|
کدخبر: 216709 رویا رئیسی

کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تهدید کسب و کارها با اجرای آزمایشی طرح صیانت

اجرای این طرح به صورت آزمایشی برای ۳ تا ۷ سال پیشنهاد خوبی نیست. در گذشته شاهد بودیم که طرح‌های آزمایشی هیچ‌ وقت تغییر نکردند و ادامه داشتند. آزمایشی بودن طرح برای ۳ تا ۷ سال با توجه به سرعت پیشرفت فناوری قابل قبول نیست.

فناوری تهدید کسب و کارها با اجرای آزمایشی طرح صیانت

طرح صیانت با وجود تمامی مخالفت‌ها در دستور کار نماینده‌های کمیسیون مشترک است و ظاهراً هر روز مخالفان این طرح بیشتر می‌شود. در بدنه مجلس هم نمایندگان زیادی با این طرح مخالفت کرده‌اند. تا به امروز ۵ جلسه برای بررسی این طرح برگزار شده است و به بیان کلیات اکتفا شده است. با وجود قوانین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خیلی از کارشناسان طرح صیانت را بی‌اساس می‌دانند. در این رابطه گفتگویی با رئیس سابق هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران داشتیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

طرح صیانت چندین گام رو به عقب است

آزاده داننده، رئیس سابق هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز در خصوص طرح صیانت در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: انگیزه بانیان و هدفشان از اجرای این طرح مشخص نیست؟ در فضای مجازی چه مشکلاتی وجود دارد که نمایندگان به دنبال صیانت هستند؟ طرح صیانت ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد. مهم‌ترین سؤال این هست که چرا به طرح صیانت نیاز داریم؟ نمایندگان مردم باید به تمامی این سؤالات پاسخ دهند.

داننده

داننده اظهار کرد: مشکل فرهنگی نیاز به راهکار فرهنگی دارد. مشکلات اقتصادی و کلاه‌برداری را باید راهکار جداگانه داشته باشد. با توجه به طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد که تمرکز بر روی مسائل فرهنگی است. نباید ابعاد دیگر طرح با توجه به مسائل فرهنگی تحت الشعاع قرار بگیرد. این طرح ابعاد مختلفی دارد که باید به تمامی آنها نکاه دقیق داشته باشیم.

وی افزود: بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ نیز موضوع مهمی است. اصل ۸۵ طرح را از شفافیت خارج می‌کند. جمع محدودی در بررسی این طرح مشارکت دارند. مردم مسیر همواری برای ارائه نظر خود به نمایندگان ندارند.

پیشکسوت کارآفرین حوزه فاوا تأکید کرد: اجرای این طرح به صورت آزمایشی برای ۳ تا ۷ سال پیشنهاد خوبی نیست. در گذشته شاهد بودیم که طرح‌های آزمایشی هیچ‌ وقت تغییر نکردند و ادامه داشتند. آزمایشی بودن طرح برای ۳ تا ۷ سال با توجه به سرعت پیشرفت فناوری قابل قبول نیست.

داننده در ادامه گفت: در شرایط کرونا بستر آی تی شرایط طلایی را ایجاد کرد که در خیلی از زمینه‌ها مثل آموزش مؤثر بود. اگر فناوری‌ها نبودند، هنوز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای آموزش بودیم. مناطق محروم هم فضای آموزشی را از دست داده بودند. در بحث کسب‌وکارها هم اگر فناوری نبود، آسیب‌های شدیدی را شاهد بودیم. اشتغال‌زایی خوبی در فضای مجازی ایجاد شد.

وی افزود: طرح صیانت چندین گام رو به عقب است و فرصت‌ها را از دست خواهیم داد. نماینده‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قاعدتاً به موضوعات اقتصادی اشراف ندارند. در نتیجه نباید انتظار بررسی مسائل کسب و کارها را داشته باشیم و باید نماینده مردم در کسب و کارها در این طرح اظهار نظر کند.

رئیس سابق هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پایان تأکید کرد: مردم باید مطالبه خود را از طریق تشکل‌ها مطرح کنند تا درخواست آن‌ها به نتیجه برسد. نباید طرح صیانت پشت درهای بسته بررسی شود.

طرح صیانت نیاز به پختگی دارد

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که با توجه به اظهارنظرهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح صیانت ناپخته است و کارشناسان در این طرح حضور ندارند. طرح صیانت را نباید تنها از دید فرهنگی بررسی کرد. اینترنت و فضای مجازی بر تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها تأثیر گذاشته‌اند. نفوذ اینترنت در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... را شاهد هستیم. اجرای آزمایشی طرح صیانت هم خالی از آسیب نیست و باید نماینده‌ها و افراد متخصص در حوزه آی تی درباره این طرح اظهارنظر کنند. قانون جامعی مثل طرح صیانت باید علنی بررسی شود و تصویب در پشت درهای بسته اعتماد مردم را خدشه‌دار خواهد کرد.

ارسال نظر