|
کدخبر: 238840

نماینده مجلس دهم در گفتگو با گسترش نیوز تشریح کرد:

روش اشتباه دولت برای کسب محبوبیت

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: دولتی‌ها فکر می‌کنند با توزیع پول می‌توانند محبوبیت ایجاد کنند ولی این امکان‌پذیر نیست.

اقتصاد روش اشتباه دولت برای کسب محبوبیت

افزایش یارانه ها و توزیع پول به شکلی نامشخص از مهمترین وعده های رئیسی در طول انتخابات بود. در واقع از یارانه یک میلیون تومانی گرفته تا صدور کارت اعتباری معیشتی برای خانوار ها و نیز تکیه بر حذف ارز ترجیحی و قول‌های رنگارنگ دیگر به مردم توسط رئیسی و تیم او که تعداد زیادی از آنها کاندیدای انتخاباتی بودند وعده داده شد.

  در این میان هر از چندگاهی خبرهایی شایعه مانند منتشر می شود مبنی بر این که واریز مبلغ جدید یارانه در راه است اما اینکه چه میزان می توان روی صحت این اخبار حساب کرد مشخص نیست؛ چراکه حتی پس از انتخابات هم وعده های یارانه ای تمام نشد و هم چنان ادامه دارد. البته وعده‌ها گاهی هم تکذیب می شود. به هر حال مردم بزرگترین و مهم ترین قربانیان این وعده ها هستند. نماینده سابق مجلس در این رابطه معتقد است «تیم دولت مشکلات امروز را نمی‌بینند اما همواره در حال نقد عملکرد دولت قبل است. از همین تریبون به آنها می‌گویم یا دولت قبل را رها کنید یا همه آنها را اعدام کنید». غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم درباره ابعاد این موضوع با گسترش نیوز گفتگو کرده است.  با ما همراه باشید.

تامین اجتماعی فقط نماد است

 ایمن آبادی اظهار کرد: یارانه در کجای دنیا توزیع می‌شود؟ با دلیل و مدرک تاکید می‌کنم که نظام یارانه‌ای موجود در کشور ما در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اگر برخی افراد هم بخواهند این سیستم را با کشور‌های دیگر مقایسه کنند باید این نکته را بدانند که یارانه در نقاط دیگر دنیا فقط به نیازمندان تعلق می‌گیرد و در واقع فقط نوعی قانون  تامین اجتماعی دارند. در کشور ما تامین اجتماعی نداریم بلکه خدمات درمانی اجتماعی داریم. فقط تابلو و نماد تامین اجتماعی وجود دارد.

وعده یک میلیونی یارانه

وی افزود: اگر سیاستمداران جهان را بررسی کنید بسیار تمایل دارند با توزیع بی‌رویه پول محبوبیت ایجاد کنند. در انتخابات اخیر دیدیم که کاندید‌ها هر کدام وعده‌های متفاوتی از ۵۰ تا ۲۰۰ تومان  برای پرداخت یارانه می دادند و در نهایت یک نفر از آنها گفت یک میلیون تومان به مردم یارانه خواهد داد. این وعده‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به این سبک برای توزیع پول میان مردم از اشتباه‌ترین روش‌ها است.

بودجه بی انضباط دولت

ایمن آبادی تاکید کرد: دولت برای ارقام بیان شده در بودجه سال آینده، ساختاری ندیده است و برنامه‌ریزی برای آن وجود ندارد. حتی اگر بتواند آن را عملیاتی کند یارانه حامل‌های انرژی را حذف خواهد کرد. بودجه طراحی شده بسیار بی انضباط است.

مجلس بی اطلاع

وی ادامه داد: از ۲۵ کالا که مشمول دریافت ارز ترجیحی می‌شوند دولت ۱۸ کالا را حذف کرد و مجلس هیچ ایرادی نگرفت. مجلس حتی اطلاع ندارد ریز این حذفیات شامل کدام کالا می‌شود. در مجموع هم از ۷ کالای باقیمانده ۵ کالا حذف شد و فقط گندم و دارو باقی ماند.

