|
کدخبر: 280786 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

هیجان در بازار طلا و سکه / الان وقت خرید است؟

محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه گفت: در زمان بروز هیجان و نوسان به هیچ وجه پیشنهاد ورود به سرمایه‌گذاری در بازار طلا را نمی‌دهیم. سرمایه گذاری در بازار طلا برای دوره بلند مدت توصیه می‌شود.

اقتصاد هیجان در بازار طلا و سکه / الان وقت خرید است؟

در هفته‌های اخیر در حالی به روزهای پایان سال میلادی نزدیک می‌شویم که قیمت طلا و سکه در بازار با افزایش روبرو شده است. قیمت سکه مرز ۱۷ میلیون تومان را پشت سر گذاشت و هر گرم طلا در مرز حساس ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان می‌کند. در مورد تغییرات قیمت طلا، سکه و عوامل موثر بر آن، خبرنگار گسترش نیوز با عبادالله محمدولی کارشناس و پیشکوست بازار طلا و سکه به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

عبادالله-محمدولی

جهش قیمت طلا با افزایش تقاضا در بازار

عبادالله محمدولی کارشناس و پیشکوست بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در وهله اول یادمان باشد زمانیکه اختلاف بین عرضه و تقاضا بوجود می‌آید، یعنی خریدار بیشتر از فروشنده در بازار وجود دارد، سیر طبیعی است که در قیمت‌ها تغییراتی را مشاهده می‌کنیم. با این حال تنها عامل موثر بر بازار طلا، عدم تعادل در عرضه و تقاضا نیست، چند عامل مهم دیگر نیز بر تغییرات بازار طلا موثر است.

وی افزود: پایان سال میلادی را در پیش داریم و شرکت‌های داخلی با طرف‌های خارجی خودشان تسویه حساب خواهند داشت. همچنین پایان سال چینی در کشورهایی مثل هند در پیش است که  شرکت‌هایی که با این کشورها در ارتباط هستند، تسویه حساب‌های پایان سال را خواهند داشت. کشور خودمان نیز پایان سال شمسی را در پیش دارد. به نوعی در زمینه تسویه حساب‌های کارخانه‌ها با نیروهای خود در پایان سال و پرداخت پاداش و سنوات را در پیش دارند. اینگونه مسائل دست به دست هم می‌دهد که یک حجمی از تقاضا وارد بازار شود. معمولا در این مواقع متولیان امر باید پاسخگوی عرضه و تقاضا در بازار باشند که عرضه در زمان مناسب اتفاق بی‌افتد. اگر این بخش به درستی کار خود را انجام ندهد، بازار دچار اختلال می‌شود. البته بنده با سابقه  ۵۰ساله در بازار طلا این اتفاق را طبیعی می‌بینم. در کنار همه این تفاصیل حجم زیاد از تقاضا به بازار ورود پیدا می‌کند.

ورود سرمایه گذاران خرد به بازار طلا و سکه

این پیشکسوت بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما سالیان سال است در وضعیت تحریم به سر می‌بریم و به نوعی اقتصاد ما را هدف قرار دادند، تا به اهداف خودشان دست پیدا کند، همه این‌ها باعث ایجاد نگرانی بین مردم است. علی الخصوص کسب و کارهای خردی که گردش کاری آنچنانی ندارند، در صدد ورود به بازارهای مختلفی مثل بازار طلا هستند تا سرمایه خود را به طلا و سکه تبدیل کنند. همه این عوامل حجم تقاضا در بازار را افزایش داده است و در ادامه موجب تغییرات قیمت در طلا و سکه شد.

توصیه به متقاضیان در بازار طلا و سکه

محمدولی به متقاضیان ورود به بازار طلا و سکه تاکید کرد: در زمان بروز هیجان و نوسان در بازار به هیچ وجه پیشنهاد ورود به سرمایه‌گذاری در بازار طلا را نمی‌دهیم. اگر کسانی سرمایه دارند و سرمایه خودشان را در میان مدت و بلند مدت نیاز ندارند؛ بازار طلا را به عنوان یک بازار مطمئن و قابل اعتماد معرفی می‌کنیم. باز هم می‌گوییم و تکرار می‌کنیم به هیچ وجه به نیت سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ورود نکنند.

وی افزود: خریداران با تصور اینکه امروز به فرض طلا به گرمی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و با این تصور مطمئنا روزهای آینده قیمت بالاتر خواهد رفت، خیر این تصور درستی نخواهد بود و هر احتمالی در بازار وجود دارد. با توجه به سیاست‌های راهبردی که در بازار طلا و سکه می‌تواند سیر قیمت‌ها را به سمت کاهشی نیز سوق دهد. بنابراین سرمایه گذارانی که در میان مدت و بلند مدت خواستار ورود به بازار هستند، طلا یکی از بازارهای قابل اعتماد است اما برای کوتاه مدت ریسک بالایی را خواهد داشت.

تاثیر بورس بر بازار طلا

این کارشناس بازار طلا و سکه تصریح کرد: بورس به عنوان بازاری حاکمیتی، قادر است جایگاه مورد اطمینان‌تری برای ورود سرمایه گذاران به بازار داشته باشد. بازار سرمایه، پتانسیل اختصاص حجم بالای تقاضا برای خرید طلا را دارد، ولی استقبال از خرید طلا در بورس به عوامل متعددی بستگی دارد. بحث تقویت پول ملی، بخش حمایت از تولید در مورد ورود سرمایه گذاران به بازار حائز اهمیت است.

محمد ولی در پایان گفتگو با گسترش نیوز یادآور شد: در کشوری ۸۵ میلیون نفری که نیروی جوان فراوانی دارد، طبیعتا نیاز به بازار کار داریم. در بخش تولید، صنایع و صادرات باید تمرکز شود تا به اشتغال پایدار برسیم و در نهایت باعث تقویت پول ملی کشور شود. پول ملی ما به شرط تقویت، می‌تواند با سایر ارزها رقابت داشته باشد. اراده‌ای که می‌تواند در این زمینه توسط متولیان امر صورت بگیرد، در نتیجه قادر است در زمان کوتاه، قدرت را به پول ملی برگرداند. کشور ما سرشار از پتانسیل است و بستگی به اراده در افراد مسئول، تصمیم ساز و تصمیم گیر دارد تا به نتیجه مورد نظر برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها