|
کدخبر: 224286 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

سایت داران بخوانند / آینده رتبه بندی بعد از بازنشستگی الکسا

الکسا پس از حدود ۲۵ سال فعالیت و رتبه بندی سایت ها بازنشسته خواهد شد. اما بعد از الکسا آینده رتبه بندی سایت ها چه می‌شود؟

فناوری سایت داران بخوانند / آینده رتبه بندی بعد از بازنشستگی الکسا

مدت هاست که بسیاری از صاحبان سایت ها نگاه ویژه ای به رتبه بندی ارائه شده توسط سایت الکسا دارند. الکسا در کنار ارائه رتبه جهانی و کشوری، توضیحاتی در خصوص سئو و بهبود بازدیدکنندگان می‌دهد. اما این سایت در چند روز اخیر با مشکلاتی در ارائه رتبه سایت ها مواجه شد. اما ماجرا چه بود؟

در این هفته چند روز رتبه سایت ها توسط الکسا تغییری نکرد و شایعات مختلفی درباره توقف فعالیت الکسا مطرح شد. پس از آن الکسا اعلام کرد که قرار است به فعالیت خود در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ (‍‍۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) خاتمه دهد. این سایت حدود ۲۵ سال به ارائه خدمات مختلف به سایت داران پرداخت اما به این نتیجه رسید که دیگر به فعالیتش ادامه دهد. لازم به ذکر است که آمار بازدید از سایت الکسا نیز نشان دهنده کاهش ترافیک و توجه به آمار ارائه شده توسط این پلتفرم بود. حال باید دید بعد از بازنشستگی الکسا چه بر سر رتبه بندی سایت ها خواهد آمد؟

رتبه بندی سایت ها توسط گوگل

پیش از الکسا، ابتدا بحث رتبه بندی سایت ها توسط گوگل مطرح شد و از آن با نام page rank یاد می‌شد. گوگل بر اساس معیارهای خود به سایت ها رتبه ای بین ۱ تا ۱۰ می‌داد. اما پس از مدتی گوگل رتبه بندی خود را متوقف کرد تا سایت ها به تمرکز روی سئو و افزایش میزان بازدیدها بپردازند. البته همچنان سایت هایی هستند که به صورت تقریبی رتبه سایت را بر اساس گوگل ارائه می دهند. در همین حین که گوگل بحث رتبه بندی را متوقف کرد، الکسا فعالیت خود را برای رتبه بندی سایت ها شروع کرد و گوی رقابت را از گوگل دزدید.

پیج-رنک-گوگل

الکسا و چند مشکل اساسی

پس از روی کار آمدن الکسا همه نگاه ها به سمت رتبه بندی صورت گرفته توسط این پلتفرم رفت. اما یکی از مشکلات اساسی الکسا، رتبه بندی تقریبی آن بود و معیارهای دقیقی برای این رتبه بندی وجود نداشت. به این صورت که حتی سایت داران برخی مواقع با وجود افزایش میزان بازدید شاهد افت رتبه بودند. البته اگر نیاز به رتبه بندی بهتر و دقیق تر داشته باشید الکسا هزینه ای دریافت می‌کرد. پرداخت این هزینه به ویژه برای دارندگان سایت در ایران به دلیل مسایل تحریمی با مشکل مواجه بود.

گوگل آنالیتیکس و جایگزینی برای الکسا

حال بعد از بازنشستگی الکسا در اردیبهشت ۱۴۰۱ احتمالا دو اتفاق مهم رخ می‌دهد. یکی از این موارد آن است که به طور کلی اهمیت رتبه بندی سایت ها تا حدودی کاهش می‌یابد و همه نگاه ها به سمت گوگل آنالیتیکس و میزان بازدیدها معطوف می‌شود. گوگل آنالیتیکس را می‌توان یکی از مهم ترین ابزارها برای دارندگان سایت ها دانست که آمار دقیقی از میزان بازدیدها و منبع ترافیک سایت می دهد. بنابراین گوگل آنالیتیکس به یکی از مراجع مهم به خصوص در بحث تبلیغات و درآمدزایی سایت ها تبدیل می‌شود. در کنار این مورد، سایتی به نام سیمیلار وب جایگزین الکسا در رتبه بندی سایت ها خواهد شد.

گوگل-آنالیتیکس

سیمیلار وب را بیشتر بشناسید

سیمیلار وب از جمله سایت هایی است که یکی از رقبای سر سخت الکسا محسوب می شود. این سایت نیز همانند الکسا رتبه کشوری و جهانی سایت ها را مشخص می کند. اما چند نکته مهم در این میان مطرح می‌شود. به طور کلی و بر اساس شواهد سیمیلار وب رتبه دقیق تری از سایت ها ارائه می‌دهد. ضمن این که دیگر بابت رتبه بندی دقیق هزینه ای از دارندگان سایت دریافت نمی‌شود و با ثبت گوگل آنالیتیکس هر سایت می‌توانید به رتبه بندی دقیق دست پیدا کنید. ضمن این که سیمیلار وب اطلاعات جامع تری در خصوص میزان بازدید، منبع ترافیک و آمار بازدیدکنندگان از طریق شبکه های اجتماعی را در اختیار صاحبان سایت قرار می دهد. البته یک نکته مهم را باید گفت که به طور کلی رتبه سایت های موجود در ایران در سیمیلار وب بالاتر از رتبه ای است که الکسا به همان سایت ها اختصاص می‌داد.

سیمیلار-وب

جمع بندی

بسیاری از دارندگان سایت ها به خصوص آن هایی که رتبه و محبوبیت پایینی دارند از بازنشستگی الکسا خوشحال شدند. اما باید گفت که میزان بازید، رتبه و محبوبیت سایت را نمی‌توان پنهان کرد و حتی با وجود توقف فعالیت الکسا سایت های مشابه دیگری هستند که این کار را انجام می‌دهند. بنابراین در صورتی که صاحب سایت با رتبه و محبوبیت پایین هستید باید به تلاش خود ادامه دهید تا رتبه بهتر و میزان بازدید بیشتری کسب کنید.  

ارسال نظر