|
کدخبر: 274879 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با عضو اتاق بازرگانی ایران:

چرا ایران در صادرات پنبه جایگاهی ندارد؟

دانشمند گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید بررسی کند که در چه مناطقی چه محصولاتی می‌ توان تولید کرد اما متاسفانه این عملکرد تاکنون صورت نگرفته است.

تجارت چرا ایران در صادرات پنبه جایگاهی ندارد؟

در سال های گذشته ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پنبه جهان بود اما با توجه به عدم برنامه ریزی و توجه کافی به این کالای استراتژیک تولید این محصول از دست رفت.

اما چرا بازار صادراتی و تولید این محصول از دست رفت؟ پیرامون این موضوع گفتگویی را با مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

هدف‌ گذاری ایمنی مواد غذایی در سیاست‌ های کلی برنامه هفتم

دانشمند در این گفتگو اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست‌ های کلی برنامه هفتم در ۷ سرفصل اقتصادی، امور زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاسی و سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، اداری، حقوقی و قضایی و در ۲۶ بند تصویب شده است. در قسمت امور زیربنایی، تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، همراه با حفظ و ارتقاء ذخایر ژنتیکی و منابع آبی و افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی هدف‌ گذاری شده است. حال باید دید که آیا ما می ‌توانیم با زمین‌ های کشاورزی کشور و مقدار آبی که در دسترس داریم مواد غذایی لازم برای جمعیت کشور تولید کنیم؟

مسعود_دانشمند

وی افزود:  امنیت غذایی به معنی تولید داخلی تمام مواد غذایی مورد مصرف مردم کشور است. کره زمین نمی ‌تواند پاسخگوی جمعیت بیش از ۶ میلیارد نفر باشد اما حال که این جمعیت به بیش از ۸ میلیارد رسیده شاهد بروز مشکلاتی عمومی هستیم. همه افراد نیز در بروز این مشکلات مقصر هستند. تدابیر زیادی برای تامین نیاز جمعیت کره زمین اندیشیده شد که با نتیجه درستی همراه نبود. برای مثال می‌ توان به تولید محصولات تراریخته که با آثار زیانباری همراه بود، اشاره کرد.

کشت ‌های گلخانه ‌ای پاسخگو نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: پس از آن کشت ‌های گلخانه ‌ای مطرح شد که آن نیز جوابگوی این نیاز نبود. زیرا سرعت افزایش جمعیت و به تناسب آن سرعت افزایش نیاز به مواد غذایی بیش از این است که ما در حال تلاش برای تولید محصولات گلخانه‌ای هستیم. تدابیر و شیوه ‌های زیادی لازم است تا بتوانیم موادغذایی لازم را در داخل کشور تولید کنیم.

دانشمند خاطرنشان کرد: راهکار دستیابی به این هدف در ابتدا تغییر فرهنگ غذایی با توجه به داشته ‌ها است. به بیانی دیگر نباید مصرف مواد غذایی افزایش یابد. مصرف بیشتر موجب افزایش زمین ‌های زیر کشت و کارخانجات می ‌شود. افزایش جمعیت باعث بروز مشکلاتی در سکونت شهری، رفت و آمد، ازدواج، آموزش و شغل می‌شود. بنابراین با افزایش جمعیت، بحران را برای کره زمین افزایش می‌دهیم. حدود ۹۴ درصد از کل آب استحصالی کشور به کشاورزی اختصاص داده می‌ شود اما میزان مصرف آب ۵۰ درصد بیشتر از محصولی است که به‌دست می ‌آید.

ضرورت تغییر روش کشاورزی از سنتی به صنعتی

وی همچنین گفت: راه برون‌ رفت از این معضل تغییر روش کشاورزی از سنتی به صنعتی است. باید آبیاری تحت فشار، قطره ‌ای و بارانی را در تمام مناطقی که کشاورزی در آنها انجام می ‌شود را توسعه دهیم. ابزار این نوع آبیاری را به طور رایگان در اختیار کشاورزان بگذاریم. در نتیجه آب‌ ته چاه مانده و آب‌ های زیرزمینی به حجم قابل قبول می‌ رسند. آبیاری صنعتی باعث افزایش میزان محصول با مصرف آب کمتر می ‌شود. اگر ابزار آبیاری صنعتی به صورت رایگان و با آموزش ‌های لازم برای استفاده از این روش در اختیار کشاورزان گذاشته شود قطعا با مشاهده نتیجه آنها دیگر به سمت روش قدیمی باز نمی‌ گردند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه عنوان کرد: باید به این موضوع نیز توجه داشت که با کشاورزی صنعتی نیروی کار روستایی بیکار می‌ شود. برای جلوگیری از این موضوع باید صنایع شهری را توسعه دهیم. امروزه تبادل مواد غذایی در دنیا یکی از ابزارهای مهم در تامین مواد غذایی است. حال باید ارزیابی کنیم که در کدام مناطق چه بکاریم تا بتوانیم با تبادل آن ماده غذایی دیگری را تامین کنیم؟ وزارت جهاد کشاورزی باید بررسی کند که در چه مناطقی چه محصولاتی می‌ توان تولید کرد اما متاسفانه این عملکرد تاکنون صورت نگرفته است. برای مثال در مناطق مخصوص کشت پنبه در گرگان، گندم کاشتیم و در نهایت زمین و محصول از بین رفت. در نتیجه این فرآیند ایران در موضوع صادرات پنبه هیچ جایگاهی در دنیا ندارد.

دانشمند در پایان گفت: ما باید این تفکر را تغییر دهیم که در تمام زمین‌ ها گندم بکاریم. در کشور اراضی که برای کشاورزی دیمی و آبی داریم تنها ۱۹ میلیون هکتار است. ۵ سال فرصت خوبی است که فارق از اینکه چه دولتی سر کار است و مجلس چگونه پیش می ‌رود برای تحول کشاورزی کشور برنامه ‌ریزی داشته باشیم.

ارسال نظر