یارانه بی فایده

این نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: نتیجه این روند هم این است که سال آینده شرایط برای مردم بسیار سخت خواهد بود.  دولت باید رفاه ایجاد کند ولی فقط به فکر سیستم است و مردم در این میان فراموش شده‌اند. توزیع پول؛ حجم نقدینگی و نرخ تورم را افزایش می‌دهد و سرعت گردش پول حدود ۵ برابر بیشتر از حجم نقدینگی می‌شود. هر چه قدر عددی را که به عنوان یارانه پرداخت می‌شود زیاد کنند و حتی به نفری ۲۵۰ تومان برسانند باز هم مشکلی از مردم حل نمی‌شود.

یارانه یا صدقه؟

ایمن آبادی گفت: دولت باید به سمت کنترل کشور برود و بساط توزیع پول و صدقه دادن جمع شود. ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گوید سازمان و نظام تامین اجتماعی برای کمک به نیازمندان و سازو کاری شبیه به یارانه تشکیل دهید اما دولتی‌ها فکر می‌کنند با توزیع پول می توانند محبوبیت ایجاد کنند و این امکان‌پذیر نیست، مگر درحال‌حاضر اگر به کسی ۴۵ هزار تومن بدهیم دعایی می‌کند؟ چون نرخ تورم بالاست و از حیث همین تورم پول بی‌اثر است بنابراین هیچ فایده‌ای ندارد.

وی افزود: این روند باید به کمک تامین اجتماعی اصلاح شود و راهی ندارد جز اینکه به جای پرداخت یارانه به شکلی که امروز وجود دارد، کل مسئولیت را به سازمان تامین اجتماعی بسپاریم و این سازمان هم نیازمندان را تحت پوشش قرار بدهد.

صدقه با منت به مردم

ایمن آبادی ادامه داد: شعار امروز دولت و روش آن این است که صدقه‌ای به مردم می دهیم و منت می گذاریم. من قول میدهم که در فصل بهار هیچکس نمی تواند پول آب و برق و گاز را پرداخت کند زیرا دولت یارانه حامل‌های انرژی را حذف کرده است.

وی افزود: امروز دیگر نمی‌توانیم بگوییم سفره مردم کوچک شده چرا که سفره مردم جمع شده و وضع هرروز بدتر می‌شود. دولت می‌گوید من جراحی اقتصادی می کنم؛ در حالی که مردم گام به گام جراحی می شوند.

اعدام کارکنان دولت قبل

 نماینده مجلس دهم اضافه کرد: من معتقدم به آقای رئیسی باید کمک شود اما او تیم ناآگاه، بی‌سواد و بی‌اطلاعی دارد. تیم دولت مشکلات امروز را نمی‌بینند اما همواره در حال نقد عملکرد دولت قبل هستند. از همین تریبون به آنها می‌گویم یا دولت قبل را رها کنید یا همه آنها را اعدام کنید چرا که شعار دولت رئیسی ترمیم شرایط و جبران کاستی‌های دولت روحانی بود اما در این ۶ ماه فقط سرگذشت دولت تدبیر و امید بارها و بارها روایت شده است. می گویید دولت قبل جنایتکار بود؟ همه مسئولین آن دولت را اعدام کنید و ما صلوات می فرستیم.

وی افزود: بودجه‌ای که توسط دولت طراحی و برنامه‌ریزی شده برای کشور مشکل امنیتی ایجاد می‌کند و مجلس اصلا متوجه نیست و کلیات آن را تایید کرده است.

یارانه؛ عوام فریبی بزرگ

ایمن آبادی ادامه داد: پرداخت یارانه یک عوام فریبی بزرگ است و گرانی و افزایش تورم را در پیش دارد. ۷۰۸ هزار میلیارد تومان در زمان لایحه بودجه، کسری بودجه وجود داشته و اکنون بودجه ناتراز است.

 وی ادامه داد: در بحث تعیین اعداد و ارقام جدید برای یارانه‌ها دولت بر حذف ارز ترجیحی حساب کرده بود و امیدوار بود که مجلس هم با این روش موافقت می‌کند. بر همین اساس هم به مردم وعده داده شد که یارانه‌ها را به مبلغ دیگری می رسانند اما در اجرای این وعده ناکام ماند. افرادی که شعار می‌دادند سه‌روزه بورس را درست می‌کنند، اکنون کجا هستند؟ مردم روز به روز بیشتر تلف می‌شوند.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر