|
کدخبر: 204273

تصمیم مهم برای قیمت خودرو / دولت جدید با خودروسازان چه می‌کند؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید تا زمانی که دولت و سایر تصمیم‌گیران قیمت گذاری دستوری خودرو را متوقف نکنند، نمی‌توان انتظار داشت این صنعت و بازار به روزهای خوب بازگردند.

اقتصاد تصمیم مهم برای قیمت خودرو / دولت جدید با خودروسازان چه می‌کند؟

محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: یک تصمیم غلط که در تمام سال‌های گذشته تکرار شده و هیچ دولتی نخواسته یا نتوانسته آن را تغییر دهد، اصرار بر قیمت گذاری دستوری خودرو و اعمال سیاست شورای رقابت در این بخش است.

به گفته وی، فرمول قیمت گذاری شورای رقابت از همان روز نخست مبنای درستی نشد و از این رو در تمام سال‌های گذشته نه تنها خودروسازان و قطعه سازان نتوانسته‌اند از تولیدات خود سود ببرند که حتی تولید همواره با زیان مواجه بوده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بسیاری از بازارهای اقتصاد ایران تحت تاثیر تورم و افزایش قیمت‌ها، امکان بالا بردن نرخ محصولات خود را دارند، توضیح داد: در ماه‌های گذشته تجربه بازار مرغ و تخم مرغ را دیدیم. آیا می‌توان به آنها اتهام زد که از عمد قیمت‌ها را بالا برده‌اند؟ تولیدکنندگان این بخش‌ها، تحت تاثیر افزایش تورم و فشارهای هزینه‌ای مجبور به بالا بردن قیمت محصولات خود شدند و اگر بناست این روند متوقف شود، باید مسائل کلان اقتصادی بهبود یابد.

نجفی منش ادامه داد: همین تجربه را در بسیاری از دیگر بازارها نیز می‌بینیم اما وقتی نوبت به خودرو می‌رسد، ناگهان صحبت از قیمت گذاری دستوری و مصوبات قانونی مطرح می‌شود که صنعت خودرو را به شرایط امروز کشانده که خودروسازان از سویی با زیان انباشته و از سوی دیگر با بدهی گسترده به قطعه سازان مواجه هستند.

وی با اشاره تولید زیان ده خودروسازان بیان کرد: برای مثال اگر قیمت تمام شده یک خودرو ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود، شورای رقابت اصرار دارد که این خودرو باید با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به فروش برسد و این در حالی است که همین محصول در بازار آزاد ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این یعنی ما تولیدکننده را زمین گیر کرده‌ایم و فضا را برای رانت باز گذاشته‌ایم.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم در رابطه با صنعت خودرو باید تصمیمی مهم بگیرد. اگر بناست این صنعت از شرایط فعلی خارج شود، باید قیمت گذاری دستوری را متوقف کنند و اگر کار با روال فعلی ادامه یابد نه تنها اوضاع تولیدکنندگان بهتر نخواهد شد که حتی ما هر روز باید از زیان و بدهی بیشتر صحبت کنیم.

شورای رقابت در طول سال‌های گذشته به عنوان مسئول قیمت گذاری خودروهای تولید داخل، به شکل فصلی نرخ جدید محصولات ایران خودرو و سایپا را اعلام می‌کند.

با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها، نرخ خودروها در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت رسمی محصولات در کارخانه است و از این رو کارشناسان از به وجود آمدن یک فضای رانت بزرگ برای خرید خودرو به قیمت رسمی و فروش آن در بازار آزاد می‌گویند.

وزارت صمت دولت سیزدهم هنوز برنامه خود برای قیمت گذاری دستوری خودرو را اعلام نکرده است.

منبع: ایسنا
  • ناشناس ارسالی در

    اگر خودرو ساز وقطعه سازان ضرر می کنند پس تولید رامتوقف کنند اجازه دهند ازخارج خو درو واردکنند چرا اسراردارید خودرو بی کفی ت ومرگبارداخلی باید خریده شود واجازه ورو د خودرو خارجی رانمی دهیدچراپراید 20 میلی ون را150 میلیون تومان می دهید درحالی که این ماشین درکل جهان خریدارندارد چرا خودت ان ماشین خارجی سوار می شوید وبه دیگران ا جازه نمی دهید ماشین خارجی سواربشوند آیا اسلام اینگونه که شما می گوید هست آیا اگر امیرالمومنین حضرت علی ع اگر امروزبودند این رفتارشما که باگفتار شما هم خوانی ندا رد میدید آیا دستور زدن گردن شما رانمی دا د

  • ناشناس ارسالی در

    این مملکت درست بشو نیست چون هیچکس با تخصص خود بکار گرفته نشده و یااصلا تخصص ندارد.

  • رضا ارسالی در

    مردم چقد باید پول بدن تا این اختاپوسها س ود کنند... سیر بشو نیستن خود... یکی به ف کر سود مردم جیب مردم هم باشه همش که نمیش ه به فکر خودرو سازها باشن اگه میخوان ضرر نکنن از سود کارخونه های خودرو سازی نرن ج ای دیگه سرمایه گذاری کنن... خودروهاشون ا رزش سوار شدن ندارن

  • وطن ارسالی در

    آقای نجفی ای کاش این پیام را بخوانند .
    ایشان یا نمی دانند و یا خودشان را به نادانی زده اند
    بازار و قیمت گذاری در بازار برگرفته از دلالان و مافیای خودرویی که اکثر رابطین تولید کنندگان هستند که قیمت را در بازار به بالاترین حد خود برسانند تا صنایع خودرویی و شورای رقابت با تکیه بر بازار آزاد ، قیمت ها را در سال چند بار افزایش دهند چرا ایشان بازار کشورهای کفر را که مواد اولیه همچون کشورمان ندارند اما محصولاتشان با کیفیت و ارزانتر است .
    هیچ دزدی نمی گوید من دزد هستم و هیچ اختلاس گر و مفسد الارضی زیر بار خلاف خود نمی رود .

  • بی نام ارسالی در

    لعنتی‌ها چرابه فکراین ملت نیستید توف به شرف نداشتتون آخه خودروهای تولید داخل به چه دردی میخورن اگه جرات دارید واردات روآ زاد کنید ببینم کی خودروی کوفتی شما رو می خره

  • ناشناس ارسالی در

    نگران نباشید به فکر شما هستند نه مردم

  • ناشناس ارسالی در

    در اینصورت باید محدودیت واردات و تعرفه ه ای سنگین برداشته شود که مصرف کننده قدرت انتخاب داشته باشد و ضمنا قرار نباشد هزین ه های بی حساب خودرو سازان از جیب مردم تا مین شود.

ارسال نظر