|
کدخبر: 286865 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

خروج نسبی بورس از وضعیت قرمز / متقاضیان خرید خودرو تارا بخوانند

بورس در هفته گذشته به طور نسبی از وضعیت قرمز خارج شد و سهامداران را به روند پیش رو امیدوار کرد. خودرو در کشمکش بین شورای رقابت و بورس دوباره به برنامه عرضه‌ها بازگشت. در این گزارش به بررسی روند کلی بازار و وضعیت شرکت‌های بورسی پرداختیم. بورس هفته آینده چگونه پیش می‌رود؟

اقتصاد خروج نسبی بورس از وضعیت قرمز / متقاضیان خرید خودرو تارا بخوانند

بورس در سومین هفته بهمن ماه تغییر جهت داد و با صعودی نسبی رنگ سبز را به بازار برگرداند. شاخص کل در آخرین روز معاملاتی با صعود ۱۸۶۶۶ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۵۲۵ واحدی قرار گرفت. در این هفته یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول از طریق افراد حقیقی از بورس خارج شد. ۲۲۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی از آخرین روز هفته، ۱۶۱ میلیارد تومان در روز سه شنبه، ۳۶۷ میلیارد تومان در دوشنبه و ۹۵۱ میلیارد تومان در اولین روز کاری این هفته به ثبت رسید. ۱۸ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان در این هفته، مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها بوده است.

نمادهای بورسی فولاد، کگل، فملی حشکتی، شپنا، شتران در این هفته در بین نمادهای تاثیرگذار بورسی قرار داشتند. خگستر، خاور، غناب در بین سنگین‌ترین صفوف خرید و نمادهای گشان، خبنیان، خکاوه در بین سنگین‌ترین صفوف فروش قرار گرفتند. اردستان، ختوقا، خبهمن بیشترین ورود پول حقیقی به بازار را به سام خود ثبت کردند و نمادهای وبملت، فملی، شپنا بیشترین تاثیر را در خروج پول از بازار داشتند. نمادهای اکالا، فملی، غالبر برترین عرضه را در بازار ثبت کردند و در مقابل نیز نمادهای اردستان، خگستر، کگاز برترین تقاضا را در بورس داشتند. مجموع اررش صف‌های فروش ۴۴۵ میلیارد تومان و در مقابل مجموع ارزش صف‌های خرید ۲۴۱ میلیارد تومان گزارش شد.

جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا

بورس کالا در هفته آینده خودروهای مختلفی را در برنامه عرضه دارد. ایران خودرو در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال جاری قرار است ۲۰۰۰ دستگاه تارا سفید مدل ۱۴۰۲ را در بورس کالا به متاضیان عرضه کند. برای خرید تارا در بورس کالا قیمت پایه ۲.۵۶۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال اعلام شده است. لازم به ذکر است که خریداران برای خرید تارا از بورس باید تمام قیمت پایه را در حساب خود واریز نمایند. خودرو تارا در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ تحویل داده خواهد داشت. متقاضیان توجه داشته باشند که برای هر کد ملی، ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و فقط برای یک خودرو امکان‌پذیر است.

همچنین در هفته آینده شرکت سیبا موتور در روز ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ حدود ۶۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ مدل ۱۴۰۱ را با قیمت پایه ۲۳.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در بورس عرضه خواهد کرد. لازم به ذکر است که پیش پرداخت برای خرید این کامیون ۳۰٪ است و تاریخ تحویل آن ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ اعلام شده است.

افرادی که در عرضه‌های قبلی خودرو در بورس کالا، موفق به خرید شده‌اند و همچنین کسانی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

عرضه ربع سکه بورسی تمدید شد

عرضه ربع سکه در بورس وارد فاز سوم شده است و در ۱۰ روز کاری ادامه خواهد داشت. قیمت ربع سکه در آخرین روز عرضه در هفته گذشته با کاهش ۲.۵ درصدی به ۸ میلیون و ۵۵ هزار تومان فروخته شد. در چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه به ۲ هزار و ۹۷۹ نفر ربع سکه در بورس عرضه شد و مجموعا ۱۱ هزار و ۱۹۰ ربع سکه به فروش رسید.

خریداران ربع سکه در بورس باید توجه داشته باشند که کشف قیمت در این مرحله از عرضه به صورت حراج چند قیمتی خواهد بود. به این معنی که در هر سفارش خرید مطابق با همان قیمتی که سفارش ثبت می‌شود؛ ربع سکه به افراد عرضه خواهد شد. باید دقت کنند که این قیمت ثبت شده جدا از اینکه قیمت ربع سکه عرضه شده بانک مرکزی است و بنابراین باید متقاضیان قیمت‌های متناسب‌تری را برای ثبت در بازار انتخاب نمایند.در ۱۳ روزی که در بورس ربع سکه عرضه شده است در مجموع بیش از ۱۴۸ هزار ربع سکه به فروش رفته است.

آخرین جزئیات درباره چند افزایش سرمایه در بورس

شرکت چادرملو ۹۴,۱۷۰,۵۱۹,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، ۷۳,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل سود انباشته، شرکت گل گهر   ۷۸,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی،۸۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل سود انباشته، بانک ملت ۹۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل سود انباشته، شرکت ماشین سازی اراک از مبلغ ۲۰,۶۳۷,۷۲۷,۶۳۲,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته و شرکت صنایع پتروشیمی گلستان  از مبلغ ۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل آورده نقدی افزایش سرمایه در برنامه خواهند داشت.

پیش بینی بازار سرمایه در ۲۳ بهمن ماه

فعالان و کارشناسان بازار سرمایه تاثیر اخبار خودرویی را به بورس بسیار هائز اهمیت می‌دانند. هفته گذشته اخبار مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا به طور نسبی روند صعودی و مثبت را به بازار برگرداند و شاخص را به رنگ سبز متمایل کرد. اما با این حال تصمیمات مختلفی که دولت برای صنایع اتخاذ می‌کند و گاه مانع تراشی‌هایی که بر روند سوددهی شرکت‌ها ایجاد می‌شود، سهامداران را ناچار به حرکت دست به عصا و محتاطانه کرده است.

  • ناشناس ارسالی در

    بورس داره خودرو گران فروشی میکند و.گران فروشی طبق قانون جرم هست شتر سواری دولا دولا ندارد

    یا قیمت خودرو کارخانه واقعی هست و به خاطر مدیریت ضعیف یا جیب دلالان ،ضرردهی دارد و یا ضرردهی ندارد منتها سو استفاده از ان زیاد هست و در بورس گران فروشی میکند
    یا قیمت خودرو کارخانه واقعا پایین هست و.بردید بورس که چندبرابر بفروشید این هم خلاف هست ،دراین صورت فقط اجازه دارید سی درصد بکشید روی قیمت و.نمایندگی پر کنید
    این مدل فروش در بورس خودش خلاف قانون و جرم هست و.گرانفروشی

    خودرو شفافیت ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    خودرو شفافیت ندارد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها