|
کدخبر: 275522

سهامداران درباره پیش بینی بورس بخوانند

دومین روز کاری هفته نیز با افت قیمت سهام و خروج سرمایه‌های حقیقی پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

اقتصاد سهامداران درباره پیش بینی بورس بخوانند

بورس امروز نیز همچون روز گذشته با بازدهی منفی همراه شد اگرچه تقاضای بیشتری را در معاملات خود تجربه می‌کرد. شاخص کل بورس طی معاملات امروز کاهش ۰.۶۷ درصدی را تجربه کرد و شاخص هم‌وزن نیز که این روزها شرایط سخت‌تری را دنبال می کند، ۱.۰۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا بار دیگر به مرز ۱.۳۲ میلیون واحدی نزدیک شویم. ارزش معاملات بار دیگر به سختی خود را به بالای ۲هزار میلیارد تومان رساند و شاهد خروج ۴۵۵ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی بودیم.

نوسانات خبری در حوزه مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام باعث شده است که بازار سهام نیز شرایط سختی را طی دو روز ابتدایی هفته دنبال کند. شب گذشته بار دیگر اندک امیدی به این موضوع پدیدار شد و تقاضایی که در برخی صنایع مانند گروه خودرویی و بانکی وجود داشت نز به اعتقاد برخی از کارشناسان به همین علت بود. از سمتی اما همچنان برخی نگرانی‌ها همچون ناآرامی‌های اخیر، احتمال ریزش بیشتر در قیمت کامودیتی‌ها و مبهم بودن چشم‌انداز پارامترهای اقتصادی و سیاسی باعث شده است تا فعالان بورس تهران فعلا برای خریدهای پرقدرت دست نگه دارند.

امید و ناامیدی در هیاهوی برجام

شب پنجشبه بود که آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه صادرات نفت ایران اعمال کرد و تاکید کرد که تا زمان برگشت ایران به برجام این روند ادامه خواهد داشت. همین موضوع باعث شد که روز شنبه از همان ابتدا شاهد روند کاهشی نسبتا شدیدی در بازار باشیم. شب گذشته اما خبری منتشر شد که گویا آمریکا و ایران بر سر آزادی برخی زندانیان و همچنین آزادسازی ۷میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران به توافق رسیده‌اند تا بار دیگر کورسوی امیدی در خصوص احتمال احیای برجام دیده شود.

اگرچه این موضوع جدید نیست و طی ماه‌های گذشته نیز چندین بار شاهد اتفاقاتی مشابه بوده‌ایم اما نباید از تاثیر آن بر روند معاملاتی بورس تهران غافل شد. مدتی است که بازار سرمایه بخش مهمی از آینده خود را به برجام گره زده است و احیای برجام را راهی برای فرار از ریزش‌های بیشتر و شروع یک روند صعودی می‌بیند. از همین رو به نظر می‌رسد که در بورس فردا نیز تا حدودی تلفیقی از امیدها و ناامیدی‌ها را شاهد باشیم که باعث می‌شود روندی نه چندان قدرتمند اما به دور از ریزش سنگین را شاهد باشیم. البته این پیش‌بینی می‌تواند در صورت انتشار خبرهای این حوزه در ادامه روز دستخوش تغییر شود.

واگرایی بورس و دلار ادامه خواهد داشت؟

مدتی است که بورس تهران برخلاف روندهای سنتی خود، توجهی به روند قیمت دلار بازار آزاد ندارد و اغلب در خلاف جهت آن حرکت می‌کند. روز گذشته باتوجه به تحریم‌های جدید، دلار پس از چند روز توانست از کانال ۳۲هزار تومان عبور کند و خود را به حوالی ۳۳۲۵۰ تومان برساند. این درحالی بود که بورس تهران روز خود را با کاهش بیش از یک درصدی به پایان رساند. امروز شروع بازار ارز تحت تاثیر خبر آزادسازی منابع بلوکه ایران بود و دلار نزدیک به ۷۰۰ تومان از قیمت خود را از دست داد اما طولی نکشید تا بار دیگر به بالای ۳۳هزار تومان برسد و در مقابل باز هم شاهد کاهش بیشتر نماگرهای اصلی بازار سرمایه بودیم.

