|
کدخبر: 269651 سهیل فرزین

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:‌

چالشی بزرگ در تفکیک وزارت صمت

فیروزی گفت:‌ : با تفکیک وزارت صمت این احتمال قوت پیدا می کند که سیاست گذاری یکپارچه در حوزه صنعت و تجارت کشور با چالش روبرو شود.

صنعت چالشی بزرگ در تفکیک وزارت صمت

تشکیل وزارت بازرگانی به منظور رفع مشکلات این حوزه، موافقان و مخالفانی دارد، برخی معتقدند با اصلاحات ساختاری و برخی معتقدند با اصلاح سیاست ‌ها، این مشکلات قابل رفع است. اما پویا فیروزی دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی بر این باور است که ثبات سیاست ها و تصمیم گیری ها مهم تر از تفکیک یا ادغام وزارتخانه ها است. پیرامون این مسئله گفتگویی را با وی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

چالش بزرگ بی ثباتی در سیاست گذاری ها

فیروزی در این گفتگو اظهار داشت: مهم تر از موضوع تفکیک یا ادغام وزارتخانه ها، بحث ثبات تصمیم گیری ها اهمیت دارد. از دوره قاجار تا کنون حدود ۱۲بار وزارتخانه های مربوط به حوزه صنعت و تجارت کشور با یکدیگر ادغام یا تفکیک شده اند. این بی ثباتی موجب شده که فعالان اقتصادی کشور توان برنامه ریزی برای آینده کاری خود را نداشته باشند. انتظار می رود تمام برنامه ریزی ها و تصمیمات کارشناسی شده دولت دارای ثبات باشد و به عقیده من این کمترین خواسته فعالان اقتصادی و تجاری هر کشوری از دولتمردان است.

پوریا-فیروزی

وی افزود: به نظر می رسد در دورانی که تصمیم بر ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی گرفته شد سیاست گذاران بر این باور بودند که سیاست گذاری دو بخش صنعت و بازرگانی باید در راستای یکدیگر باشد چراکه تجارت کشور مشتق دولت است. آنطور که از شواهد پیداست این هدفگذاری به نتیجه نرسیده است. حال تصمیم بر این شده که وزارت صمت مجددا تفکیک شود.

تفکیک وزارت صمت ما را از این هدف دور می کند

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در ادامه تصریح کرد: با تفکیک وزارت صمت این احتمال قوت پیدا می کند که سیاست گذاری یکپارچه در حوزه صنعت و تجارت کشور با چالش روبرو شود. ما باید زنجیره تامین در حوزه تولید و تجارت را به صورت یکپارچه مدنظر داشته باشیم. احتمال می رود که تفکیک وزارت صمت ما را از این هدف هم دور کند. بنابراین چه تفکیک و چه ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی نیاز به تحقیق و بررسی  همه جوانب دارد. اما نکته اصلی که باید روی آن تمرکز بیشتری وجود داشته باشد ثبات در اجرای این تصمیم است. تکلیف چگونگی فعالیت این وزارتخانه باید برای مدتی طولانی مشخص شود و اینگونه نباشد که چند صباح بعد نفرات دیگری روی کار بیایند و تصمیم سیاست گذاران امروزی را لغو کنند.

تاثیر فعالیت وزارت بازرگانی بر حوزه تجارت خارجی کشور

این فعال تجاری کشور در ادامه به تاثیر روی کار آمدن دوباره وزارت بازرگانی بر حوزه تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: اگر ما به صورت تخصصی به حوزه صادرات نگاه کنیم شاید تشکیل وزارت بازرگانی مثمر ثمر باشد اما مسئله اینجاست که ما باید تاثیر آن را بر کل زنجیره مدنظر داشته باشیم. امروزه صادرات ما منبعث از نتایج نوع واردات کالاهای نیمه ساخته و مواد خام هم خواهد شد. اما از طرفی تشکیل دوباره وزارت بازرگانی و تمرکز وظیفه سازمانی حوزه صادرات به طور قطع موجب بهبود شرایط تجارت خارجی کشور خواهد بود.

فیروزی ادامه داد: از زمان تجمیع وظایف در وزارت صمت بسیاری از فعالان تجاری کشور نسبت به عدم تمرکز سیاست گذاران بر حوزه تجارت خارجی کشور اعتراض دارند. این افراد معتقدند که بخش اعظمی از تمرکز و اولویت وزارت صمت  در وهله نخست به حوزه تولید و پس از آن معدن و در انتها به تجارت خارجی کشور اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: انتظار می رود که در سیاست گذاری جدیدی دولت باید دید همان اشکالاتی که منجر به ادغام وزارتخانه ها شد در تفکیک آنها تکرار نشود.

آخرین وضعیت تجارت میان ایران و کره جنوبی

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح آخرین وضعیت تجارت این دو کشور پرداخت و گفت: حقیقت امر این است که تجارت ما با کره جنوبی بیشتر تحت تاثیر مسائل سیاسی و برجام بوده است. امروزه موانع حاصل از شیوع ویروس کرونا که در حوزه تجارت خارجی کشور به وجود آمده بود رفع شده است اما هیچ کدام از موانعی که موجب ایجاد اختلاف در تجارت ایران و کره جنوبی و کاهش اعداد تجاری میان این دو کشور شده است رفع نشده اند. تحریم یک طرفه آمریکا علیه کشور ما و تبعیت شرکت های کره جنوبی از این تصمیم مهم ترین مانع تجارت میان  دو کشور است.

فیروزی همچنین گفت: البته که بخش عمده ای تجارت ما با این کشور تجارت نفت و مشتقات نفتی بود ولی جدای از آن و در حوزه تجارت کالایی نیز ما با کاهش شدید تجارت میان ایران و کره جنوبی روبرو شده ایم. بررسی آمار منتشر شده نشان می دهد که میزان تجارت ما با کره جنوبی نسبت به سال گذشته افت شدیدی داشته است و برطرف شدن مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز تاثیری بر افزایش حجم تجارت میان دو کشور نداشته است.

ارسال نظر