|
کدخبر: 220405

شروع فروش فوری خودرو با اعلام قیمت های جدید؟

به نظر می‌رسد که قرار است به زودی قیمت های جدید برای خودروهای داخلی اعلام شود.

اقتصاد شروع فروش فوری خودرو با اعلام قیمت های جدید؟

ایران خودرو و سایپا چندی پیش اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند. اما پس از آن پس از آن نیز رئیس جمهور دستوری برای لغو افزایش قیمت ها داد. پیش از آن قرار بود فروش های فوری به صورت هفتگی صورت پذیرد اما با لغو افزایش قیمت ها خودروسازان به نوعی قید فروش فوری را زدند و فقط پیش فروش صورت گرفت.

آنطور که مشخص است خودروسازان در انتظار اعلام قیمت های جدید هستند تا پس از آن فروش فوری خودرو را دوباره از سر گیرند چرا که این نوع فروش با تحویل کوتاه مدت چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.

ستاد تنظیم بازار قرار است روز چهارشنبه هفته جاری، موضوع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را بررسی و نظر نهایی خود را نسبت به اصلاح قیمت‌ها اعلام کند. در همین راستا قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اظهار کرد: ان شاءالله این هفته (روز چهارشنبه همزمان با برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار) در مورد اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار صحبت می‌شود و این امر منجر به تصمیم‌گیری خواهد شد.

در حالی که ستاد تنظیم بازار قرار است در مورد قیمت خودرو، تصمیم نهایی را بگیرد و ابلاغ کند، دو نگاه بر وضعیت قیمت خودرو حاکم است؛ یک گروه مخالف صد درصد افزایش قیمت خودرو هستند و می‌گویند قیمت‌های فعلی بالا است و هرگونه رشد قیمت به ضرر مردم است؛ آنها در مصاحبه‌هایشان خواستند که شرکت‌های خودروسازی با کاهش و مدیریت هزینه به سمت ثبات قیمت بروند و درخواست تغییر قیمت‌ها را نداشته باشند.

اما گروهی دیگر به اقتصاد آزاد اعتقاد دارند و می‌گویند هرگونه دخالت دولت در قیمت اشتباه است و دولت سیزدهم نباید خود را گرفتار مبحث قیمت کند. آنها مثال سایر کشورها را می‌زنند و تأکید دارند که هیچ کشوری حتی در بدترین شرایط سراغ قیمت‌گذاری نمی‌رود. موافقان اقتصاد آزاد عنوان می‌کنند که دولت‌ها وقتی زمان خود را صرف قیمت کنند، از مباحث اصلی اقتصاد دور می‌شوند و این امر باعث چالش‌های متعددی می‌شود. پیش از این بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه ستاد تنظیم بازار با توجه به تورم بخشی می‌تواند قیمت‌گذاری خودرو را دنبال کند، به «ایران» گفته بود: «امیدوارم تصمیمی برای این حوزه اتخاذ شود که صنعت خودرو و زنجیره تولید آن در شرایط سخت تحریم تضعیف نشود.»

حال باید منتظر ماند و دید که آخر هفته چه اتفاقی برای قیمت خودروهای داخلی می‌افتد. البته این در شرایطی است که واردات خودرو به کشور نیز همچنان آزاد نشده و به نوعی بازار به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان داخلی قرار دارد.

 

ارسال نظر