دلیل این موضوع در نگاه متفاوت بازار سهام و بازار ارز در تحولات مذاکرات هسته‌ای نهفته است. تا قبل از جدی شدن احتمال احیای برجام، بورس تهران به دلیل چشم‌انداز تورمی که در قیمت دلار مشاهده می‌کرد، هم‌جهت با نوسانات این ارز صعود و نزول می‌کرد اما پس از مدتی شاهد هستیم که بورسی‌ها رونق بازار سهام را در احیای برجام و اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی پس از آن می‌بینند در حالی که همین موضوع باعث کاهش قیمت دلار می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که این موضوع تا زمانی که اندک امیدی به احیای برجام باشد، ادامه‌دار باشد. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به افزایش دوباره قیمت دلار در معاملات امروز که می‌تواند به دلیل کم‌رنگ شدن دوباره امیدها به نتیجه‌بخش بودن گفتگوها باشد، بورس تهران فردا نیز روند صعودی قابل توجهی را شکل ندهد.

امید آخر تکنیکالیست‌ها

همانطور که در گزارش روز گذشته نیز اشاره شده بود، شاخص کل بورس در معاملات امروز خود حمایت داینامیکی بسیار مهمی داشت که در تصویر زیر با خط مشکی مشخص شده است و همانطور که پیداست، این حمایت به سمت پایین شکسته شد. طبق علم تکنیکال برای تایید شکست یک مقاومت یا حمایت نیاز است که یک کندل تاییدی نیز در همان جهت شکست ایجاد شود. بنابراین می‌توان گفت که فردا امید آخر تکنیکالیست‌ها برای فرار از یک دوره رکودی خواهد بود.

در صورتی که بورس تهران بتواند طی معاملات فردا به مدار مثبت برگردد، می‌توان انتظار داشت که بار دیگر به سمت محدوده ۱.۳۴ الی ۱.۳۵ میلیون واحد حرکت کرد و اگر اتفاقی در جهت عکس رخ دهد، احتمال تداوم دوره رکودی و ریزشی بازار بالا می‌رود. از سمتی اندیکاتورها نیز شرایط مناسبی را نشان نمی‌دهند و همانطور که مشخص است، RSI زیر مرز ۳۰ نوسان می‌کند و اجزای ایچی‌موکو نیز گارد نزولی به خود گرفته‌اند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که بورس فردا با تقاضای بهتری نسبت به امروز و شنبه همراه باشد اما همچنان احتمال ایجاد یک روند صعودی پرقدرت دور از ذهن است و بازار فردا تلفیقی از نمادهای مثبت و منفی با وزن بیشتر به سمت عرضه‌ها خواهد بود.

منبع: فردای اقتصاد
  • محمدرضا کیانفر ارسالی در

    .
    حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در مجلس گفت: معطل مذاکره با غربی‌ها نمی‌مانیم با دیپلماسی اقتصادی با بلوک شرق مشکلات اقتصادی را جبران می‌کنیم.

    آقای نقدعلی،
    امروزه اقتصاد جهانی است که بلوک شرق هم متکی بر آن می‌باشد مشکلات اقتصادی هیچ کشوری بدون ارتباط با اقتصاد جهانی قابل جبران نیست بخصوص کشور ما که ورشکسته‌ترین اقتصاد دنیا را دارد.
    جرأت سؤال شرم تو را گر جواب داشت، انگشت زینهار به غربال آب داشت.
    از عرض احتیاج شکستیم رنگ شرم، آه از حیا که رنگ رخ ما حباب داشت.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

ارسال نظر