|
کدخبر: 271364 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

یک ایراد جدی در کشور / دولت کاری برای اشتغال نکرده است

عنابستانی: درهمین اوضاع نابسامان ما وزیر کار هم نداریم. زمانی که آقای عبدالملکی برسرکار بود یک سری سیاست‌هایی داشتند که فرصت نشد اجرا کنند و الان هم کسی را نداریم. پس عملا این دولت کاری برای اشتغال نکرده است و این یک انتقاد جدی بر این دولت است.

اقتصاد یک ایراد جدی در کشور / دولت کاری برای اشتغال نکرده است

موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیازهای یک جامعه محسوب می شود. یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله ایران، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است. بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطرح بوده و رفع آن همواره، از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است. بدین روی، بهره برداری کامل و مناسب از منابع انسانی هر کشور باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه در نظر گرفته شود. بیکاری، حال یکی از نامطلوب ترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی است که پیامدهای منفی و ناگواری را در زمینه های مختلف به دنبال دارد. در سال های اخیر و به ویژه در حال حاضر، اقتصاد ایران به شکل بحرانی گریبانگیر این معضل شده است؛ مسئله ای که باعث می شود هر ساله نیروی انسانی فعال و تحصیل کرده راهی (ناکجاآباد) شوند. حال در این ماه‌های اخیر که کشور دچار سردرگمی مبهم شده و اقتصاد و سیاست هردو رنگ باخته اند،‌مهمترین وزارتخانه مربوط به اشتغال مردم کشور، بی وزیر است. وزارتخانه ای که شاهرگی اساسی برای مردم محسوب می‌شود.

شرایط اشتغال کشور در سال جاری اصلا خوب نیست

در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که آمار بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار، آیا واقعی است و آیا وزارت کار بی وزیر می توانند مشکل بیکاری را حل کند یا خیر؟ برای رسیدن به این سوال با یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی به گفتگو نشستیم.

عنابستانی

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درمورد موضوع یاد شده اظهار کرد: شرایط اشتغال کشور در سال جاری اصلا خوب نیست و بانک‌ها به شدت انقباضی عمل می‌کنند و بسته هستند. زیرا سیاست‌هایی که بانک مرکزی و تراز درآمدها و هزینه‌هایی که باید رعایت کنند سبب انقباضی شدن اقتصاد شده است به این علت است که سیاست‌های اشتغالی خوب پیش نمی‌رود.

دبیر اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: حال درهمین اوضاع نابسامان ما وزیر کار هم نداریم. زمانی که آقای عبدالملکی برسرکار بود یک سری سیاست‌هایی داشتند که فرصت نشد اجرا کنند و الان هم کسی را نداریم. پس عملا این دولت کاری برای اشتغال نکرده است و این یک انتقاد جدی بر این دولت است. نیاز است تدبیری جدی کنند و اقتصاد را کنترل نقدینگی سامان دهند. نباید موارد ذکر شده را به طور کلی رها کرد تا حجم بیکاری در کشور رو به رشد برود که شاهد تبعات بعدی باشیم.

وی افزود: ممکن است آمار بی کاری که ۹.۲ اعلام شده درست باشد اما قطعا رقم این بی کاری در قشر تحصیل کرده بسیاربالاتر است. با توجه به چیزی که مقام معظم رهبری در حوزه دانش بنیان اشاره کردند ما امسال باید بر این حوزه تاکید داشته باشیم، باید مسئله بیکاری تحصیل کرده ها را حل کنیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم بیان کرد: اکنون تحصیل کردگان ما عمدتا بیکار هستند و این وضعیت به طور جدی آنها و همچنین کشور را اذیت می کند چون تحصیل کرده ما بی کار است. کسانی که سطوح تحصیلی پایین تری دارند، می توانند کارگری کنند، لذا برای آنها همیشه کار هست. اما ساختار نظام کاری کشور را باید به سمتی ببریم که در حوزه مهندسی و دانش فنی کار کنیم که تحصیل کرده ها مشغول کار شوند.

آمار در کشور درست نیست

عنابستانی در پاسخ به این سوال که مگر آمار بیکاری بر اساس بیمه ای که رد می شود نیست، پس تکلیف مشاغل آزادی که در این آمار است چه می شود، اظهار کرد: آمار در کشور درست نیست. یکی از اشکالات جدی که در کشور داریم نظام آماری ما است. در رتبه بندی معلمان که کد استخدامی دارند و مشخص است کجا درس می دهند آمار مشخصی نداریم. این برای نظام آماری تاسف بار است که نمی داند چند معلم دارد. در حوزه کارگری وضعیت بسیار وخیم تر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان بیان کرد: ما هیچ آمار دقیق نداریم و این یک ضعف جدی است. باید نظام آماری درست شود. حالا اگر ساختار اداری هوشمند شود این اشکالات مشخص می‌شود. اکنون در سامانه رفاه ایرانیان بخش زیادی از اطلاعات جمع آوری می شود و در همین راستا قانون جمع آوری داده و اطلاعات را تصویب کردیم. اینک به سمت این می رویم که اطلاعتمان را به روز کنیم و بفهمیم در کشور چه خبر است. اکنون نظام مدیریت کشور خیلی نمی داند با چه چیزی سر و کار دارد و برای همین وقتی شما می گویید آمار بیکاری واقعا ۹.۲ است، حق دارید در این آمار تردید کنید، زیرا بیرون چیز دیگری می بینید. به همین دلیل شاید این آمار ها درست نباشد و نظام آماری باید درست شود.

ارسال نظر