|
کدخبر: 255368 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد:

طرحی حیاتی برای نجات تولید و اشتغال

محمدجواد عسکری: با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت می توانیم به نقطه مطلوبی برسیم. این طرح هم در حوزه تولید و هم در اشتغال و ارزآوری اثرگذار است.

اقتصاد طرحی حیاتی برای نجات تولید و اشتغال

یکی از طرح هایی که توانایی و پتانسیل‌ها تاثیرگذاری بر، اصول اقتصادی و سیاست‌‎های استراتژیک کشور را دارد، طرح اصلاح الگوی کشت است. سه هدف فنی، اقتصادی و استراتژیک، طرح الگوی کشت را تشکیل می‌دهد. در واقع برنامه ریزی الگوی کشت یک نظام برنامه ریزی برای تحقق آمایش سرزمین در بخش کشاورزی است و از الزامات تئوریهای توسعه این بخش به شمار می‌رود.این طرح طی سال‌های اخیر یکی از چالش برانگیزترین مباحث مطرح شده در حوزه کشاورزی کشور بوده است. بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران نابسامانی‌های تولید و حتی بازار محصولات کشاورزی را ناشی از عدم اجرای الگوی کشت مناسب می‌دانند در همین راستا گفتگویی با رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داشتیم که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیر طرح اصلاح کشت

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: طرح اصلاح الگوی کشت سالها پیش مطرح بوده است اما دستگاه ها تاکنون آن را به مرحله اجرا نگذاشته اند. در این میان کمیسیون کشاورزی مجلس بطور جدی مصمم است که این طرح را برای حل مشکل بخش کشاورزی در سال جاری عملیاتی کند. در صورتی که  ما این طرح را در دستور کار قرار دهیم. حتما خروجی بهتری برای کشور خواهد داشت و نتایج مطلوبی به دست خواهد آمد. اما نیاز است که سازوکارها و زیرساخت های این موضوع تعریف شود تا انشالله به نقطه مطلوبی برسیم. این طرح هم در حوزه تولید و هم در اشتغال و ارز آوری اثرگذار است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه طرح جامع اصلاح الگوی کشت در جلوگیری از استحصال آب موثر است، اظهار کرد: ما باید به جای کشت‌هایی که با آب بری زیاد دارد، کشت دیگری را جایگزین کنیم اگر این مورد رخ دهد، شاهد اتفاق خوبی در کشور خواهیم بود. استفاده از محصولاتی که نیاز به آب برای‌شان خیلی بالاست مانند محصولات جالیزی و هندوانه آسیب جدی به فضای کشاورزی وارد کرده و حتما باید این موضوع در اصلاح الگوی کشت لحاظ شود.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات کشاورزی به علت عدم نظارت است اضافه کرد: اگر نظارت خوب  و مناسبی صورت بگیرد این قیمت ها نباید اینگونه افزایش پیدا کند.

عسکری همچنین در مورد نقشه راه کشاورزی که در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است، اظهار کرد: کشاورزی حوزه‌ای است که در اقتصاد و توسعه اقتصادی ایران و همه کشورهای جهان، اصلی محوری و بی‌قید و شرط است از آن رو که نیازهای اساسی جامعه از این بخش حاصل می‌شود و می‌توان گفت این بخش «مادر» همه فعالیت‌ها و صنایع مورد نیاز یک اقتصاد پویاست. اکنون بخش کشاورزی براساس آمار منتشره با دارا بودن بیش از ۴.۳ میلیون نفر بهره‌بردار، سهم هشت درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد. بخشی که قبل از انقلاب هم نقش پایه‌ای در اقتصاد ایران داشت و با وجود آنکه نفت و صنعت، ضربه سنگینی به آن وارد آورده، همچنان اولویت اقتصاد کشور است، زیرا امنیت غذایی جمعیت کشور به آن گره خورده است.

اصلاح الگوی کشت یکی از ضروریت‌های کشور

 پیش از این رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مورد موضوع یاد شده بیان کرده بود: یکی از ضروریت‌های کشور، اصلاح الگوی کشت است. لذا نیاز است که یک سند جامعی را در سطح وزارت کشاورزی تنظیم کنیم و بعد برای هر استان سند آمایش داشته باشیم. به‌طور مثال بفهمیم که استان گلستان چقدر شالی‌کاری باید داشته باشد و یا چقدر سیب زمینی و ذرت و کلزا باید کشت کند تا نیازها برآورده شود. این مورد در همه استان ها باید متفاوت باشد. زیرا که اقلیم های هر استان با دیگری متفاوت است.

وی افزود: برنامه الگوی کشت مانند همه برنامه‌های اجرایی پس از مرحله تدوین که انجام شده، برای اجرا شدن نیاز به الزاماتی دارد. در صورت وجود این الزامات و بروز سیاست‌های مربوطه در جامعه کشاورزی کشور زمینه پذیرش اجتماعی طرح پدید خواهد آمد و کنشگران و ذینفعان با مشارکت در اجرای آن از مزایا و منافع آن بهره مند خواهند شد.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها