|
کدخبر: 275629

پیش بینی وضعیت بورس امروز (۱۲ مهر)

برخی از کارشناسان بازار سرمایه عوامل سیاسی، چون بی نتیجه ماندن برجام، تحریم‌های جدید آمریکا و ضعیف کردن اینترنت را دلیل حال آشفته این روز‌های بازار می‌دانند.

اقتصاد پیش بینی وضعیت بورس امروز (۱۲ مهر)

شاخص بورس تهران دیروز با روند نزولی آغاز کرد و در پایان معاملات با افت بیش از ۳ هزار و ۳۱۱ واحدی به کار روزانه خود پایان داد و در رقم یک میلیون و ۳۱۸ هزار واحدی آرام گرفت.

ارزش معاملات روزانه بیش از هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان بود و ارزش روز بازار به ۴ هزار و ۹۵۷ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۹۹۸ واحدی به رقم ۳۸۱ هزار و ۹۰۸ واحد رسید.

یکی از راه‌های تحلیل بنیادی و حتی تکنیکال شناسایی نماد‌های با ارزش بورس در معاملات روزانه و به دست آوردن هدف قیمتی آن است، هرچقدر ارزش معاملات چه در روند مثبت و چه منفی در یک نماد بیشتر باشد، آن نماد مورد توجه ویژه فعالان بازار سرمایه است، نماد‌هایی که در صف فروش و صف خرید قرار دارند نشان دهنده پیشرونده بودن یا اصلاح قیمتی نماد‌ها بوده و می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، البته این یکی از آیتم‌های تحلیل نماد‌ها بوده و برای تحلیل دقیقتر باید موارد بنیادی و تکنیکال یک سهم مانند ترازنامه و نمودار نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نماد‌های تاثیرگذار معاملات دیروز دوشنبه، یازدهم مهر ۱۴۰۱ را بشناسید:

پر تراکنش‌های دیروز بورس: نماد‌های دانا، شستا، خگستر پرتراکنش‌های بورسی معاملات امروز بودند.

تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس: نماد‌های فارس، دانا، آسیاتک تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس از خود بر جای گذاشتند.

تاثیر منفی بر شاخص کل بورس: نماد‌های شبندر، فملی، فولاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس از خود بر جای گذاشتند.

بیشترین حجم معاملات: این نسبت را خساپا، خودرو، شستا کسب کردند.

بیشترین ارزش معاملات: این نسبت را افران، کمند، میدکو۲ کسب کردند.

بیشترین تقاضا: نماد‌های فردا، همای، کمند با بیشترین تقاضا در بازار بورس مواجه شدند.

بیشترین فروش سهام: بیشترین عرضه‌ها نیز مربوط به فردا، همای، افران در بازار امروز بود.

بیشترین افزایش قیمت روزانه: بیشترین افزایش روزانه در سهام ولغذر، کاذر، فمراد به ثبت رسید.

بیشترین کاهش قیمت روزانه: بشترین کاهش قیمت در نماد‌های وایران، بورس، ثشاهد صورت گرفت.

دیروز بازار سرمایه همانطور که پیش بینی شده بود روند نزولی، اما متعادلی داشت. طی جریان معاملات رزو گذشته بازار؛ نماد‌های «مدیکو»، «بفجر»، «کچاد» بیشترین تاثیر منفی و نماد‌های «وغدیر»، «شپنا»، «ذوب»، «وصندوق» بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

تأثیرگذاران بازار در روز گذشته یک در میان مثبت و منفی بودند و نماد‌های میدکو، بفجر و کچاد از تأثیرگذاران منفی به حساب می‌آمدند ونماد‌های وغدیر، شپنا و ذوب جزء تأثیرگذاران مثبت بازار روز گذشته بودند.

۷۳ درصد نماد‌های بازار بورس تهران در روز گذشته قیمتی‌های منفی را به خود گرفته بودند و ۲۳۷ میلیارد تومان هم پول از این بازار توسط حقیقی‌ها خارج شد و در مقابل تنها ۳۹ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها وارد بازار شد تا برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بورس تهران همچنان منفی باشد.

اما شاخص در محدوده حمایتی خط روند بلند مدت قرار دارد و همه اهالی با وسواس خاص اقدام به خرید وفروش می‌کنند. به طور سنتی در بورس تهران با افزایش قیمت دلار، بازار سرمایه نیز مسیر صعودی را در پیش می‌گرفت، اما این روز‌های و به طور کلی در دو سال گذشته این اتفاق برای بازار سرمایه رخ نداده است.

دلار نیمایی دوباره خود را به بالای ۲۷ هزار تومان رسانده است و دلار در بازار آزاد به ارقام و قیمت‌های بالاتری رسیده است به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد در طول روز گذشته رقم ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان را به خودش دیده است.

در گزارش‌ها آمده است که این امکان وجود دارد که در نشست جدید بانک مرکزی امریکا نرخ بهره بار دیگر نیز افزایش پیدا کند. این نرخ در پی افزایش توسط بانک مرکزی امریکا به عدد ۳.۲۵ درصدی رسیده است.

حالا ممکن است این نگرانی برای بازار‌های جهانی رخ دهد که با افزایش مجدد نرخ بهره شاهد اصلاح قیمتی در کامودیتی‌ها باشیم و بازار سهام از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است با افت‌هایی همراه شود.

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۱۲ مهر

دیروز حجم و ارزش معاملات به پایین‌ترین مقدار خود در ۱ ماه اخیر رسید. معامله‌گران همچنان رغبتی به خرید و فروش سهام ندارند و منتظر رفع ابهامات برای بازگشت به جریان معاملات هستند. از این رو نمی‌توان روند خوبی را برای بازار بورس فردا متصور شد.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه علاوه بر عوامل سیاسی بی نتیجه ماندن برجام، تحریم‌های جدید آمریکا در خصوص صنایع نفتی ایران، قیمت گذاری دستوری، بی اعتمادی سهامداران و…؛ محدود و ضعیف کردن اینترنت را دلیل حال آشفته این روز‌های بازار می‌دانند.

همچنین فعالان بازار می‌گویند ممکن است افزایش ایجاد شده در قیمت دلار این اثر را کمی خنثی کند. به هر حال روز سه‌شنبه به عنوان آخرین روز کاری بورس تهران به شمار می‌رود و همه چیز به هفته بعد موکول می‌شود تا بازار در این تعطیلات به بررسی میزان فروش شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه بپردازد و نیم نگاهی هم به اوضاع و احوال بازار‌های جهانی داشته باشد.

یکی دیگر از نکاتی که اهالی بازار مطرح می‌کنند این است که به دلیل اوضاع و شرایط ایجاد شده در جو فضای سیاسی کشور، کشور‌های غربی را به اعمال تحریم‌های جدید ترغیب کند. اتفاقی که می‌تواند از تهیه مواد اولیه تا فروش محصولات شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد به همین خاطر بازار دچار بی رمقی شدیدی شده است.

منبع: نبض بازار

ارسال نظر