|
کدخبر: 251728

​امسال کدام رمزارزها سودآور هستند؟

سال گذشته پر از فراز فرودهای شدیدی برای اهالی و علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال بود. علی‌رغم رشد قیمت بیت کوین تا ۶۹ هزار دلار اما بازدهی نهایی آن منفی بود و نتوانست جایگاه و روند صعودی خود را تا پایان سال گذشته ادامه دهد.

به نظر می‌رسد بررسی اینکه چرا این بازار محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود و همچنین چه حوزه و رمزارزهایی، پتانسیل رشد خواهند داشت، در ابتدای سال جدید مطلوب باشد.

آیا رمزارزها دارایی مناسبی برای سرمایه گذاری هستند؟

شاید شما جزو تقریباً نیمی از سرمایه‌گذاران Millennials و Gen X باشید که گفته‌اند «بازنشستگی معجزه می‌خواهد». شما نگران افزایش سرسام‌آور بدهی‌های عمومی، تورم نه چندان گذرا و عواقب پس از افزایش نرخ بهره هستید. بازار رمزارز برای شما مانند یک قایق نجات است.

شاید شما یکی از ۷۰ درصد آمریکایی‌هایی باشید که کنگره را تأیید نمی‌کنند و دیگر به سیاست‌گذاران برای انجام کار درست اعتماد ندارند. شما به دنبال جایگزینی برای برنامه‌ریزان مرکزی در دی سی و پکن هستید. بازار رمزارز برای شما مانند یک راه خروج است.

شاید شما یک پوپولیست باشید - از راست یا چپ - که از دانستن اینکه وال استریت با هیچ عواقبی برای دامن زدن به آخرین بحران مالی مواجه نشده است، احساس غرور می کند و تمایل دارد از سیاست های فدرال که مشتریان خود را مجازات می کند، سود ببرد. یا نگران قدرت انحصاری Big Tech، سانسور و کنترل اطلاعات شخصی خود هستید. برای شما، بازار رمزارز شلیکی از کمان آن‌هاست.

چه به عنوان یک مبلغ و چه به عنوان یک مزدور در بازار رمزارز باشید، متوجه خواهید شد که یکی از نیروهای متحدکننده اصلی در پشت این جنبش، این باور است که فناوری‌‍های غیرمتمرکز با انگیزه‌های مالی جذاب و اغلب سودآور تعبیه شده‌اند. به عنوان جایگزینی برای نهادهای میراثی در حال زوال ما.

این موضوع ما را به اولین پیش‌بینی سال ۲۰۲۲ می رساند: اوضاع قبل از اینکه در دنیای واقعی بهتر شود، بدتر می‌شود. تورم در طول سال ۲۰۲۲ بالای ۵ درصد باقی خواهد ماند (با ۷۰ درصد اطمینان)، در حالی که افزایش نرخ بهره در اواخر سال، شتاب بازار سهام را متوقف می‌کند و به سهام در حال رشد آسیب می‌رساند (با ۶۰ درصد اطمینان از کاهش S&P در سال آینده). این برای بازه کوتاه مدت بازار کریپتو خوب است، اما در میان‌مدت خطرناک خواهد بود، زیرا تعداد بیشتری از شرکت‌های ارزهای دیجیتال و کاربران آن‌ها دچار تشویش می‌شوند و در بحبوحه سرکوب ارزهای دیجیتال توسط دولت بایدن، محدودیت توسط پلتفرم‌های فناوری و بانکی غربی تسریع می‌یابد.

حوزه‌های کریپتوکارنسی که پتانسیل رشد بالایی دارند

«Web۳» که اخیراً بسیار شنیده می‌شود، در درازمدت یک نیروی غیرقابل توقف و اجتناب‌ناپذیر است.

در طول این گزارش چیزهای زیادی برای بازگو کردن وجود دارد، اما موضوع کلی ثابت است: ما از یک اینترنت ساخته شده در زمین اجاره‌ای با مالکان انحصاری به مرز بی نهایتی از امکانات جدید می‌رویم. کریپتو انقلابی معتبر برای همه انحصارها ارائه می‌کند، به همین دلیل است که اجتناب‌ناپذیر بودن آن، سیاست‌گذاران فعلی را می‌ترساند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد تمام عناصر کلیدی مورد نیاز برای موفقیت وجود دارد:

• استعداد: سازندگان جوان باهوش، پرشور و با بینش بزرگ، اغلب در شب‌ها و آخر هفته‌ها به تعداد بی‌سابقه به فضای طراحی باز ارزهای دیجیتال هجوم می‌آورند.

