|
کدخبر: 281001

افزایش قیمت خودرو تا کجا؟

افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و کارشناسان حوزه صنعت خودرو معتقدند با توجه به عوامل تعیین کننده وضعیت تولید و بازار، قیمت‌ها در حال صعود است تا جایی که رکود تورمی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

همواره قیمت‌ها در بازار خودرو وابستگی شدیدی به افزایش قیمت دلار دارد و با هر نوسان قیمت در بازار ارز، خودرو شروع به سبقت گرفتن در جاده گرانی می‌کند.

 این روز‌ها نبود ثبات نرخ ارز باعث تغییر قیمت در بازار‌ها شده و قیمت خودرو نیز تحت تأثیر همین بی ثباتی به مسیر گرانی خود ادامه داده است.

از سوی دیگر از ابتدای دولت سیزدهم، بحث آزادسازی واردات خودرو مطرح شد و وزارت صمت از همان ابتدا وعده ازسرگیری واردات را به متقاضیان این خودرو‌ها داد. اما اجرای طرح واردات خودرو که از ابتدای سال جاری به طور رسمی اعلام شده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با توجه به تعداد خودرو‌های وارداتی، بعید به نظر می‌رسد که انحصار بازار خودرو از بین برود و این نیز عاملی بر تشدید وضعیت بحران قیمت در بازار خودرو است.

به نظر می‌رسد تمام این عوامل تعلل از آزادسازی دوباره واردات خودرو تا نوسان نرخ ارز و عرضه قطره چکانی خودرو به بورس کالا نمی‌تواند تب داغ افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در نیمه دوم سال را کاهش دهد.

این در حالی است که متولیان صنعت خودرو ادعا دارند تولید خودرو نسبت به سال گذشته رشد ۵.۷ درصدی را تجربه کرده است، اما کارشناسان این حوزه همچنان معتقدند حضور دلالان در بازاری که عرضه کم و خریدوفروش در رکود است، نشانگر روز‌های سخت برای متقاضیان واقعی است.

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در خصوص عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت خودرو در بازار گفت: ابهام در واردات خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا و قیمت دلار، به شدت بر قیمت خودرو‌ها تأثیر گذاشته است چراکه سرنوشت هیچ یک از این عوامل به درستی مشخص نیست.

وی ادامه داد: با بررسی قیمت‌ها در بازار متوجه خواهید شد که از آبان سال ۱۴۰۰ تا به امروز بیش از ۳۵ درصد در تمامی خودرو‌ها افزایش قیمت ایجاد شده که این سیگنال خوبی برای بازار خودرو نیست.

به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، عرضه فعلی خودرو به بازار جوابگوی تقاضا نیست و جبران این کاستی با وعده واردات و عرضه محدود خودرو به بورس کالا عملیاتی نخواهد شد.

وی گفت: عوامل دست به دست داده اند تا قیمت‌ها در بازار روند صعودی را حفظ کند. احتمال رکود تورمی تا پایان سال با توجه به وضعیت مدیریت فعلی دولت در بازار خودرو خیلی زیاد است و حداقل تا پایان سال خبری از ارزانی خودرو نیست.

از قیمت‌ها در بازار خودرو چه خبر؟

گزارش خبرنگار از بازار خودرو حاکی است قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پس از ثبت افزایش ۱۴ میلیون تومانی و رسیدن به ۳۴۵ میلیون تومان در معاملات تغییری نداشته و معاملات با همان قیمت روز گذشته آغاز شده است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم که ۱۲ میلیون افزایش ثبت کرده بود و ۴۱۰ میلیون تومانی شده بود، بدون تغییر مانده است.

قیمت پژو پارس LX هم بدون تغییر مانده و در محدوده ۴۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت رانا پانوراما که در معاملات ابتدای هفته جاری افزایش ۹ میلیون تومانی را ثبت کرده بود به ۳۹۲ میلیون تومان رسیده است.

قیمت سمند (سورن پلاس بنزینی) که شنبه هفته جاری ۱۲ میلیون بالا رفته بود نیز در معاملات روز گذشته بدون تغییر در حوالی ۳۷۵ میلیون تومان معامله شد.

اما قیمت برخی محصولات سبد خانواده سایپا نیز نشان می‌دهد قیمت تیبا صندوقدار با ثبت ۸ میلیون تومان افزایش قیمت در ابتدای هفته جاری، در معاملات روز گذشته بدون تغییر در حوالی ۲۱۹ میلیون تومان استارت زد.

قیمت کوییک R نیز که با ۹ میلیون تومان افزایش در روز اول هفته معامله می‌شد روز گذشته بدون نوسان به ۲۳۹ میلیون رسید.

شاهین هم ۵ میلیون افزایش قیمت داشت. قیمت شاهین با این افزایش به ۳۹۰ میلیون تومان رسید.

قیمت پراید (۱۱۱ SE) هم نسبت به روز‌های اول هفته ثابت ماند و ۱۲۴ میلیون تومان معامله شد.

منبع: اقتصاد ۲۴

ارسال نظر