|
کدخبر: 262962 رویا رئیسی

در گفتگو با کارشناس فناوری اطلاعات بررسی شد؛

نئوبانک‌ها کابوس اشتغال می‌شوند؟ / با شعب حضوری خداحافظی کنید

نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات گفت: نئوبانک‌ها با حداقل پرسنل کار می‌کنند، در صورت گسترش افراد جدید استخدام خواهند شد. همچنین به توسعه سایر کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا به واسطه محورهای کاری خودشان نیرو استخدام کنند. نباید مقایسه در خود صنعت داشته باشیم و بحث اشتغال شرایط استفاده از فناوری‌ها را باید جامع بررسی کنیم. در این شرایط با تأثیرات بهتر روبه‌رو خواهیم شد.

اقتصاد نئوبانک‌ها کابوس اشتغال می‌شوند؟ / با شعب حضوری خداحافظی کنید

چند سالی است که در ایران صحبت از بانک‌هایی بدون شعبه می‌شود. بانکی که با نرم‌افزار حساب باز می‌کنید و کارت‌بانکی خود را درب منزل دریافت می‌کنید. در ابتدا مردم ترس از کلاه‌برداری داشتند اما به واسطه صحبت از پشتوانه بانک‌های سنتی اعتماد مردم بیشتر شد. از نظر اصول بین‌المللی بانک‌های بدون شعبه نئوبانک نام دارند. این بانک‌ها به جای تمرکز بر شعبه و فضای فیزیکی برای ارائه خدمات، متمرکز بر اینترنت و خدمات آنلاین هستند. در این خصوص کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز گفت: نئوبانک‌ها نمونه جدیدی از بانکداری هستند که تنها تفاوت آنها با بانکداری سنتی و دیجیتال حذف شعبه است. اپلیکیشن‌های بانکی تلفن همراه متصل به بانک سنتی و شعب فیزیکی هستند. نئوبانک هیچ شعبه فیزیکی ندارد.

نقره-کار

نقره‌کار اظهار کرد: تمام خدمات از طریق اینترنت و اپلیکیشن است. بانک‌های سنتی فرآیند دیجیتالی به مردم ارائه می‌دهند. حتی اگر تمام خدمات بانکی آنها غیرحضوری باشد، در چارچوب نئوبانک نیستند. البته حرکت در مسیر ترندهای روز همراه با معرفی فناوری‌ها به مردم حائز اهمیت است. در تعریف با استاندارهای جهانی متضاد است. در شرایط فعلی بانکداری دیجیتال پیشرفته از سوی بانک‌ها ارائه می‌شود.

نئوبانک‌ها بانکداری سنتی را حذف نمی‌کنند

وی افزود: نئوبانک‌ها در کشورهای پیشرفته به زودی بین مشتریان جایگاه خوبی خواهند داشت. البته به صورت کامل منجر به حذف بانکداری سنتی نمی‌شوند. این توانایی را دارند که بخش بزرگی از بازار را در دست بگیرند. در سایر حوزه‌های تکنولوژی نیز حضور و نفوذ دارند.

این کارشناس فناوری اطلاعات تأکید کرد: در کشور ما شرایط متفاوت است. پشتوانه بانک، امنیت اطلاعات، تضامین لازم و موضوعات متفاوتی مطرح است که باید در خصوص نئوبانک‌ها به پاسخ برسیم. آیا بانک‌ها در قالب استارت اپ توانایی پاسخ‌گویی به خدمات کلان کشور را دارند؟ این سؤالات چالش اصلی بانکداری جدید یا نئوبانک‌ها در کشور ما است. همیشه قانون‌گذاری فاصله دارد و روند رگلاتوری زمان‌بر است. اعتماد مردم به این بانک‌ها نیز موضوعی است که برای نئوبانک‌ها سخت است.

قانون‌گذاری فناوری‌ها زمان‌بر است

نقره‌کار ضمن اشاره به روند کند قانون‌گذاری در حوزه فناوری گفت: چندین سال است که در خصوص رمز ارزها صحبت می‌شود اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. نمی‌دانیم برای فعالیت و داشتن کیف پول دیجیتال با چه مخاطراتی مواجه خواهیم بود. ارزهای دیجیتال در کشور ما فعالین زیادی دارد اما هنوز بلاتکلیف است. در نتیجه نئوبانک با چارچوب جهانی که مستقل خدمات به مشتری ارائه دهد، در ایران نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. متأسفانه این بحث هم همانند سایر فناوری‌ها زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: در حوزه فناوری باید سرعت را در نظر داشته باشیم و پیرامون رگلاتوری و حمایت‌ها سریع عمل کنیم. در غیر این صورت فرصت بزرگی را از فعالین و مصرف‌کننده‌های این حوزه گرفته‌ایم. فناوری به عنوان یک زیرساخت تأثیر در تمامی کسب‌وکارها دارد. تنها باید دانش و نوع ارائه خدمت را تعریف کنیم.

نئوبانک‌ها اشتغال را توسعه می‌دهند

نقره‌کار در پاسخ به دغدغه مردم پیرامون حذف نیروی کار در صنعت بانکداری با ظهور نئوبانک‌ها خاطرنشان کرد: نئوبانک‌ها با حداقل پرسنل کار می‌کنند، در صورت گسترش افراد استخدام خواهند شد. همچنین به توسعه سایر کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا به واسطه محورهای کاری خودشان نیرو استخدام کنند. نباید مقایسه در خود صنعت داشته باشیم و بحث اشتغال شرایط استفاده از فناوری‌ها را باید جامع بررسی کنیم. در این شرایط با تأثیرات بهتر روبه‌رو خواهیم شد. البته باید مباحث آموزشی، دانشگاهی و مهارتی متحول شود. آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی مثل فنی و حرفه‌ای باید سرفصل‌های فناورانه داشته باشند. در غیر این صورت فارغ‌التحصیلی به بازار ارائه می‌دهیم که با شرایط فناوری در حوزه اشتغال هم سو نیست. از الان باید به تمامی این مسائل توجه کرد. در آینده تنها فضا و نحوه اشتغال تغییر خواهد کرد، به جذب نیروی کار آسیب وارد نخواهد شد. احتمالا کسب‌وکار و کارآفرینی رونق بیشتری خواهد داشت.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان گفت: کشور ما به نوعی تحت تأثیر مراودات بین‌المللی است. تا زمانی که به FATF نپیوندیم و تحریم‌ها ماندگار باشد، نمی‌توانیم از تمام مزایای فناوری استفاده کنیم. مسائل کلان باید در سطح کلان حل شود. اگر این روند به خوبی انجام شود، نئوبانک‌ها مسیر خوبی برای تبادلات ارزی و بین‌المللی هستند. از مسئولان و تصمیم گیران می‌خواهم خودشان را از نظر دانش و عملکردی با سرعت فناوری تطبیق دهند یا حداقل مانع ایجاد نکنند تا شاهد تأثیرات مثبت آنها در آینده باشیم.

 

ارسال نظر