• سرمایه: افزایش سرمایه‌های مخاطره‌آمیز بزرگ، جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های ارزهای دیجیتال و رشد خیره‌کننده در پروتکل‌های در حال ظهور در سراسر موارد استفاده از Web۳ در حال وقوع است.

• زمان بندی: زیرساخت‌های حیاتی در آخرین بازار نزولی نصب شد که پذیرش این جنبش فنی-سیاسی (از نظر اجتماعی و عملی) را آسان‌تر از همیشه کرد.

در پست اخیر اریک پیترز در One River Capital، او استدلال کرد که ما در دوره‌ای از تحولات اجتماعی زندگی می‌کنیم، که جوانان مایلند در فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که مؤسسات نسل‌های قدیمی را مختل می‌کند (یا احتمالاً ورشکست می‌کند). او می‌گوید بهترین بخش جوان بودن و شکست خوردن این است که «شما چیز زیادی برای از دست دادن ندارید». این به ویژه زمانی صادق است که افراد جوان‌تر، مؤسسات قدیمی را به عنوان استثمارگر ببینند.

دیفای به پس اندازکنندگان ۵ درصد و در مقابل ۰.۵ درصد وال استریت ارائه می‌دهد. توکن‌های غیرقابل تعویض NFTبه سازندگان فرصت‌هایی برای کسب درآمد بدون اجاره ۵۰ درصدی هالیوود می‌دهند. بازی‌های باز و نمودارهای اجتماعی نرخ برداشت ۱۰۰ درصدی را از متصدیان فناوری حذف می‌کنند و خطرات تخریب‌کننده را از بین می‌برند.

اعتقاد بر این است که کریپتو تا سال ۲۰۳۰ بزرگتر خواهد شد زیرا اقتصاد کاربر در اینجا یک مرتبه جذاب‌تر است. ما در آستانه تحول کامل اقتصاد جهانی هستیم. تحولی که بزرگتر از موبایل و شاید حتی بزرگتر از خود اینترنت است.

بنابراین احتمالات بین سه سناریو تقسیم می شود:

۱) به احتمال زیاد، ما قبل از پایان سه ماهه اول ۲۰۲۱ یک ضربه به بالا را تجربه می کنیم، به دنبال آن یک بازار نزولی چند ساله کم عمق‌تر، اما همچنان فرسایشی.

۲) ما به حباب ۲۰ تریلیون دلاری رسیدیم که در تمام طول سال دوام می‌آورد. با توجه به سیاست‌های پولی انقباضی در سراسر جهان شتاب ارزهای دیجیتال، بعید اما ممکن است.

۳) ما به آرامی و پیوسته به سمت اهداف بالاتر می‌رویم (تز "ابر چرخه").

چرا Bridges and Nifties و DAOs برای سرمایه‌گذاری اهمیت دارند؟

"Web۳" یک اصطلاح جامع خوب است که ارزهای دیجیتال (طلای دیجیتال و استیبل کوین ها)، محاسبات قراردادهای هوشمند (پلتفرم های لایه ۱-۲)، زیرساخت های سخت افزاری غیرمتمرکز (ویدئو، ذخیره سازی، حسگرها و غیره)، توکن های غیرقابل تعویض (دیجیتال)، ID و حقوق مالکیت)، DeFi (خدمات مالی برای مبادله و وثیقه دارایی‌های، Metaverse (اشتراک دیجیتالی ساخته شده در محیط‌های بازی‌مانند) و حاکمیت جامعه (DAOs یا سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز) را در بر می‌گیرد.

ما شاهد یک انفجار از نوآوری در فضای NFT هستیم که تازه شروع شده است. مشخص نیست که بازار NFTهای فردی تا چه زمانی می‌تواند حباب داشته باشد، اما شکی نیست که ابزار NFT قابل اعتماد است هرچند که هنوز در همه‌جا در دسترس نیست. بازارها، اصول اولیه مالی‌سازی، ابزارهای سازنده، مدل‌های کسب‌وکار جامعه‌محور، و سیستم‌های مدیریت هویت غیرمتمرکز / مدیریت شهرت همگی در مراحل ابتدایی خود هستند. این زیرساخت اصلی یکی از داغ‌ترین مناطق سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

همین امر در مورد ابزار DAO نیز صدق می‌کند که در حال حاضر یک نیاز جدی در جوامع رمزنگاری است، جایی که بی‌علاقگی رأی‌دهندگان به سطوح بحرانی می‌رسد و پردازش سرمایه‌گذاری‌ها بسیار طولانی است. اگر دیدگاه ۱۰ ساله را در نظر بگیرید که بازارهای باز و تحت کنترل توکن جایگزین شرکت‌ها خواهند شد و تشخیص دهید که جوامع به ۱۰۰ برابر بهبود در ابزارهای مالی نیاز دارند تا بتوانند کارآمدتر از رقبای متمرکز عمل کنند و درک کنید که هر تراکنش خزانه داری DAO اساساً امروز تحت رای نیابتی در سطح هیئت مدیره قرار دارد، پس می‌توانید درک کنید که چرا سال ۲۰۲۲ سال ابزارهای DAO خواهد بود.

بلاک چین اتریوم امسال به ظرفیت خود رسید. سایر پلتفرم‌های لایه ۱ با شرط سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران روی توسعه کریپتو برای موازی‌سازی در اکوسیستم‌های جدید و جذب تقاضای مازاد، ۵۰ تا ۱۰۰ برابر ارزش خود را افزایش داده‌اند. همه این بلاک چین‌های جدید (به علاوه مجموعه‌های لایه ۲ اتریوم) باید با یکدیگر تعامل کنند، بنابراین حادترین مشکل در کریپتو امروز ممکن است نبود پل باشد. اگر آینده چند زنجیره‌ای باشد، آن‌هایی که اتصالات زنجیره‌ای بهتر می‌سازند و به جابجایی دارایی‌ها در پاراچین‌ها، زون‌ها و مجموعه‌ها کمک می‌کنند، زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

جداسازی کریپتوها

بخش‌های مختلف کریپتو محرک‌های ارزش متفاوتی دارند. ما از «همه چیز یک ارز دیجیتال است» به «انواع ارزها، پروتکل‌ها ، برنامه‌های DeFi، پلت‌فرم‌های محاسباتی توزیع‌شده، NFT‌ها، بازارهای کسب درآمد...» حرکت کرده‌ایم. این بازار همچنان یک بازار مبتنی بر الگوهای رفتاری است، اما سوال این است که آیا بسیاری از الگوهای رفتاری اصول اساسی را منعکس می‌کنند؟ پاول یکی از روشن‌کننده‌ترین موضوعات را در مورد جدا شدن اخیر بازارهای کریپتو نوشته است:

«این چرخه‌ای است که در آن موارد استفاده از کریپتو غیرمرتبط با بیت‌کوین در نهایت تأیید شد و به پذیرش معنی‌داری دست یافت. Defi و NFT اساساً ۴ سال پیش وجود نداشتند. پیشتر بخش‌های دیگر به‌طور معناداری وجود نداشتند. «ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل»، «پلت‌فرم‌های قرارداد هوشمند»، «حریم خصوصی» و «بخش‌هایی» که کوین‌های کریپتو اغلب توسط آن‌ها تقسیم می‌شوند، خودسرانه و احتمالاً بی‌معنی بودند. کارها زمان‌بندی شده و شما به یک تیم کوچک نیاز دارید یا به زودی نیاز خواهید داشت تا با یکی از آن بخش‌ها همگام شوید.»

این یک پیشرفت مهم و جایی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی چنین مزیت رقابتی عظیمی در مقابل رقبای عمومی خود خواهند داشت. عدم تقارن اطلاعاتی گسترده در استانداردهای «گزارش‌دهی» پروتکل، و زیرساخت‌های مدیریت ریسک محدودی وجود دارد که موانع را برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بالا نگه می‌دارد.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها