ورود پول حقیقی به بورس به ثبت رساندند.

آخرین وضعیت ارزش سهام عدالت و واریز سود

ارزش سهام عدالت در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه به ۱۳ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۶۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۴۴ هزار و ۳۵۸ تومان معادل ۱.۰۷ درصد کاهش یافت. ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۸۵۶ تومان رسیده است.

سود سهامداران سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ در یک مرحله و در اسفند ماه واریز شد اما در سال جاری واریز این سود در ۲ مرحله انجام خواهد شد. مرحله اول آن در ۳۰ آذر ماه به حساب سهامداران واریز شد و اما مرحله دوم آن هنوز واریز نشده است. کسانی که در پرتفوی سهام عدالت خود ۴۵۲.۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰.۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب در مرحله اول دریافت کردند. براساس خبرهای منتشر شده واریز سود سهام عدالت در اسفند ماه منوط به واریز سود شرکت‌های بورسی است و در صورتی که انجام شود، سهامداران عدالت ۲ تا ۳ هفته بعد سود مرحله دوم را دریافت خواهند کرد.

جزئیات عرضه جدید خودرو در بورس کالا

۵۵۰ دستگاه خودرو کراس اوور لاماری ایما با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان در بورس کالا عرضه خواهد شد. ۱۷۵ دستگاه لاماری ایما مشکی، ۱۰۰ دستگاه لاماری ایما خاکستری، ۱۷۵ دستگاه لاماری ایما سفید و ۱۰۰ دستگاه لاماری ایما سبز در این عرضه به فروش می‌رسند. میزان پیش‌پرداخت ۵۰ درصد تعیین شده است و تاریخ تحویل خودروها ۳۱ خرداد سال آینده خواهد بود. لازم به ذکر است که مدل خودرو ۱۴۰۲ بوده و هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک دستگاه خودرو است.

پیش بینی بورس در هفته آینده ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

بورس در هفته‌های اخیر روند خوبی را نشان داده است. اوج گیری شاخص کل با افزایش نرخ دلار و همچنین ریزش آن در پی کاهش قیمت دلار اتفاقی است که بارها در بازار بورس شاهد بودیم. از نظر برخی کارشناسان بورسی در پایان سال با فشار عرضه به دلیل فروش بیشتر شرکت‌ها روبرو خواهیم بود و پیش بینی می‌شود بورس آغاز هفته آینده را با اصلاح و نوسان آغاز کند. تاثیر اخبار سیاسی در حوزه برجام نیز تاثیرگذار است و وضعیت بازار و سهامداران را بیش از پیش در ابهام و سردرگمی قرار داده است.

ارسال نظر