|
کدخبر: 217358

خودروهای ایران به کجا صادر می‌شود؟

مجوز واردات خودروی ساخت ایران از سوی دولت سوریه، طی دست‌کم یک‌سال‌ونیم گذشته لغو شده است و هیچ خودروی تولیدی از ایران اجازه ورود به این کشور را ندارد.

براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، دولت سوریه نه تنها استانداردهای سختگیرانه‌ای را در ارتباط با واردات خودرو اعمال کرده که با بلند کردن دیوار تعرفه برای واردات خودرو از ایران مسیر را به میزانی باریک کرده که طی یک سال و نیم اخیر هیچ خودرویی از ایران و دیگر کشورها به این کشور عربی صادر نشده است.

آن‌طور که محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید این تصمیم دولت سوریه تنها شامل خودروهای ایرانی نیست و این ممنوعیت برای خودروهای تولیدی سایر کشورها نیز اعمال شده است. به نظر می‌رسد دلایلی که دولت سوریه را مجاب کرده تا جلوی واردات خودرو را به کشورش را بگیرد همان دلایلی است که در سه سال گذشته واردات خودرو به کشورمان را ممنوع کرده است. دولت سوریه ‌مانند دولت ایران ظاهرا به فکر ساماندهی ارزی است و نگرانی از نبود منابع ارزی کافی برای واردات خودرو و جهش نرخ ارز این کشور را واداشته که واردات را ممنوع کند. در حال حاضر ایران‌خودرو یک کارخانه با سه سالن مجهز در این کشور دارد و دولت ایران با توجه به زیر‌ساخت‌های موجود خودروسازان حساب ویژه‌ای روی بازار سوریه باز‌ کرده بود. اما به دلیل ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی دولت سوریه در بخش واردات خودرو و قطعه این زیرساخت‌ها در آن کشور بلااستفاده است.

نجفی‌منش می‌گوید سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده و ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران این کشور را مجاب کند تا اجازه واردات داده شود.

نجفی‌منش تاکید می‌کند که مذاکره‌کنندگان ایرانی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقل‌وانتقال ارز جهت واردات خودرو از ایران را به مقامات دولت سوریه ارائه داده‌اند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران، از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است. این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه می‌دهد که تلاش‌هایی نیز برای تهاتر خودرو با لیر سوریه و استفاده از درآمد حاصل از فروش خودرو برای اعزام زائر به این کشور خبر داد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و برنامه‌هایی که رضا فاطمی‌امین برای صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ طرح‌ریزی کرد شاهد بودیم که صادرات خودرو مورد توجه ویژه قرار گرفته است. برنامه وزیر صمت برای صادرات خودرو در افق ۱۴۰۴ صادرات همان یک میلیون دستگاهی است که در سند راهبردی صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ در سال ۹۶ از سوی این وزارتخانه منتشر شده بود با این تفاوت که در زمانی که این سند راهبردی منتشر شد خبری از تحریم‌های اقتصادی به خصوص تحریم صنعت خودرو نبود و به نظر می‌رسید با توجه به افقی که در آن زمان پیش روی صنعت خودروی کشور قرار داشت این هدف‌گذاری با اما و اگرهایی قابل دسترس است.

طبق بررسی‌‌ اطلاعات منتشر شده توسط خودروسازان در سایت کدال سازمان بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، در هفت ماه امسال خودروسازان تنها هزار و ۱۸۷ دستگاه در قالب خودروی کامل و قطعات را صادر کرده‌اند. در این بین، ایران‌خودرو صادراتی تنها ۱۶ دستگاهی داشته و سایپا نیز آمار هزار و ۱۷۱ دستگاهی را به ثبت رسانده است. سایپایی‌ها البته فقط ۲۱۱ دستگاه خودروی کامل (CBU) را در هفت ماه امسال صادر کرده‌اند و باقی آمار صادراتی آنها به بخش قطعات مربوط می‌شود. چنانچه سیاستگذار خودرویی بخواهد تا به هدف‌گذاری خود در ارتباط با صادرات خودرو در افق ۱۴۰۴ وفادار بماند باید طی حدود ۳ سال باقی مانده رشد هزار برابری را در این زمینه محقق کند.

مقاصد صادراتی خودروسازان نشان می‌دهد در حال حاضر عراق به عنوان بازار اصلی صادراتی مورد توجه شرکت‌های خودروساز قرار دارد.

بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران می‌گوید شرکت‌های خودروساز به دنبال ورود به دیگر بازارهای منطقه از جمله ارمنستان هستند و حتی بازار جمهوری آذربایجان را نیز در دستورکار قرار داده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر