|
کدخبر: 250973 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مطرح شد:

طرحی مهم برای کمک به صادارت محصولات کشاورزی

رحمت الله نوروزی: الگوی کشت جانمایی صحیح تولید بر اساس پتانسیل‌های طبیعی، اصول اقتصادی و سیاست‌های استراتژیک کشور است.

اقتصاد طرحی مهم برای کمک به صادارت محصولات کشاورزی

الگوی کشت جانمایی صحیح تولید بر اساس پتانسیل‌های طبیعی، اصول اقتصادی و سیاست‌‎های استراتژیک کشور است، به عبارت دیگر سه هدف فنی، اقتصادی و استراتژیک، طرح الگوی کشت را تشکیل می‌دهد. در واقع برنامه ریزی الگوی کشت یک نظام برنامه ریزی برای تحقق آمایش سرزمین در بخش کشاورزی است و از الزامات تئوریهای توسعه این بخش به شمار می‌رود. هدف از تدوین و اعلام برنامه الگوی کشت در گام نخست انجام نوعی از آمایش سرزمین در بخش کشاورزی است. این طرح طی سال‌های اخیر یکی از چالش برانگیزترین مباحث مطرح شده در حوزه کشاورزی کشور بوده است. بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران نابسامانی‌های تولید و حتی بازار محصولات کشاورزی را ناشی از عدم اجرای الگوی کشت مناسب می‌دانند در عین حال برخی هم این مسئله را فرافکنی می‌دانند و معتقدند که بین بحث الگوی کشت و بازار رابطه مستقیمی وجود ندارد و نقش حلقه‌های واسط را در این میان نمی‌توان نادیده گرفت. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

نوروزی

اصلاح الگوی کشت یکی از ضروریت‌های کشور

رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون ، آب وکشاورزی منابع طبیعی مجلس در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: یکی از ضروریت‌های کشور، اصلاح الگوی کشت است. لذا نیاز است که یک سند جامعی را در سطح وزارت کشاورزی تنظیم کنیم و بعد برای هر استان سند آمایش داشته باشیم. بطور مثال بفهمیم که استان گلستان چقدر شالی‌کاری باید داشته باشد و یا چقدر سیب زمینی و ذرت و کلزا باید کشت کند تا نیازها برآورده شود. این مورد در همه استان ها باید متفاوت باشد. زیرا که اقلیم های هر استان با دیگری متفاوت است.

وی افزود: برنامه الگوی کشت مانند همه برنامه‌های اجرایی پس از مرحله تدوین که انجام شده، برای اجرا شدن نیاز به الزاماتی دارد. در صورت وجود این الزامات و بروز سیاست‌های مربوطه در جامعه کشاورزی کشور زمینه پذیرش اجتماعی طرح پدید خواهد آمد و کنشگران و ذینفعان با مشارکت در اجرای آن از مزایا و منافع آن بهره مند خواهند شد.

نوروزی ادامه داد: نکته مهم این است بیش از هر چیز مقدار نیازها را مشخص کنیم. یعنی باید بفهمیم در سطح کشور چه مقدار سیر‌، پیاز یا زعفران نیاز داریم. لذا لازم است که نخست، سندی در این مورد تنظیم کنیم و براساس آن سند پیش برویم. اکنون در منابع آبی کشور بسیار کمبود داریم و باید استان ها را براساس میزان منابع آبی ملزم به کشت محصول کنیم. در دوره نهم مجلس نیز بنده همواره بر این موضنع تاکید می کردم. حتی با آقایان خلیلیان و حجتی وزاری وقت کشاورزی این بحث را مطرح کردم.

لزوم تدوین سندی جامع برای هر شهر

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس اظهار کرد: ما نیاز داریم که بدانیم هر استان چقدر توانایی کشت محصول و همچنین چه مقدار نیاز به مصرف محصولات کشاورزی دارد. لذا باید یک چشم انداز و سندی تعیین شود و در مراکز خدمات در سطح دهستان ها، مدیریت جهاد در سطح شهرستان و سازمان جهاد در مراکز استان ها این موضوع آنالیز شود و نیازها شناسنامه دار شوند. الگوی کشت جانمایی صحیح تولید بر اساس پتانسیل‌های طبیعی، اصول اقتصادی و سیاست‌های استراتژیک کشور است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان در مورد اینکه آیا این طرح کمکی به بخش صادرات خواهد کرد یا خیر اظهار کرد: اکنون برخی از محصولات کشاورزی ما توانسته اند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند. بطور مثال بازار روسیه را توانسته ایم به دست بیاوریم و باید تلاش کنیم تا بازارهای آسیایی را هم به جمع مشتریان محصولات کشاورزی اضافه کنیم. امیدواریم که در سال ۱۴۰۱ بتوانیم طرح اصلاح الگوی کشت را به سرانجام برسانیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها