|
کدخبر: 270677 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

نظارت‌های دولت سطحی شده/ وضعیت اقتصاد مناسب نیست

رشیدی کوچی: دولت باید بر روی بازار نظارت داشته باشد. اکنون به عینه و وضوح مشخص است که دولت هیچ نظارتی ندارد و هر فردی هر کار که بخواهد انجام می‌دهد و این نگران کننده است.

اقتصاد نظارت‌های دولت سطحی شده/ وضعیت اقتصاد مناسب نیست

گروه های دوستی پارلمانی، یکی از ظرفیت های دیپلماتیک مهم مجلس شورای اسلامی است که نقش و جایگاه آنان در ساختار سیاست خارجی به طور محسوسی در حال افزایش است. روند افزایشی و رشد کمّی وکیفی گروه های دوستی از مجلس اول تا یازدهم بیانگر این واقعیت است که مجلس شورای اسلامی بخشی از تحرکات دیپلماسی پارلمانی خود را از طریق سامان‌دهی و جهت‌دهی به گروه ‌های دوستی دنبال می‌کند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به تقویت جایگاه مجالس قانونگذاری در روابط بین‌الملل، نقش گروه‌های مذکور در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یابد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مجلس یازدهم توانسته است در این مسیر موق عمل کند یا خیر؟ برای رسیدن به این سوال با یکی از نمایندگان مجلس یازدهم به گفتگو نشستیم.

تقویت دیپلماسی پارلمانی هول محور اقتصاد

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: مدتی است در مجلس یازدهم شاهد این هستیم به شکل ویژه‌ای هیئت‌هایی از مجلس به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و محور تمام این گفتگوها هم تقویت دیپلماسی پارلمانی هول محور اقتصاد است. همین چندی یپش بود که هیئتی به عمان، روسیه، ونزوئلا و کشورهای دیگر اعزام شده اند. آقای قالیباف نیز به تاجیکستان و کشورهای آسیایی سفرهایی داشتند و این نشان می دهد نگاه مجلس نگاه متعالی به ویژه در حوزه دیپلماسی پارلمانی و تقویت این دیپلماسی است.

وی افزود: ما در کنار دولت و با هماهنگی‌هایی که وجود دارد این اقدامات را انجام می‌دهیم به نظر می‌رسد گام بسیار بلندی است، اگر امروز ما می‌بینیم دیپلماسی اقتصادی دولت در حال تقویت است و جایگاه خودش را بازیابی می‌کند در نظام بین‌الملل قطعا یکی از ابعادش تقویت جایگاه دیپلماسی پارلمانی است که با محوریت مجلس یازدهم در حال پیش رفتن است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد دولت در حوزه اقتصاد داخلی و خارجی اظهار کرد: ما در حوزه خارجی قدم‌های مثبتی برداشتیم اما آنچه که مسلم است، آن است که قدم‌ها در میان مدت و در بلند مدت خودش را نشان می دهد. نیاز است با توجه به افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاده است فکری برای حوزه اقتصاد داخلی در کوتاه مدت بکنیم . دولت از این موضوع تحت عنوان جراحی اقتصادی یاد کرده است. اکنون شاهد این هستیم گرانی هایی که شکل گرفته استمرار دارد و دخل و خرج مردم با یکدیگر هم خوانی ندارد. من احساس می کنم که دولت در این زمینه باید وزارتخانه‌های مربوطه را تقویت و فعال‌تر کند تا حداقل این گرانی‌ها بر دوش مردم نباشد و بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

دولت مراقب سرمایه اجتماعی اش باید

رشیدی کوچی ادامه داد: به نظر من شرایط کشور در حوزه اقتصادی شرایط بسیار نامناسبی است. لذا نیاز است که دولت هر چه سریع‌تر فکری به حال این اقتصاد کند. زمانی دیپلماسی اقتصادی جواب می‌دهد که در داخل اتفاقات مثبتی افتاده باشد. من امیدوارم که دولت هر چه سریع تر ساز وکاری را بیندیشد تا سرمایه اجتماعی خودش را کم تر از دست دهد.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که دولت باید چه راهکاری ارائه دهد تا شرایط بهتر شود، اظهار کرد: راهکار مختلفی وجود دارد ولی شاید بشود در برخی از موضوعات رضایت مندی ایجاد کرد به صورت مثال صنعت خودرو در کشور ما نارضایتی عمده‌ای را ایجاد کرده است، به جرات می‌توانم بگویم ۹۰ درصد مردم خواستار واردات هستند. واردات خودروهای خوبی که با همین حداقل درآمدی که با زحمت جمع می کنند و در کنار مشقت هایی که می‌کشند بتوانند خودروی مناسبی سوار شوند.

وی بیان کرد: واردات اگر به سرانجام برسد قطعا رضایتمندی در بین مردم ایجاد می‌کند. رضایت‌مندی خوبی که بتواند دولت و مردم را همراه کند. همچنین در خصوص پرداختن به برخی از مسائل عمرانی شهرها و روستاها باید به صورت ویژه تر دولت وارد عمل شود. به خصوص اکنون که ما در حوزه آب و راه دچار مشکلات شدیدی هستیم.

رشیدی کوچی در پایان اظهار کرد: به نظر من دولت الان تمرکزش را بر روی حوزه آب گذاشته است باید بر روی حوزه راه هم باشد وقتی ما خودمان قیر نیاز داریم لزومی ندارد صادر کنیم. اول نیاز داخل را باید تامین کنیم، بعد صادر کنیم. این ها می تواند رضایت مندی هایی را ایجاد کند از همه این‌ها مهم تر نظارت و بازرسی است که دولت بر روی بازار داشته باشد الان به عینه و وضوح مشخص است که دولت هیچ نظارتی ندارد و هر فردی هر کار که بخواهد انجام می‌دهد و این نگران کننده است. از دولت آقای رئیسی انتظار و توقع این بود که نظارت ها را تقویت کند از ظرفیت های مختلفی که وجود دارد استفاده کند اما می‌بینیم که نظارتی نیست و اگر هم نظارتی باشد نظارت‌های سطحی است.

ارسال نظر