|
کدخبر: 283860 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس ارشد بیمه

ریسک های موجود در بازار طلا / این فلز زرد بیمه می شود؟

سرلک کارشناس ارشد بیمه گفت: در فصل نامه آماری بیمه مرکزی، بیمه پول وجود دارد، صدور بیمه پول تحت عنوان پول در راه و پول در صندوق دیده می‌شود ولی بیمه طلا نداریم.

اقتصاد ریسک های موجود در بازار طلا / این فلز زرد بیمه می شود؟

خرید طلا در هر دوره زمانی طرفداران خاص خود را داشته است. فلز گران‌بهایی که خرید و فروش آن همیشه ادامه داشته است و نگاه خریدارانش علاوه بر مصرف به عنوان زیورآلات شخصی، به عنوان یک اندوخته بلند نیز به آن توجه می‌شود. با این حال هر سرمایه‌ای هرچقدر هم مطمئن از نظر ارزش پولی و همچنین هر چقدر هم تحت مراقبت قرار گیرد، باز هم ریسک خطرات احتمالی بر آن صفر نخواهد شد.

 علاوه بر خطر گم یا دزدیده شدن، طلا در کوتاه مدت اگر خرید و فروش شود ممکن به دلیل تورم بالای حاکم در کشورها، از نظر ارزش پولی با کاهش قیمت روبرو شود! ریسکی که در صنعت بیمه نادیده گرفته شده است به این دلیل که همیشه نگاه به طلا، سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده است و این نیاز دیده نشده است که ارزش پولی طلا در کوتاه مدت نیز حفظ شود. در این رابطه خبرنگار گسترش نیوز با غلامرضا سرلک کارشناس ارشد بیمه به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

غلامرضا-سرلک

قدمت بیمه باربری در صنعت طلا

غلامرضا سرلک کارشناس ارشد بیمه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تقریبا از ۱۰ تا ۱۱ سال پیش، زمانی‌ که محموله‌های طلا وارد کشور می‌شود، بیمه باربری شامل حال‌شان قرار می‌گیرد اما برای مخصوص طلا تا امروز مطرح نبوده است. اگر در فصل نامه‌های آماری بیمه مرکزی هم ورود کنید، چیزی تحت عنوان بیمه طلا مشاهده نمی‌کنید. در فصل نامه آماری بیمه مرکزی بیمه پول وجود دارد، صدور بیمه پول تحت عنوان پول در راه و پول در صندوق دیده می‌شود اما بیمه طلا نداریم.

بیمه تبعی سرقت زیر مجموعه بیمه آتش سوزی

وی افزود: احتمال دارد فردی درخانه طلا داشته باشد، بیمه آتش سوزی درخواست دهد و پوشش سرقت را نیز اضافه کند. فردی تصمیم به حمل مقداری طلا داشته باشد و بیمه باربری برای محموله خود انجام دهد یا فردی قصد فعالیت در معدن طلا را دارد، بیمه مهندسی را در دستور کار خود قرار می‌دهد اما در بحص انواع بیمه‌های موجود، چیزی تحت عنوان بیمه طلا نداریم.

ارزشی پولی طلا قابلیت بیمه شدن دارد؟

این کارشناس بیمه در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش‌نیوز پیرامون بیمه طلا در زمینه حفظ ارزش سرمایه گفت: در رشته‌های بیمه، چیزی به عنوان حفظ ارزش طلا در پی نوسانات قیمت طلا نداریم. تا امروز هم چنین موضوعی مطرح نشده است. قیمت طلا معمولا در بلند مدت دچار کاهش ارزش نمی‌شود و همیشه در خصوص سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت، سودآور است اما اینکه قیمت طلا در کوتاه زمان تحت عنوان بیمه طلا حفظ شود، هنوز عنوان نشده است.

بیمه ارزش مادی طلا نیاز جامعه نبوده است

سرلک در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید نیاز بیمه طلا در کشور به وجود بیاید تا کارشناسان و مسئولان بیمه‌ای در بیمه نامه چنین چیزی را طراحی کنند. توجه کنید مثلا فردی در منزل مقداری طلا دارد و برای بیمه آتش سوزی آن اقدام می‌کند و بیمه سرقت را نیز اضافه می‌کند. طلا فروش‌ها نیز برای بیمه سرقت طلا فروشی باید بیمه نامه آتش سوزی را بخرند و خطر سرقت را به عنوان بیمه نامه تبعی اضافه کنند. با توجه به نیاز آن فرد که برای کیس مورد نظرش مطرح است، بیمه نامه مناسب طراحی می‌شود. در خصوص بیمه طلا که بیمه نامه خاصی برای آن باشد نداریم اما درباره خطرات تبعی مربوط به آن مثل بیمه‌های آتش سوزی، بیمه باربری و یا بیمه سرقت داریم که می‌تواند محموله طلا را مورد پوشش قرار دهد.

کلام آخر

میزان تورم در آذر ماه سال جاری به رقم ۴۸.۵ درصد رسید. رقمی که نشان می‌دهد، در همه جای اقتصادمان سرمایه در حال آب شدن است. حفظ ارزش سرمایه دغدغه‌ای است که در همه سطوح اقتصادشی مورد توجه است. حال زمانی‌که فردی تصمیم می‌گیرد با این تورم سنگین و در این اقتصاد بیمار طلا بخرد، حفظ ارزش پولی سرمایه بیش از گذشته دارای اهمیت می‌شود. سرمایه‌ای که نسبت به ارزش پول ملی در بلند مدت اگر به قدر انتظار، سودآور نباشد، سرمایه‌گذاری در آن قطعا کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. انتظار می‌رود فعالان در صنعت بیمه در این برهه زمانی نسبت به موضوع مذکور هم توجه ویژه داشته باشند و ریسک‌های موجود در مورد خرید طلا و مصنوعات آن را کاهش بدهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها