|
کدخبر: 275045 سهیل فرزین

نایب‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

ایده مهار قاچاق با ارتش بیست میلیونی!

حسن پور نایب‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نیروی کار یکی از مهم ترین عوامل تولید است و خروج آن از کشور برای جامعه، هزینه اقتصادی به بار می آورد.

اقتصاد ایده مهار قاچاق با ارتش بیست میلیونی!

تولید بدون نیروی کار بی‌معنی است. آمارها می ‌گویند که به سمت منفی شدن جمعیت پیش می ‌رویم و این اتفاق در تاریخ جمعیت شناختی ایران بی‌‌سابقه است. همچنین آمار حاکی از آن که حجم مهاجرت کارگران به خصوص کارگران صنعتی افزایش پیدا کرده است. دورنمای این وضعیت چگونه است؟ آیا با ادامه این روند، کار به جایی می ‌رسد که نیروی کار کم بیاوریم؟ پیرامون این موضوع گفتگویی را با شهباز حسن‌پور  نایب‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

عامل کلیدی موفقیت اقتصادها

حسن پور در این گفتگو اظهار داشت: جمعیت موضوعی که هم بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و هم مجلس که «قانون جوانی جمعیت» را ابلاغ کرده است، به یکی از اولویت‌ های جدی و مهم دولت و دستگاه های اجرایی تبدیل شده است. درحال حاضر حدود ۲۰ کشور جهان دارای رشد منفی جمعیت هستند و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این تعداد به سرعت افزایش خواهند یافت. با ادامه این روند، جمعیت در محاسبات اقتصادی و به ویژه نیروی جوان، عامل کلیدی موفقیت اقتصادها خواهد بود. این نیاز از سه منظر تولید، مصرف کالا و خدمات مورد توجه جدی و کشور برای پویایی اقتصادی خود نیازمند تولید است.

شهباز-حسن-پور

وی افزود: ایران جز کشورهای بالای این هرم است و نیاز به جذب جمعیت طی سال ‌های پیش رو دارد. باید هرچه سریعتر و بیشتر از قبل برای این بحران جدی چاره‌ اندیشی کرد. از سوی دیگر نیروی کار یکی از مهم ترین عوامل تولید است و خروج آن از کشور برای جامعه، هزینه اقتصادی به بار می‌آورد. یکی از چالش‌ های فعلی بازار کار ایران، کاهش نیروی انسانی که علت اصلی آن کم بودن ظرفیت جذب و به کارگیری آن‌ ها در بخش ‌های اقتصادی کشور است. افزایش نرخ بیکاری در ایران و نیاز کشورهای دیگر، سبب افزایش مهاجرت نیروی کار شده است.

چرا از تخصص و مهارت حمایت نمی‌شود؟

نایب ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مدیران کارآفرین تا حدی می ‌توانند فشارها را تحمل کنند و ریسک فعالیت ‌های آنها را بپذیرند. برخی شاید سرمایه خود را در حوزه دیگری مانند ساخت ‌و ساز وارد کنند و برخی هم تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. به دلیل تحریم و حضور مدیران دولتی کم ‌تجربه، از تخصص و مهارت حمایت نمی‌ شود؛ بنابراین صنعتگران از تلاش کردن دلسرد می ‌شوند. وقتی تولیدکننده به هر راهکاری متوسل می ‌شود اما به نتیجه نمی ‌رسد، راه آخر را انتخاب می ‌کند و فعالیت خود را در کشورهای دیگر ادامه می‌دهد. بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری دولت در حوزه صنعت و استفاده از مدیران با تجربه دولتی می ‌تواند منجر به افزایش زمینه فعالیت‌ های تولیدی شده و روند مهاجرت به ‌خصوص در میان کارگران صنعتی را کاهش داده و راهگشای این مشکل باشد.

صادرکنندگان در مسیر ورشکستگی

حسن پور همچنین گفت: ما در سال جاری ۱۳ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم و این قابل کتمان نیست اما موضوع این است که وقتی قیمت ارز نسبت به گذشته ۳ برابر شده، باید رشد صادرات ۱۰۰ درصد باشد نه ۱۳ درصد و ناگفته پیدا که ۱۳ درصد در مقابل ۱۰۰ درصد عدد پایینی است. برای مثال وقتی صادرکننده کالا به عراق و افغانستان به ازای صادرات، ریال دریافت می‌‌کند باید ارز را با قیمت ۱۵ هزار تومان بخرد و تحویل دولت دهد. با چنین اقدامی در مسیر ورشکستگی قرار می‌ گیرد و قطعاً نمی‌تواند صادرات را ادامه دهد و همین میزان صادرات هم به مرور از بین می ‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ما در شرایط جنگی است و به تبع آن نمی‌تواند از الگوی آزاد، بهره کامل ببرد. تحریم هستیم، صادرات و واردات با موانع اساسی مواجه است، نظام بانکی جهان، اجازه نقل ‌و انتقال پول را نمی‌دهد. بنابراین در این شرایط دولت باید در مواردی سیاست ‌های بازدارنده به کار گیرد.

ارتش ۲۰ میلیونی برای مهار قاچاق

نایب ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: قیمت کالای صادراتی تابع سود بازرگانی، هزینه انتقال و تعرفه است. وقتی کالای ما در کشور مقصد ارزان تمام می‌شود یعنی تعرفه درست تنظیم نشده، نه اینکه قیمت پایین است. مگر ما برای خودروی وارداتی ۹۰ درصد مالیات وضع نمی ‌کنیم و ۱۲۰ برابر بالاتر به دست مصرف‌کننده نمی‌دهیم؟ پس عکس آن نیز صادق است و کالای صادراتی ما باید نسبت به قیمت جهانی از طریق مالیات ستانی تعدیل شود. نباید کالاها را به بهانه قاچاق جهت استفاده در کشورهای همسایه، برای مردم گران کرد. ما می ‌توانیم با داشتن ارتش بیست میلیونی قاچاق را مهار کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها