|
کدخبر: 279360 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

قبل از خرید طلا بخوانید / پیش بینی حساس از آینده بازار

محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه گفت: هر ساز و کاری که برای انتشار اوراق سکه در بورس مشخص می‌شود باید از همان اول شفاف باشد و دچار تغییرات آنی نشود. نگاه فعالان بازار طلا به انتشار اوراق سکه مثبت است و امیدواریم روند آن ادامه دار باشد.

اقتصاد قبل از خرید طلا بخوانید / پیش بینی حساس از آینده بازار

خرید طلا و سکه برای بسیاری از مردم مطمئن‌ترین روش برای حفظ سرمایه در بلند مدت است. با این حال در برخی دوره‌ها خرید و فروش این فلز گرانبها همراه با نوسان است. برخی برای فرار از پرداخت اجرت طلا به خرید طلای دسته دوم و آب شده رو می‌آورند اما این تصمیم چقدر درست است و کارشناسان در این رابطه چه نظری دارند؟ در گفتگوی خبرنگار گسترش نیوز با آیت محمد ولی کارشناس و پیش کسوت بازار طلا و جواهر به این موضوع پرداختیم.

آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت سکه در درجه اول از عرضه و تقاضا تاثیر می‌گیرد. نوسان موجود در بازار ارز نیز بر میزان عرضه و تقاضا در بازار سکه اثرگذار است. احتمال دارد در یک محدوده زمانی، تقاضای سکه از عرضه بالاتر برود و همچنین در حالت برعکس، ممکن عرضه سکه از میزان تقاضای آن بیشتر باشد. در حالتی که میزان عرضه سکه از تقاضای آن بیشتر شود، اثر کاهشی را بر بازار خواهد گذاشت.

ابراهیم-محمدولی-رئیس-اتحادیه-طلا

انتشار اوراق سکه در بورس

وی درباره انتشار اوراق سکه در بورس اضافه کرد: انتشار اوراق سکه در بورس اتفاق مثبتی است اما باید مدیریت شود که در مسیر تعیین شده طبق برنامه ریزی پیش برود. اگر به تعبیر کاسبان وسط راه قرار باشد این مسیر دچار نوسان یا تغییر شود، ممکن بازار سکه یا طلا را التهاب‌آور کند.

این پیشکسوت بازار طلا و سکه ادامه داد: هر ساز و کاری که برای انتشار اوراق سکه در بورس مشخص می‌شود باید از همان اول شفاف باشد. هر فردی که متقاضی خرید اوراق سکه است، مراحل ثبت نام و خرید اوراق سکه را دقیق بداند. داشتن یا نداشتن مالیات از همان اول مشخص باشد که خریدار در جریان باشد که باید چه مراحلی را پشت سر بگذارد. این مسیر تا الان خوب پیش رفته است و امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد تا موجب رونق در بازار سکه، بورس و در نهایت اقتصاد شود.

خرید طلای دسته دوم توصیه نمی‌شود

محمدولی درباره خرید طلای دست دوم تاکید کرد: ما به عنوان کسی که در صنعت طلا هستیم، هیچ وقت پیشنهاد خرید طلای دست دوم را نمی‌دهیم. افرادی که فعال صنعت طلا نیستند، اطلاعات کافی را از طلای دست دوم ندارند، ممکن اتفاقاتی در بحث طلاهای دست دوم بی‌افتد. پیشنهاد ما این است که در صورت نیاز به خرید طلا از طلاهای موجود در طلافروشی‌هایی که دارای پروانه کسب هستند، خرید انجام دهید. تجربه نشان داده در دراز مدت کسی در زمینه خرید طلا ضرر اقتصادی نمی‌کند. به عنوان مثال اگر طلایی از سال‌ها پیش داشته باشید و به قیمت روز محاسبه کنید، متوجه تفاوت ارزش آن خواهید شد. بنابراین خرید طلای نو توصیه می‌شود.

وی افزود: در مورد خرید طلای آب شده، درست است که اجرت شامل حال آن نمی‌شود، اما ممکن است بعضا افرادی سودجو در این زمینه وجود داشته باشد که در معامله با افراد کمتر حرفه‌ای که از نظر فنی اطلاعات‌شان درباره خرید طلای آب شده کافی نیست، سوء استفاده کنند. به هر حال همیشه کسی که دنبال کار خلاف است چند قدم از کسی که سلامت کار می‌کنند، جلوتر است. ممکن به تعداد ۲ تا انگشتان دست آدم خلاف کار وجود داشته باشد و برای افراد ناآگاهی که اطلاعات فنی ندارند، دام پهن کرده باشند و فرد هم بدون آگاهی از خطرات موجود در خرید طلای آب شده، از این افراد خرید انجام دهد. بنابراین خرید طلای آب شده نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

پیش بینی وضعیت بازار طلا

این کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی پیش بینی درباره روند بازار طلا ساده نیست و سختی‌های خاص خودش را دارد. ممکن پیش‌بینی درستی هم صورت بگیرد اما متغیرها و موارد زیادی وجود دارد که بر این صنعت تاثیرگذار است و بر همین اساس پیش‌بینی دقیق و مشخصی را نمی‌توان انجام داد.

محمد‌ولی در ادامه گفت: در دنیا، خیلی از کشورها با هم در حال داد و ستد هستند. می‌توان گفت از نظر سیاسی و از نظر اقتصادی کوچکترین تحولی بین کشورها صورت می‌گیرد که تاثیر خود را بر ارز و طلا در بازارهای جهانی به صورت گسترده نشان می‌دهد. در روال عادی انتظار می‌رود، طلا در همین مسیر با احتمال ۲ تا ۴ درصد افزایش یا کاهش حرکت کند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر بازار طلا، آن نوسانات و هیجانات آنچنانی را نداشته باشد، طبیعتا داد و ستد بهتر خواهد شد. خصوصا اینکه در نیمه دوم سال هستیم و به پایان سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، ممکن مردم هم نیاز به خرید طلا برای جشن‌ها و مراسم‌هایشان داشته باشند، وقتی در بازار آرامش باشد میزان خرید و تقاضای مردم نیز بالای می‌رود.

ارسال نظر