|
کدخبر: 269885 سهیل فرزین

رئیس اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

پیشنهادی طلایی برای کوچک شدن دولت

رضایی گفت: دولت برای کوچک شدن خود می تواند بخش های اجرایی که مربوط به بخش خصوصی است را به فعالان این حوزه واگذار کند.

تجارت پیشنهادی طلایی برای کوچک شدن دولت

بیش از ۱۰ سال از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) می ‌گذرد و حالا از پس یک دهه، دولت سیزدهم درصدد احیای وزارت بازرگانی برآمده است. طرحی که مخالفان و موافقان زیادی دارد و هر کدام از آنها دلایل خاص به خود را با توجه به شرایط روز کشور عنوان می کنند. پیرامون این موضوع گفتگویی را با پرهام رضایی رییس اتاق بازرگانی البرز تشکیل داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

توسعه صادرات در گروی احیای وزارت بازرگانی

رضایی در این گفتگو با بیان اینکه به طور قطع من موافق تفکیک وزارت صمت هستم، بیان کرد: امروزه کشور با چالش بزرگی به نام تحریم ها روبرو است. یکی از هدف های اصلی ما در عبور از چالش های اقتصادی حاصل از اعمال تحریم ها، توسعه صادرات است. بنابراین روی کار آمدن دوباره وزارت بازرگانی موجب رشد و اعتلای این حوزه خواهد شد. به طور حتم این وزارتخانه به صورت تخصصی موضوعات مربوط به صادرات و واردات را مورد بررسی قرار خواهد داد و برنامه ریزی های لازم را در این راستا انجام خواهد داد.

پرهام-رضایی

وی در ادامه با بیان اینکه برخی مخالفان تفکیک وزارت صمت، بزرگ شدن دولت را علت اصلی مخالفت خود اعلام می کنند، خاطرنشان کرد: به عقیده من وزارت بازرگانی از همان نخست نیز نباید در بدنه وزارت صنایع و معادن ادغام می شد. ادغام این وزارتخانه ها از بنیاد اقدام اشتباهی بود. کوچک شدن دولت موضوعی است که در صحت آن شکی نیست. اما موضوع تفکیک وزارتخانه ها چه ارتباطی به کوچک شدن دولت دارد؟

دولت از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: دولت برای کوچک شدن خود می تواند بخش های اجرایی که مربوط به بخش خصوصی است را به فعالان این حوزه واگذار کند. با این کار دولت حتما کوچک خواهد شد و روی کار آمدن وزارتخانه هایی مانند وزارت بازرگانی نیز نه تنها دولت را فربه نخواهد کرد بلکه با دید تخصصی موجب رشد تجارت خارجی کشور و رشد اقتصادی جامعه خواهد شد.

مهم ترین چالش های صادرکنندگان

رضایی در ادامه به تشریح مهم ترین چالش های صادرکنندگان پرداخت و گفت: موضوعات مربوط به نقل و انتقالات مالی و حمل و نقل از جمله مشکلات بزرگی است که حل آنها در اولویت قرار دارد. متاسفانه این دو موضوع از اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور تاثیر مستقیم گرفته اند. از آنجا که صادرات تاثیر مستقیمی بر وضع معیشت مردم می گذارد ما باید  افزایش میزان تجارت خود با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در استفاده از ظرفیت صادراتی بازار کشورهای همسایه ضعیف عمل کرده ایم، گفت: تنها با کار بر روی بازارهای هدف کشورهای همسایه جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی تحت پوشش صادرات ایران قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه از لحاظ علمی کشور ما ظرفیت ‌های علمی بالایی برای تولید محصولات جدید دارد، می ‌تواند محصولات مورد نیاز این کشورها را تامین کند.

استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در توسعه تجارت

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه با بیان اینکه صادرات نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد، بیان کرد: در راستای توسعه صادرات می توان از ظرفیت شرکت ‌های دانش بنیان و گروه های استارت آپی استفاده کرد. ما باید این شرکت ها و مجموعه ها را تشویق کنیم که به صورت جدی وارد کار شوند و بیشتر فعالیت کنند. متاسفانه ما در این زمینه نیز با چالش روبرو هستیم و برنامه ای برای تامین بازار فروش این شرکت ‌ها در نظر نگرفته ایم.

ارز دولتی باید حذف می شد

وی در بخش دیگری از صحبت های خود سیاست دولت مبنی بر حذف ارز دولتی و اعطای یارانه نقدی به مردم را طرح موفقی دانست و گفت: ارز دولتی بزرگترین بستر برای ایجاد رانت و فساد در کشور بود. تبعات پرداخت این ارز به مراتب بیشتر از مزایای آن بود. بالاخره این اتقاق یک بار برای همیشه باید اتفاق می افتاد  و پرونده این ارز بسته می شد. هر چه این اتفاق دیرتر رخ می داد ما با مشکلات بیشتری مواجه می شدیم. البته حذف این ارز در شرایط کنونی اقتصادی جامعه فشار مضاعفی را به معیشت مردم وارد کرده است اما حذف این ارز از چرخه اقتصادی کشور حتما موجبات خیر را فراهم خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۷ اعضای اتاق بازرگانی ایران با جمع بندی نظرات کارشناسی خود نامه ای را به ریاست جمهوری وقت ارسال کردند و پیشنهاد حذف ارز دولتی را ارائه و دولت را نسبت به تبعات وحشتناک این تصمیم روشن کردند اما متاسفانه دولت وقت به این موضوع توجه نکرد و ما امروزه شاهد عواقب این تصمیم غیر کارشناسی شده هستیم.

وی افزود: البته دولت سیزدهم که تصمیم به اجرای طرح حذف ارز دولتی گرفته باید با بررسی تمام جوانب آثار سوء این طرح به منظور کنترل فشار معیشتی وارد بر مردم حتما برنامه ریزی های مدون و اصولی انجام دهد تا مردم با سختی کمتری از این دوران عبور کنند.

ارسال نظر