|
کدخبر: 226590 رویا رئیسی

سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سرنوشت کسب‌ و کارهای اینترنتی بعد از بازنشستگی الکسا

خیلی از فعالان بازار درباره بازنشستگی الکسا اظهار خوشحالی کردند. الکسا در شرایط فعلی نقش آن‌چنانی در میان کسب‌وکارهای اینترنتی ندارد. البته در گذشته فضا متفاوت بود و تعداد کسب‌وکارها به این اندازه رشد نکرده بود.

اقتصاد سرنوشت کسب‌ و کارهای اینترنتی بعد از بازنشستگی الکسا

هم‌زمان با رونق کسب‌وکارهای مجازی میان مردم و روند فعالیت سایت‌های خبری رقابت در فضای مجازی گسترده شد و برای این رقابت سایت‌ها از ابزاری استفاده می‌کردند که روند فعالیت خود را نمایش دهند. یکی از این ابزارها سرویس الکسا است که سایت‌ها را جهان رتبه‌بندی می‌کند. الکسا رتبه‌بندی را بر اساس میزان بازدید و مدت زمان حضور کاربران سایت، ارائه می‌دهد. البته ۱۸ آذرماه بود که شرکت آمازون اعلام کرد، خدمات رتبه‌بندی وب‌سایت Alexa.com متوقف خواهد شد. الکسا در سال ۱۹۹۶ میلادی راه‌اندازی شد و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در اولین روز از ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی به طور کامل تعطیل خواهد شد. در خصوص تأثیر حذف الکسا بر کسب‌وکارهای اینترنتی رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: سایت الکسا رتبه‌بندی غیر شفافی را ایجاد کرد و پایان کار این سایت تأثیرگذار بر روند کسب‌وکارهای اینترنتی نیست. خیلی از فعالین بازار درباره بازنشستگی الکسا اظهار خوشحالی کردند. افزایش رتبه الکسا به واسطه ابزارها و اقدامات تقلبی (fake) ایجاد شده بود. بر اساس این رتبه جعلی سایت‌ها ارزش گزاری می‌شدند.

الفت_نسب

الفت نسب اظهار کرد: در شرایط فعلی نقش آنچنانی در میان کسب‌وکارهای اینترنتی ندارد. البته در گذشته فضا متفاوت بود و تعداد کسب‌وکارها به این اندازه رشد نکرده بود. از سویی فضای کسب‌وکارهای اینترنتی امروز نسبت به گذشته تخصصی‌تر شده است. به این واسطه بود و نبود سایت الکسا خیلی مؤثر نیست.

جایگزین ایرانی برای الکسا داریم؟

وی افزود: در شرایط فعلی ابزارهای دقیق‌تر و تخصصی‌تری برای رتبه‌بندی وجود دارد. سایت‌های رتبه‌بندی ایرانی نیز وجود دارد اما خیلی در میان فعالان فضای مجازی معرفی نشده است.

سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی تأکید کرد: اعتبار سنجی سایت‌ها باید واقعی باشد و شاهد ورود شرکت‌های رتبه‌بندی به این حوزه هستیم. کسب‌وکارها نیز به این سمت رفته‌اند و استفاده از شرکت‌های رتبه‌بندی برای کسب‌وکارها جذاب شده است. رفته رفته باید منتظر واکنش بازار باشیم تا جذب یک سامانه شود.

الفت نسب در پایان پیرامون هزینه پرداختی کسب‌وکارها برای افزایش رتبه الکسا گفت: کسب‌وکارهای مختلف هزینه‌های متفاوت برای رتبه‌بندی الکسا پرداخت می‌کردند. رقم دقیق این هزینه مشخص نیست.

کدام سایت‌ها جایگزین الکسا می‌شوند؟

هر فعالیت در حوزه کاری خود رقبایی دارد. الکسا هم رقبای جدی در کار خود داشت که با اعلام بازنشستگی احتمالاً رقابت در میان آن‌ها شدت پیدا خواهد کرد. در ادامه همراه ما باشید تا جایگزین‌های الکسا را به شما معرفی کنیم. یکی از سرویس‌های جایگزین الکسا Ahrefs است که در حوزه بررسی ترافیک سایت، لینک‌های مورد نظر، بررسی و ساخت بک لینک‌های سایت و طراحی استراتژی لینک سازی فعال است. رقیب بعدی SimilarWeb است که سرویسی مناسب برای تحلیل رقبای کسب و کار شما، آنالیز وب‌سایت‌ها و بررسی بک لینک‌ها است. GrowthBar به صورت تخصصی در محور تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا، پیگیری رتبه‌بندی سئو فعال شده است. همچنین Seolyzer نیز رقیب بعدی الکسا است که شناسایی مشکلات و خطاهای سایت، KPI های منحصر به فرد و مقایسه صفحات مهم سایت را به شما ارائه می‌دهد. اگر حجم سرچ کلمات کلیدی، مدیریت بک ‌لینک‌ها و شناسایی خطاهای فنی سئو برای شما مهم است، توصیه می‌کنیم از Bing Webmaster استفاده کنید. برای بررسی عملکرد وب‌سایت، شخصی‌سازی UX سایت نیز می‌توانید ازHubSpot Website Grader استفاده کنیم. در خصوص رتبه کلمات کلیدی و نمایش مشکلات سایت Google Search Console سرویس مفیدی است. Google Analytics رقیب جدی الکسا است که مقایسه ترافیک ارگانیک با غیر ارگانیک، شناسایی ترافیک مخرب، مشاهده صفحات پر بازدید را برای شما بررسی می‌کند. برای تحلیل تخصصی‌تر هم می‌توانید از UpCity Free SEO Report Card استفاده کنید که تجزیه و تحلیل وب‌سایت، نمایش تعداد صفحات ایندکس شده، گزارش بک لینک‌ها را ارائه می‌دهد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها