|
کدخبر: 217654 شهریار خادمی

در گفت‌وگو گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد:

اتفاق خجسته در انتظار رتبه بندی معلمان

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بنده احساس می کنم اگر دولت در طرح رتبه بندی ما را همراهی کند و در راستای تامین بودجه همراه ما باشد اتفاق خجسته ای رخ خواهد داد.

فرهنگ اتفاق خجسته در انتظار رتبه بندی معلمان

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

مهمترین چالش‌ اصلی بودجه‌ ‌ای و اداری دولت سیزدهم

این روزها لایحه رتبه‌‌ بندی معلمان به یکی از چالش‌های اصلی بودجه‌ ‌ای و اداری دولت سیزدهم تبدیل شده است. از یک سو معلمان در تنگنای معیشتی قرار دارند و با مقایسه حقوق خود با سایر کارکنان قوه مجریه احساس بی­‌عدالتی می‌کنند؛ از سوی دیگر دولت سیزدهم با بدهی‌ ‌های عظیم به جا مانده از دولت قبل و کمبود منابع مالی مواجه است. مشکل لایحه رتبه بندی معلمان از ابتدا تا کنون بر سر موضوع بودجه آن بود، در این مدت پیشنهادات و بررسی های مختلفی نسبت به این لایحه صورت گرفت، دولت پیشین لایحه رتبه بندی را رائه کرده بود ولی چون تغییرات بسیاری بر آن اعمال شد همان دولت زیر بار تامین هزینه آن نرفت. دولت سیزدهم هم پس از بررسی ها، موضع دولت پیشین را اتخاذ و عنوان کرد که ما توان تامین هزینه مورد نظر کمیسیون یعنی اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی را نداریم. اکنون وضعیت کنونی لایحه به این صورت است که هیات رییسه مجلس لایحه را برای برآورد بار مالی پیشنهاد جدید کمیسیون ارسال کرده‌ است، چرا که اگر شورای نگهبان بارمالی تشخیص دهد لایحه را دارای ایراد خواهد دانست.

بحث رتبه بندی درباره حقوق نیست

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در حاشیه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفتگویی  با سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشت، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز درباره سرانجام طرح رتبه بندی معلمان اظهار کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کارش را به درستی انجام داد و مصوبه را برای هیات رییسه ارسال کرد. امیدواریم که این طرح بارگذاری شود و در صحن علنی مجلس مطرح شود تا ما شاهد پیشنهاد دوستان هم باشیم.

رضا-حاجی-پور

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه اداد: بنده احساس می کنم اگر دولت در این طرح ما را همراهی کند و در راستای تامین بودجه همراه ما باشد اتفاق خجسته ای رخ خواهد داد. زیرا بحث جایگاه معلمان است که باید هرچه زودتر مشخص شود. چون این همه سالها درباره رتبه بندی صحبت شده و نباید این مورد را فراموش کرد که بحث رتبه بندی درباره حقوق نیست. بلکه درباره جایگاه معلمان است. سالیان سال است که معمان و فرهنگیان در انتظار این طرح هستند.

وی افزود: در همین رابطه نیاز است که دولت به مجلس کمک کند تا این طرح به سرانجام برسد. مجلس دارد برای این طرح تلاش می کند و کلی وقت در جزییات و کلیات گذاشته و باید این اتفاق تا پایان سال ۱۴۰۰ رخ دهد. که ما برای بودجه ۱۴۰۱ بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم.

دست رد مجلس به دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

حاجی‌پور در مورد عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: وزیر باید از بدنه آموزش و پرورش باشد و کسی باشد که هم مورد تایید آموزش و پرورشی ها و هم مورد تایید مجلسیان باشد.

پیش از این گفتگو مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع نتوانست به کابینه سیزدهم راه پیدا کند. سابقه کم، مدرک تحصیلی نامعتبر و عدم تجربه در حوزه آموزش و پرورش بیشترین انتقادات از وزیر پیشنهادی رییسی برای استراتژیک ترین وزارتخانه کشور بود.

کاظم دلخوش عضو کمیسیون قضایی مجلس در مخالفت با فیاضی گفت: «آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب است. شما چطور می خواهید رتبه بندی معلمان را حل کنید؟ شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می دانید که مطرح کردید؟ شما غیرانتفاعی خواندید و در دفاعیه خودتان حتی یک کلمه از آن نگفتید. احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس هم بیان کرده بود: « "شما در سوابقتان گفته‌اید که ۷ سال مدیر آموزشی و پرورشی بوده‌اید؛ شما مدیر کدام مدرسه تهران بوده‌اید و چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد تحت پوشش وزارت علوم نیست؟»

رییسی

همچنین رییس جمهوری روز گذشته از وزیر پیشنهادی خود دفاع کرد، وی گفت: « بنده چندین بار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و اینکه وزرای اسبق آموزش و پرورش هم ایشان را با صلاحیت اعلام کرده‌اند، به دلیل شناخت از آموزش و پرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده است. آقای فیاضی علاوه بر شناخت نسبت به آموزش و پرورش و داشتن برنامه، تحول‌گرا نیز است؛ روحیه تحولی بسیار مهم است وگرنه همین وضع موجود رقم می‌خورد که هم معلمان گلایه‌مند هستند و هم خانواده‌های دانش‌آموزان.»

در این جلسه فیاضی هم به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. وی گفت: «بنده موظف هستم تا سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنم، درخواست دارم که اگر اعتمادی به بنده شد، هر ساله از من گزارش اجرایی شدن سند تحول را بخواهند. همانطور که دوستان نماینده بیان کردند که برنامه‌های بنده جزوه است، باید تایید کنم که درست است زیرا این جزوه حاصل کار کارشناسی شده چندین ساله بنده است و این سند نقشه راه بنده برای اداره کردن وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در آن است.»

فیاضی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها