|
کدخبر: 270691 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

اصلاح قانون بودجه به کجا رسید؟

حاجی بابایی: زمانی که یک موضوعی مصوب و قانون می‌شود این قانون حتما باید به سمت اجرا برود در رابطه با پیشنهادهایی که دولت داشته‌ است بعضی موارد از قانون بودجه را دوستان دولت در ذهنشان این بوده است که یک تغییرهایی در آن به وجود بیایید. بعضی‌ها را ما اصلاح کرده‌ایم و در دستور کار مجلس است.

اقتصاد اصلاح قانون بودجه به کجا رسید؟

حدود یک ماه پیش بود که هیات وزیران به پیشنهاد سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به منظور رفع اشکالات و ابهامات برخی از احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در زمینه کنترل قیمت کالاها و افزایش عادلانه میزان حقوق و دستمزدها و برقراری معافیت مالیاتی نسبت به سود یا جوایز متعلق به حساب های بانکی و نظارت عمومی بر تسهیلات و تعهدات غیرجاری اخذ شده از بانک ها، لایحه اصلاح قانون مذکور را به تصویب رساند. لایحه یاد شده در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۱ به امضای رئیس جمهوری رسید و جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

حاجی-بابایی

تعین تکلیف کالا برگ و بازگشت قیمت ها به سال ۱۴۰۰

حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: دراین مصوبه یک سیاست گذاری‌هایی شده که من آن موقع هم با این امر مخالف بودم اما زمانی که یک موضوعی مصوب و قانون می‌شود این قانون حتما باید به سمت اجرا برود در رابطه با پیشنهادهایی که دولت داشته‌ است بعضی موارد از قانون بودجه را دوستان دولت در ذهنشان این بوده است که یک تغییرهایی در آن به وجود بیایید. بعضی‌ها را ما اصلاح کرده‌ایم و در دستور کار مجلس است مثل بحث ۱۹هزار میلیارد تومان قیررایگان که دولت نمی‌خواست از منابع داخلی نفت برداشت کند و اولین باری بود که از منابعی که در اختیار وزارت نفت است برداشت می‌کند کمسیون آن را مصوب کرده و در دستور کار است. بعضی از موارد مثل حقوق گمرکی نیز مطرح شده است مثل بحث تبصره ۱۲ اما بنده با مقامات و رئیس جمهوری صحبت کرده بودم که حدالامکان اصلاح قانون بودجه داده نشود.

وی در مورد تعین تکلیف کالا برگ و بازگشت قیمت ها به سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: این موضوع در مجلس بحث است و پیگیری می شود ما هر نوع کمکی را که بتوانیم به دولت انجام می دهیم اما اصلاح قانون بودجه در مجلس چندان جواب نمی‌دهد. البته موضوع قیر استثناء است به دلیل رایگان بودن در اختیار مناطق محروم قرار بگیرد اما در تبصریه ۱۲ هم ما شفاف اختیار را به دولت داده ایم. یعنی گفته‌ایم که دولت می‌تواند در مواردی ورود پیدا بکند و در آن موارد هم کمیته یا شورای حقوق و دستمزد بنشیند و بعضی از گیرهایی که دولت دارد را بر طرف بکنند.

کالا برگ قانون است

 نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر کالا برگ باشیم یا خیر، اظهار کرد: کالا برگ قانون است. بعید می دانم که مجلس کالا برگ را لغو کند. این نظر شخص من است چون باید مجلس رای بدهد. ما در کالا برگ حسمان بر این است که بیشتر می شود به مردم خدمت کرد ما خط قرمزمان بیشتر روی بحث نگاه به مردم و کمک به مردم است و این که مردم دچار سختی نشوند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان اظهار کرد: حتی به دولت هم اعلام کرده‌ایم که به هر شکلی که می‌توانند با محوریت مردم حرکت کنند و اگر یک جایی کسری بودجه هم به وجود آمد مجلس نهایت کمک را خواهد کرد که این مشکل برطرف کند اما باید از خط قرمز مردم حفاظت و حراست شود. تاکید می‌کنم من نماینده تمام نمایندگان نیستم و از طرف همه آن ها صحبت نمی کنم. نظر شخصی من این است که مجلس روی کالا برگ اصرار دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها