|
کدخبر: 282558

دورنمای توسعه اقتصادی کشور با این فاکتور مهم

کارشناس اقتصادی گفت: در بودجه رشد اقتصادی برای کل کشور باید دیده شود بنابراین مجلس باید وظایف خود را در تصویب بودجه بداند.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص الزامات بودجه ۱۴۰۲ و آنچه دولت و مجلس در تدوین و تصویب سند مالی سال آینده باید در دستور کار قرار دهند گفت: بودجه بخش مهمی از برنامه مالی دولت برای یک سال کشور است که توسط دولت تدوین می شود. قطع به یقین بخشی از برنامه توسعه ای کشور که شامل برنامه ها و هزینه های توسعه ای است خود را دربودجه نشان می دهد به همین خاطر تدوین و تصویب ارقام بودجه ای به درست ترین شکل ممکن دور نمای توسعه اقتصاد کشور را به نمایش می گذارد.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه بودجه برنامه یک ساله ای است که بخشی از آن رشد اقتصادی است اگر بودجه به درستی تدوین و توسط مجلس تصویب شود یعنی اهداف اقتصادی و توسعه ای که حرکت به سمت پیشرفت، رشد اقتصادی، افزایش میزان اشتغال و آینده قیمت ها در آن دیده شود قطع به یقین دولت می تواند نشان دهد گامی بلند برای تحقق یک پنجم برنامه توسعه ی پنج ساله کشور برداشته است.

آلبرت بغزیان خاطر نشان کرد: در بودجه رشد اقتصادی برای کل کشور باید دیده شود بنابراین مجلس باید وظایف خود را در تصویب بودجه بداند اگراین مسائل مشخص شده باشد قطعا تصویب برنامه مالی سال آینده مدت زمان زیادی از وقت مجلس را نمی گیرد چرا که چشم انداز و راهبرد ما برای توسعه اقتصاد کشور و تحقق یک پنجم برنامه روشن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درخصوص موضوع کسری بودجه گفت: با توجه به بحران افزایش پایه پولی و تورمی که برای اقتصاد کشور چالش زا شده است دولت و مجلس باید با تمام وجود بودجه ای با کمترین کسری را ببندند، به این معنا که دولت باید هزینه کمتری صرف کند و درآمدها را تا جایی که می تواند واقعی ببیند در غیراین صورت در نظر گرفتن درآمدهای بالای غیر واقعی سال آینده باز هم ما را با کسری بودجه شدیدی رو به رو می کند که به هیچ وجه مطلوب نیست.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد توضیح داد: یکی از الزامات بودجه مشخص بودن انبساطی یا انقباضی نوشتن است. اگر انبساطی است باید ببینیم در کدام بخش ها انبساطی شده مثلا در بخش عمران انبساطی شده یا در بخش جاری حقوق و دستمزد و در بخش عمرانی قرار است به ایجاد ظرفیت جدید برای توسعه بپردازد یا ظرفیت های قبلی را تکمیل می کند.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: دولت باید مشخص کند ویژگی بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل چیست و میزان اثربخشی بر سطح قیمت ها، اشتغال و تولید چیست بنابراین یک مدل اقتصادی هم باید برای این موضوع دیده شود تا بتوانیم از رهگذر این موضوع مشخص کنیم برای اقتصاد کشور در سال آینده چه برنامه ای داریم؟

 

منبع: ایبنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها