|
کدخبر: 287969 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بازار سرمایه جان تازه گرفت / پول جدید به بورس تزریق می شود؟

بورس در هفته گذشته رشد قابل توجهی داشت و کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ را دوباره به تابلوی معاملات برگرداند. پالس‌های مثبتی به گوش بورس بازان رسیده است و وزیر اقتصاد هم از بسته جدید حمایتی خبر داده است اما چقدر وعده‌ها عملی خواهد شد؟ در این گزارش با پیش بینی بورس در هفته آینده همراه ما باشید.

اقتصاد بازار سرمایه جان تازه گرفت / پول جدید به بورس تزریق می شود؟

بورس در پایان بهمن ماه شاخص را به رنگ سبز تحویل گرفت. آن هم رنگ سبزی که مقتدرانه توانست کانال ۱ میلیون و ششصد را پس بگیرد و به طور نسبی وضعیت بازار را بهبود ببخشد. در پایان هفته اما ورق برگشت و شاخص با ریزشی نسبی پرونده هفته را بست. در مجموع صعود ۸.۶ درصدی شاخص کل برای بورس بازان امیدوارکننده بود. براساس آمار منتشر شده ۱۳میلیارد و ۶۸۶میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۸هزار و ۵۶۴میلیارد تومان در پایان معاملات روز چهارشنبه به ثبت رسیده است. نمادهای بورسی خودرو و وبملت بیشترین تاثیر منفی را در بازار آخر هفته داشتند و در مقابل نیز نمادهای بورسی فولاد و شستا بیشترین تاثیر مثبت را برعدم ریزش شاخص کل به نام خود ثبت کردند.

ممنوع المعامله بودن برخی از نمادهای بورسی

براساس آخرین آمار ۴۸ نماد بورسی در آخر هفته ممنوع المعامله اعلام شدند و در بین این نمادها برخی سابقه طولانی‌تری در این زمینه دارند. نماد بورسی چکاوه در تاریخ ۳۰ بهمن ماه به دلیل کاهش بیش از ۳۰ درصد قیمت در بازار، ممنوع المعامله شد. همچنین در گزارش‌ها آماده است که ۴ نماد بورسی چکارن، وپترو، البرز و وساخت به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف و ب متوقف شدند. همچنین ۱۱ نماد بورسی به دلیل برگزاری مجامع مختلف معاملات‌شان متوقف شد و این نمادها به این شرح است: بموتو، ثامان، چدن، شیراز، غگل، فسپا، قمرو، کچاد، کگل، وآذر و ولغدر.

لازم به ذکر است که ۳۲ نماد (تنوین، غمارگ، فپنتا، وبانک، وپخش و وملی، وساربیل، وساشرقی، وساغربی، وسبوشهر، وسخراش، وسخراج، وسخوز، وسرضوی، وسزنجان، وسصفا، وسفارس، وسقم، وسکرد، وسکرشا، وسکرمان، وسکهبو، وسگلستا، وسگیلا، وسلرستا، وسمازن، وسمرکز، وسهرمز، وسهمدا، وسیزد، وسیستا، وسیلام) به دلیل تعلیق معاملات‌شان متوقف است.

ربع سکه‌هایی که به صاحبانشان دیرتر می‌رسد

هفته گذشته خبری عجیب به خریداران ربع سکه در بورس رسید و آن هم این بود که این سکه‌های خریداری شده دیرتر از وعده قبلی تحویل داده خواهند شد. قبل‌تر از این و حتی قبل از آغاز طرح عرضه سکه در بورس، کارشناسان در مورد نبود زیرساخت استاندارد برای تحویل این حجم از ربع سکه به خریداران سخن گفته بودند ولی این احتمال کمتر مورد توجه قرار گرفت. ربع سکه‌هایی که قرار بود ۵ روزه به متقاضیانش برسد حال زمان دریافتش مشخص نیست! جالب‌تر اینجاست که باز هم از عرضه ۳۰۰ هزار ربع‌سکه از هفته آینده از طریق تالار مرکز مبادله خبر رسیده است در شرایطی که هنوز تکلیف ربع سکه‌های خریداری شده قبلی و زمان تحویل‌شان مشخص نشده است. در آخرین خبرها اعلام شده است که سایت تحویل سکه در هفته‌های آتی باز خواهد شد.

برنامه عرضه خودرو در بورس کالا تا پایان سال

برنامه عرضه خودرو در بورس کالا تا پایان سال ۱۴۰۱  توسط معاون مالی و اقتصادی ایران خودرو در نامه ای اعلام شد. بر این اساس قرار است ۲۰۰۰ دستگاه تارا دستی، ۲۰۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک، ۳۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ تیپ ۵ ، ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی، ۵۰۰۰ دستگاه دناپلاس دستی اکسل کاسه‌ای، ۳۰۰۰ دستگاه دناپلاس توربو اتوماتیک، ۲۰۰۰ دستگاه گروه هایما در بورس کالا عرضه شود.

پیش بینی وضعیت بورس در ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱

کارشناسان بورسی درباره وضعیت بورس در هفته آینده شرایط را مثبت ارزیابی کردند و روند صعودی را پیش بینی می‌کنند. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نوید بسته حمایتی جدیدی برای بورس داد و البته هنوز جزئیاتی از آن اعلام نشده است. خاندوزی از افزایش سودآوری صنایع بورسی در سال آتی سخن گفت و باید منتظر ماند و دید این بسته چقدر می‌تواند به وعده وزیر اقتصاد نزدیک شود. در خبرهای بورسی همچنین اعلام شد که قرار است ارز حاصل از شرکت‌ها در بازار دوم نیما معامله شود و این اتفاق نیز پالس مثبتی برای افزایش سودآوری شرکت‌ها است. در هفته گذشته حذف سقف خوراک پتروشیمی‌ها هم اتفاق مثبتی برای بورس بود و بنابراین همه این موارد دست به دست هم می‌دهد تا چشم‌انداز بازار را در آغاز هفته آینده رو به مثبت و صعودی ارزیابی کنیم.

ارسال نظر